دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مشاهده مقاله 589,802
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 315,429
نسبت مشاهده بر مقاله 2598.25
نسبت دریافت فایل بر مقاله 1389.56
تعداد مقالات ارسال شده 931
تعداد مقالات رد شده 410
درصد عدم پذیرش 44
تعداد مقالات پذیرفته شده 142
درصد پذیرش 15

نشریه مسائل آموزش زبان در ارزیابی سال 1400 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موفق به اخذ درجه مجله علمی با رتبه الف شده است و هم اکنون در فهرست اصلی نشریات پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) قرار دارد.

آموزش مسائل زبان:یک نشریه دسترسی-آزاد، دو سو-ناشناس، و همکار-بررسی است که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی در ایران منتشر میشود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث آموزش زبان پایه گذاری شده است. این نشریه در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه آموزش زبان انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیت که یافته های مرتبط با موضوعات مهم آموزش زبان را گزارش می دهند است.   

به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی-آزاد پایه گذاری شده است. بارگزاری مقاله و ارسال مقاله دارای هزینه مصوب از سوی دانشگاه است.

نشریه مسائل آموزش زبان در دو نسخه چاپی و آنلاین منتشر می شود.

نشریه با همکاری انجمن علمی آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران ایران (تلسیA) منتشر می‌شود.

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
تاثیر گوناگونی خاص رشته در زبان انگلیسی بر شکل گیری مرزهای شماتیک نویسندگان ایرانی انگلیسی برای اهداف ویژه در حوزه تخصصی خویش: مطالعه تحلیل گام های نتایج مقالات پژوهشی

علی اکبر فراهانی؛ علی گراوند

دوره 13، شماره 2 ، دی 1403، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.81004.867

چکیده
  امروزه، مشارکت فعال جامعه پژوهشی در شبکه گسترده جهانی از طریق انتشار مقالات پژوهشی در مجلات معتبر انگلیسی زبان برای پرجمعیت‌ترین کاربران معاصر انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، به اصطلاح نگارندگان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) امری حساس و ضروری تلقی می شود. این چالش معمولاً در تنوع نویسندگان ESP در استفاده از الگوهای حرکت ژانری در ساختار ...  بیشتر

گونه کلام و حرکت در چکیده ها: بررسی پایان نامه ها و رساله های رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی از سال 1367-1394
دوره 5، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 23-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2016.7714

چکیده
  چکیده­ها در مقالات مختلف به عنوان انگیزه­دهنده هایی تلقی می­شوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب می­کنند. اگرچه چکیده­ها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته می­شوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونه­های کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس ...  بیشتر

مقایسه ساختن معانی ارزشیابی در مقالات استدلالی قوی و ضعیف دانشجویان کرد زبان
دوره 2، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 57-84

چکیده
  کسب  مهارت نوشتن علمی هدف مهمی است که دانشجویان  رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم یا خارجی) سعی در تحقق آن دارند. علی رغم بررسی گسترده نوشتار دانشجویان رشته زبان انگلیسی (به عنوان زبان دوم) در مطالعات گذشته، در خصوص بررسی نشانه­های ارزشیابی در متون استدلالی دانشجویانی که انگلیسی را به عنوان زبان خارجی فرا می گیرند، هنوز مطالعات ...  بیشتر

ارزیابی مقابله ای کتب درسی: نمود اهداف یادگیری در کتب ملی و بین المللی آموزش زبان انگلیسی
دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 249-277

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48071.440

چکیده
  پژوهش حاضر اهداف یادگیری ارائه شده در کتاب‌های درسی جدید ملی آموزش زبان انگلیسی ایران تحت عنوان «مجموعه پراسپکت و ویژن» را بررسی و آن‌ها را با اهداف ذکرشده در کتب منتشر شده در سطح بین‌الملل تحت عنوان «فور کرنرز» مقایسه کرده‌است. بدین منظور، الگوی طبقه بندی تجدیدنظرشده اهداف یادگیری بلوم به عنوان چهارچوب نظری تحلیلی ...  بیشتر

مفهوم تمایل به برقراری ارتباط و رابطه آن با درک زبان‌آموزان از رابطه دوستانه کلامی و غیر‌کلامی معلم
دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 160-135

چکیده
  با در نظر گرفتن این اصل که ایجاد رابطه دوستانه میان معلم و دانشجویان می­تواند محیط یادگیری مناسبی را فراهم کند (هارن، 2006) و با توجه به اینکه رابطه دوستانه معلم می­تواند انگیزه یادگیری را در دانشجویان بالا ببرد (ولز و کانو،2008)، این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین آنچه زبان­آموزان ایرانی از رابطه دوستانه معلم برداشت می­کنند و تمایل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی درباره اعمال کلاسی آموزش زبان ارتباطی

مهسا صیرفی؛ مسعود ذوقی؛ هانیه دواتگری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.76065.808

چکیده
  این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)می‌پردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه ای به منظور ارزیابی دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان زبان انگلیسی

الهام بنی سعید؛ محمد حشمدار؛ کبری توسلی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.77139.819

چکیده
  ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجزیه و تحلیل بین فرهنگی و بین رشته‌ای نشانگرهای درگیرکننده در نوشتارهای علمی: مقایسه نویسندگی بومی و غیر بومی (ایرانی) در مقالات تحقیقاتی علوم محض وعلمم انسانی

پرویز آژیده؛ محمد ظهرابی؛ رقیه عقبی طلب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.77783.827

چکیده
  درگفتمان‌های علمی در حوزه‌های مختلف، توسعه توانمندی نویسندگی در آمیختن متون جذاب و قابل دسترس بسیار حائز اهمیت است. محققان در زمینه زبان‌شناسی، به‌ویژه کسانی که در تحلیل گفتمان مشغول به کار هستند، به این امر توجه ویژه‌ای داشته‌اند. در زمینه نوشتارهای علمی، استفاده استراتژیک از منابع فرامتن نظیر نشانگرهای مشارکت، نقشی حیاتی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عدالت و بی عدالتی در کلاس های آموزش زبان انگلیسی: تحلیل استعاره های مفهومی معلمان

کیانا ژاله؛ حامد زندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.78617.841

چکیده
  عدالت کلاسی، موضوعی که در آموزش زبان مورد بررسی قرار نگرفته، در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از طرح پژوهشی پدیدارشناسی، استعاره مفهومی به‌عنوان چارچوب نظری و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها در نظر گرفته شد. پنجاه و یک معلم ایرانی زبان انگلیسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند تا با ایجاد استعاره/ تشبیه، عقاید خود ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ترکیب رویکرد بکارگیری، بررسی و فعال سازی با ارزیابی پوشه ای در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: با تاکید بر تکوین جنبه های شناختی مهارتهای نوشتاری

فاطمه رنجبرواحد؛ غلامرضا عباسیان؛ بهرام مولایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.79074.848

چکیده
  Applying an appropriate and a dynamic method of teaching in EFL instruction is a critical mechanism for engaging, attracting and accompanying students. Hypothesized as a dynamic platform, synthesizing Engagement, Study, and Activation (ESA) with portfolio assessment was addressed in this study mixed-method-based research to see its effectiveness with regard to the target students’ cognitive dimensions of developing writing skills. To this end, 177 Iranian female students from a public high school attended an experimental study and attempted three data collection instruments including think-aloud ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نشانگرهای ادب ورزی در آزمون های مختلف دانش منظور شناسی

رسول محمد حسین پور؛ رضا باقری نویسی؛ عبدالرضا لونی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 بهمن 1403

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.75814.803

چکیده
  این سؤال که آیا، و تا چه حد، آزمون های مختلف دانش منظور شناسی منعکس کننده قابلیت های زبان آموزان در کاربرد صحیح آنها در استفاده از زبان است، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از طبقه بندی نشانگرهای ادب ورزی معروف هاوس و کسپر (1981)، تولید زبان آموزان از نشانگرهای ادب ورزی را در چهار آزمون مختلف منظور شناسی مقایسه کرده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان توسط معلمین زبان انگلیسی و مدیریت کلاسی آنها

حمید مرعشی؛ نرگس یوسفی مقدم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.78835.844

چکیده
  چکیده: تحلیل انتقادی گفتمان در دوران اخیر به یکی از موضوعات عمده پژوهشی در حوزه آموزش زبان انگلیسی تبدیل شده است. در عین حال، مدیریت کلاسی نیز ازجمله موضوعات قابل توجه در حوزه مذکور است. در این راستا، مطالعه توصیفی حاضر با هدف بررسی رابطه مابین بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان از سوی معلمین زبان انگلیسی و مدیریت کلاسی آنها انجام شد. در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
باورهای معلمان و زبان آموزان در مورد گنجاندن انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی در کتابهای آموزش زبان

حسینعلی منظوری؛ سیدضیاءالدین تاج الدین؛ غلامرضا کیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.81983.881

چکیده
  پژوهش های موجود در مورد زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد باورهای معلمان و زبان‌آموزان غیربومی انگلیسی در مورد گنجاندن هنجارهای زبانی و فرهنگی در کتاب‌های درسی آموزش زبان انگلیسی را پررنگ کرده است. برای پاسخ به این نیاز، مطالعه حاضر باورهای 251 معلم و 254 زبان‌آموز انگلیسی را در آموزشگاه های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی خودکارسازی دانش گرامری زبان دوم براساس یک روش مبتنی بر SCT در فضای مجازی همزمان و غیر همزمان: مدل SCOBA

سیدمحسن حسینی؛ عزیزالله میرزایی؛ محمود هاشمیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 تیر 1404

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.82359.885

چکیده
  بر اساس تئوری کسب مهارت (SAT)، برای اینکه دانش توصیفی خودکار شود، باید به وضوح درک شود. ویگوتسکی (1978) استدلال کرد که ما از ابزارهایی برای شکل دادن و معنا بخشیدن به جهان و همچنین برای میانجیگری رشد شناختی خود استفاده می کنیم. طرحواره های جهت گیری مبنای عمل (SCOBAs) به عنوان ابزار میانجی با این اصل مطابقت دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دستیابی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
توییت‌های آکادمیک در زبان‌شناسی کاربردی: ادیسه بینامتنی از طریق فرم‌ها و کاربردها در پنج کشور انگلیسی‌زبان

رضا باقری نویسی؛ محمد مهدی حسنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.84223.904

چکیده
  این مطالعه به بررسی عمیق بینامتنی در توییت‌های آکادمیک، به‌ویژه آن‌هایی که توسط زبان‌شناسان کاربردی در پنج کشور انگلیسی‌زبان: ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایرلند نگارش شده‌اند، می‌پردازد. با تحلیل توییت‌های انجمن‌های برجسته زبان‌شناسی کاربردی، این تحقیق انواع بازنمایی‌های بینامتنی را شناسایی کرده و بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرا گفتمان تعاملی در علوم همگانی: یک تحلیل مقایسه ای در میان ریزژانرها و پیامدهای آموزشی

صلاح احمدی؛ داود کوهی؛ ثریا بهروزی زاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.82812.892

چکیده
  در دسترس بودن روزافزون دانش علمی از طریق پلتفرمهای دیجیتال، شیوهی انتقال گفتمان علمی به عموم مردم را دگرگون کرده است. این مطالعه به بررسی کاربرد نشانگرهای فرامتن تعاملمحور در چهار زیرگونهی برجستهی علم عامهفهم میپردازد: کتابها، مستندهای تلویزیونی، مقالات مجلات و مقالات روزنامهها. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای زبانی این نشانگرها، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تقویت مهارت واژگانی زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: بازیابی و تولید واژگان از طریق روش اثر زنجیره‌ای و دیوار لغات

شیوا عزیزپور؛ علیرضا ذاکر

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/ilt.2025.84025.902

چکیده
  با وجود اهمیت محوری مهارت واژگان در درک و تولید، بسیاری از زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در به خاطر سپردن و به کارگیری واژگان جدید خارج از کلاس درس با مشکل مواجه اند. مطالعه حاضر به بررسی مقایسه‌ای تأثیر استفاده از روش اثر زنجیره‌ای و روش دیوار لغات بر بازیابی و تولید واژگان در میان زبان‌آموزان ایرانی سطح متوسط زبان انگلیسی ...  بیشتر

ابر واژگان