نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
پژوهش حاضر اهداف یادگیری ارائه شده در کتابهای درسی جدید ملی آموزش زبان انگلیسی ایران تحت عنوان «مجموعه پراسپکت و ویژن» را بررسی و آنها را با اهداف ذکرشده در کتب منتشر شده در سطح بینالملل تحت عنوان «فور کرنرز» مقایسه کردهاست. بدین منظور، الگوی طبقه بندی تجدیدنظرشده اهداف یادگیری بلوم به عنوان چهارچوب نظری تحلیلی مورد استفاده قرار گرفت تا به وارسی تکالیف و فعالیتهای کتابهای مذکور با استفاده از یک الگوی کدگزاری محققساخته مبتنی بر طبقه بندی بلوم پرداخته و میزان نمایاندن مهارتهای تفکر مرحله پایین (LOTS) (بهخاطرآوردن، درککردن و بکاربستن) و مهارتهای تفکر مرحله بالا (HOTS) (بررسیکردن، ارزیابیکردن و خلقکردن) را بررسی نماید. پایایی ارزیاب الگوی طراحی شده فوق به منظور حصول اطمینان از صحت فرآیند پژوهش، مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون آماری مجذور کای این موضوع را که مجموعه فور کرنرز در بهکارگیری مهارتهای تفکر مرحله پایین و مهارتهای تفکر مرحله بالا به طور معناداری بیشتر و بالاتر از مجموعه پراسپکت و ویژن قراردارد، آشکارساخت. علاوهبراین، در حالی که مجموعه پراسپکت و ویژن نگرشی نامتوازن میان مهارتهای تفکر مرحله پایین و مهارتهای تفکر مرحله بالا نمایان ساخت، مجموعه فور کرنرز نشاندهنده توزیعی کمابیش متوازن در تکالیف و فعالیتها بود. یافتههای این پژوهش، دبیران آموزش زبان انگلیسی را از سطح شناختی کتابها آگاه میسازد و افزودن مطالب تکمیلی در مواقع نیاز را به آنان توصیه میکند. افزون بر این، نتایج بر اهمیت بازنگری میزان بار شناختی مجموعه پراسپکت و ویژن اشاره میکند.
کلیدواژهها