مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
حتمد عباسی مژدهی
چکیده
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...
بیشتر
کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای آیلتس بصورت تصادفی از میان 367 زبان آموز انتخاب شدند و در سه گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار داده شدند. هر یک از تکنیکهای داربستی در یکی از گروههای آزمایشی بکار گرفته شد. پیش و پس از دوره ی آزمایش، به هر زبان آموز پنج موضوع مختلف داده شد تا درباره ی آن بنویسند. دو ممتحن رسمی آیلتس نوشته های زبان آموزان را بر اساس معیارهای دستوری آیلتس تصحیح کردند. داده های بدست آمده با بکارگیری فرایند تحلیل کوواریانس مورد پردازش قرار گرفت. در مورد داده های بخش کیفی نیز تحلیل محتوی صورت گرفت. نتایج نشان داد که در گروه های تکنیک داربستی دوطرفه و توزیع شده، اختلافها از نظر آماری معنی دار بود. نتایج کیقی هم نشان داد با وجود اختلاف نظر بین زبان آموزان و معلمان در خصوص علت نتایج بدست آمده، هر دو گروه تایید کردند که تکنیک های داربستی می توانند اثربخش باشند. بدلیل اهمیت فاکتور زمان در کلاسهای آیلتس، این یافته ها می توانند برای زبان آموزان و معلمان آیلتس سودمند باشند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مجید قربانی؛ شکوه رشوند سمیاری
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
صبا بشیری؛ هیوا ویسی
چکیده
اعلامیههای ترحیم یکی از کاربردیترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیههای ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط ...
بیشتر
اعلامیههای ترحیم یکی از کاربردیترین ابزار برای اعلام مرگ افراد هستند. مطالعۀ توصیفی-تحلیلی حاضر با در نظر گرفتن تحولات اجتماعی-فرهنگی در پی انقلاب اسلامی ایران سعی در انجام تحلیلی گذری/حرکتی بر اعلامیههای ترحیم مربوط به دوران پیش و پس از انقلاب اسلامی با تکیه برمدل ژانر-محور سویلز(1990،2004) دارد . 100 اعلامیۀ ترحیم (50 اعلامیه مربوط به هر دوره) با استفاده از روش اسنادی-کتابخانه ای جمع آوری شدند. هدف اصلی مطالعه نشان دادن تأثیر پدیدهای اجتماعی-فرهنگی بر ساختار اعلامیههای ترحیم بود. پس از شناسایی بخشها/گذرهای اصلی در اعلامیههای هر دوره، شباهتها و تفاوتهای موجود مورد بررسی و بحث قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که اعلامیههای پس از انقلاب اسلامی به طور تقریبی حاوی تعداد بخشها/گذرهایی دو برابر بیشتر از اعلامیههای پیش از انقلاب بودند. چهار بخش/گذر در هر دو مجموعه مشترک بودند: بازشناسی اعلام کنند گان، بازشناسی متوفی، بازشناسی اعضای خانواده، و تعیین زملن و مکان برگزاری مراسم ترحیم. سه بخش فقط در اعلامیههای پس از انقلاب مشاهده شدند که شامل بخش آغازین، تصویر متوفی و توصیف متوفی بودند. بحث و تحلیل بخشها با توصیفاتی مربوط به موقعیت سیاسی-اقتصادی، مذهبی و سیاسی هر دو دوره تکمیل میشوند.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
مهسا صیرفی؛ مسعود ذوقی؛ هانیه دواتگری
چکیده
این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)میپردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات ...
بیشتر
این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)میپردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات موجود، همراه با بسیاری از مطالعات، که عمدتاً متکی بر پرسشنامهها یا نظرسنجیها هستند، و موفق به دریافت نگرشها و تجربیات متفاوت زبانآموزان نبودهاند، بر کمبود تحقیق انجام شده در مورد دیدگاههای زبانآموزان پیرامون CLT تاکید دارد. در پاسخ به این شکاف ، تحقیق کیفی ما، نگرش 31 نفر از فراگیران ایرانی زبان انگلیسی را با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای تحقیق به هفت موضوع کلیدی تشکیلدهنده ابعاد فعالیتهای CLTدر کلاس های EFL اشاره دارند. این مضامین شامل یادگیری تعاملی، برقراری ارتباط گفتاری- شنیداری، مشارکت زبانآموزان در فعالیتهای کلاس، توانایی زبانآموزان، توانمندسازی معلمان، ارزیابی نیازهای یادگیری، و آموزش زبان ارتباطی میباشند. یافتهها همچنین به گفتگوی مداوم در مورد روشهای آموزش زبان کمک کرده، درک عمیقتری از دیدگاههای زبانآموز را برای مربیان و سیاستگذاران فراهم نموده، و مسیر اجرای مؤثرتر CLT در کلاسهای EFL ایران را هموار میسازد.
مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
الهام بنی سعید؛ محمد حشمدار؛ کبری توسلی
چکیده
ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش ...
بیشتر
ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش پرسشنامه ای به منظور تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان طراحی و اعتبارسنجی کردند. برای نیل به این هدف مصاحبه هایی با پنج کارشناس ارزشیابی و سیزده معلم با تجربه انجام شد. این مصاحبه ها بر اساس مدل دانش ارزشیابی زبان پیل و هاردینگ(2013) مفاد و ابعاد ارزشیابی کلاس محور هیل و مک نامارا(2012) و هم چنین عقاید معلمان در زمینه ی دانش ارزشیابی طراحی شده بودند. پرسشنامه ای شامل 41 آیتم طراحی شد و از 318 معلم زبان به آن پاسخ دادند. نتایج آلفای کرونباخ نشان داد که این پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که این پرسشنامه دارای 6 فاکتور به شرح زیر است: بی دانشی (6 آیتم) دانش اسمی (11 آیتم) دانش کارکردی (6 آیتم) دانش مفهومی و عملی (6 آیتم) دانش چندبعدی (6 آیتم) و عقاید در باره ی دانش ارزشیابی (6 آیتم). از آن جایی که مدل پیشنهادی این پرسشنامه بر اساس نتایج مدل سازی معادلات ساختاری از ویژگی های روان سنجی خوبی برخوردار است این پرسشنامه می تواند در ارزیابی دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان و ارتقای آن مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان از طریق فناوری
Habib Soleimani
چکیده
با استفاده گسترده از فناوری در جامعه امروزی، یکی از حوزههای کلیدی تحقیقاتی، به خصوص در آموزش معلمان، بکارگیری موثر فناوری در آموزش است. متغیرهای معلم نقش حیاتی در بکارگیری موفق فناوری در کلاس درس دارند. بنابراین، چندین مطالعه تجربی به بررسی عوامل مؤثر بر اراده معلمان برای استفاده از فناوری پرداختهاند. این مطالعه هدف دارد تا با ...
بیشتر
با استفاده گسترده از فناوری در جامعه امروزی، یکی از حوزههای کلیدی تحقیقاتی، به خصوص در آموزش معلمان، بکارگیری موثر فناوری در آموزش است. متغیرهای معلم نقش حیاتی در بکارگیری موفق فناوری در کلاس درس دارند. بنابراین، چندین مطالعه تجربی به بررسی عوامل مؤثر بر اراده معلمان برای استفاده از فناوری پرداختهاند. این مطالعه هدف دارد تا با مطالعه نقش خودکارآمدی معلمان و خودکارآمدی فناوری، به تحقیقات این حوزه اضافه شود و نقش این عوامل در پیشبینی استفاده از فناوری توسط مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران بررسی شود. نمونهای از 353 مدرس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران، در یک پژوهش آنلاین شرکت کردند و سه مقیاس خود گزارشی که نشاندهنده این متغیرها بودند را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده و آزمون رابطه بین متغیرها، مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی فناوری معلمان بر تمایل به استفاده از فناوری تأثیر بیشتری دارد نسبت به خودکارآمدی معلمان. با این حال، هر دو متغیر پیشبینیکننده اثرات خودکارآمدی منحصر به فردی بر تمایل به استفاده از فناوری داشتند. مقاله با مطرح کردن تبعات عملی و توصیهها برای تحقیقات بیشتر به پایان میرسد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
فرهنگ دانش فرد؛ محبوبه سعادت
چکیده
بررسی تاثیرات میان زبانی با استفاده از یادآوری برانگیخته می تواند اطلاعات شناختی فراوانی در اختیار بگذارد. این مطالعه تاثیرات میان زبانی و درون زبانی هنگام استفاده از حروف اضافه در زبان فرانسه را توسط ایرانیانی که زبان اول آنها فارسی، زبان دوم آنها انگلیسی و زبان سوم آنها فرانسه بود بررسی کرد. داده ها از 12 دانشجوی انگلیسی (گروه ای) ...
بیشتر
بررسی تاثیرات میان زبانی با استفاده از یادآوری برانگیخته می تواند اطلاعات شناختی فراوانی در اختیار بگذارد. این مطالعه تاثیرات میان زبانی و درون زبانی هنگام استفاده از حروف اضافه در زبان فرانسه را توسط ایرانیانی که زبان اول آنها فارسی، زبان دوم آنها انگلیسی و زبان سوم آنها فرانسه بود بررسی کرد. داده ها از 12 دانشجوی انگلیسی (گروه ای) و 12 دانشجوی فرانسه (گروه اف) جمع آوری شد. آزمونی با پرسشهای تکمیل کردنی در مورد حروف اضافه فرانسه بین شرکت کنندگان توزیع شد و سپس از آنان خواسته شد به یاد بیاورند که چگونه به پرسشها پاسخ دادند. نتایج بررسی داده ها نشان دهنده تاثیرات میان زبانی و درون زبانی بود. شرکت کنندگان به هنگام پاسخگویی نه تنها از دانش زبان سوم خود استفاده کردند بلکه به جمله، بخشی از جمله یا حرف اضافه به زبان فارسی یا انگلیسی فکر کردند و یا جمله یا عبارتی مشابه را در یکی از سه زبان در نظر گرفتند. اما تاثیر فارسی به شکلی عمیق تر و به صورت در نظر گرفتن جملات نمایان شد، درحالی که تاثیر انگلیسی بیشتر به صورت در نظر گرفتن حروف اضافه بود. همچنین در هر دو گروه پربسامدترین تاثیر پس از تاثیرات میان زبانی فارسی، تاثیرات درون زبانی فرانسه و پس از آن تاثیرات میان زبانی انگلیسی بود. بنابراین نزدیکی دو زبان فرانسه و انگلیسی نقش مهمی ایفا نکرد. نکته آخر این که، گروه اف که بیشتر در معرض زبان سوم بود تاثیرات میان زبانی کمتری را با درصد بیشتر تاثیرات تسهیل کننده تجربه کرد.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
سپیده مهرآئین؛ حمیده معرفت
چکیده
تحقیقات گستردهای به بررسی تاثیر ویژگیهای طراحی آزمون بر اندازهگیری دانش ضمنی و صریح فراگیران زبان دوم پرداختهاند اما به نقش دشواری ساختار و استفاده از آزمونهای دقیق اندازهگیری دانش ضمنی توجه کمتری شده است. برای پر کردن این خلاها، با استفاده از معیارهای عینی برای انتخاب ساختارهای آسان (شناسه جمع) و دشوار (شناسه سوم شخص مفرد)، ...
بیشتر
تحقیقات گستردهای به بررسی تاثیر ویژگیهای طراحی آزمون بر اندازهگیری دانش ضمنی و صریح فراگیران زبان دوم پرداختهاند اما به نقش دشواری ساختار و استفاده از آزمونهای دقیق اندازهگیری دانش ضمنی توجه کمتری شده است. برای پر کردن این خلاها، با استفاده از معیارهای عینی برای انتخاب ساختارهای آسان (شناسه جمع) و دشوار (شناسه سوم شخص مفرد)، 256 جمله آزمایشی که بطور مساوی به جملات دستوری و غیردستوری و ساختارهای آسان و دشوار تقسیم شده بودند، طراحی و به 32 فراگیر پیشرفته زبان دوم ارائه شدند. دانش ضمنی آنها از طریق آزمون نظارت واژه که زمان واکنش و شاخص حساسیت دستوری را اندازهگیری میکند، و دانش صریح خودکار آنها از طریق آزمون قضاوت دستوری زمانبندی شده که میزان صحت پاسخها را میسنجد، اندازهگیری شد. نتایج آزمون ضمنی نشان داد که زمان واکنش جملات غیردستوری و شاخص حساسیت دستوری برای جملات شناسه جمع بیشتر است که نشاندهنده دانش ضمنی بیشتر فراگیران از ساختار آسان است. نتایج آزمون صریح نشان داد که فراگیران نمره بالاتری برای جملات دستوری و جملات شناسه جمع کسب کردند، که نشاندهنده دانش صریح خودکار بیشتر آنها از ساختارهای آسان و دستوری است. یافتهها نشاندهنده تأثیر وضعیت دستوری و دشواری ساختار بر بازیابی دانش است و همچنین دلالت بر دانش ضمنی و صریح خودکار قویتر این فراگیران از ساختار آسان دارد. این نتایج بر نیاز به رویکردهای آموزشی متناسب با ساختارهای دشوار تأکید میکند و اهمیت استفاده از آزمونهای روانشناختی بر پایه زمان واقعی برای بررسی دانش ضمنی فراگیران زبان دوم را نشان میدهد.
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
پرویز آژیده؛ محمد ظهرابی؛ رقیه عقبی طلب
چکیده
درگفتمانهای علمی در حوزههای مختلف، توسعه توانمندی نویسندگی در آمیختن متون جذاب و قابل دسترس بسیار حائز اهمیت است. محققان در زمینه زبانشناسی، بهویژه کسانی که در تحلیل گفتمان مشغول به کار هستند، به این امر توجه ویژهای داشتهاند. در زمینه نوشتارهای علمی، استفاده استراتژیک از منابع فرامتن نظیر نشانگرهای مشارکت، نقشی حیاتی ...
بیشتر
درگفتمانهای علمی در حوزههای مختلف، توسعه توانمندی نویسندگی در آمیختن متون جذاب و قابل دسترس بسیار حائز اهمیت است. محققان در زمینه زبانشناسی، بهویژه کسانی که در تحلیل گفتمان مشغول به کار هستند، به این امر توجه ویژهای داشتهاند. در زمینه نوشتارهای علمی، استفاده استراتژیک از منابع فرامتن نظیر نشانگرهای مشارکت، نقشی حیاتی در دستیابی به ارتباط متقاعدکننده و تقویت جذب خواننده ایفا میکند. موقعیت فرهنگی نویسندگان علمی اغلب در استفاده از این عناصر زبانی در گفتمان نوشتاری به نمایش درآمده است. این مطالعه با مورد مقالات تحقیقی 60 مقاله در زمینههای علوم سخت و نرم، با تمرکز بر تشخیص اختلافات بالقوه در استفاده از نشانگرهای مشارکت بین دو گروه متمایز از نویسندگان: زبان اول انگلیسی و نویسندگان غیر بومی ایرانی انجام شد. با استفاده از مدل نشانگرهای مشارکت Hyland (2005b) به عنوان چارچوب تحلیلی، این مطالعه سعی در تعیین طبیعت و فراوانی این دستگاههای زبانی در مقالات تحقیقی علمی تولید شده توسط گروههای فوقالذکر داشت. یافتههای تحلیل اختلافات قابل توجهی در توزیع کلی و دستهای نشانگرهای مشارکت در اثرات علمی نویسندگان زبان اول انگلیسی و نویسندگان غیر بومی ایرانی در زمینههای علوم سخت و نرم نشان داد. این اختلافات ممکن است به موقعیت فرهنگی نویسندگان علمی یا کمبود احتمالی آشنایی با کنوانسیونهای تأسیسشده رتوریک انگلیسی، پراگماتیک و زبانشناسی اجتماعی در میان نویسندگان غیر بومی ایرانی نسبت داده شود. پیامدهای این یافتهها مهم است، زیرا میتوانند در توسعه مواد آموزشی هدفمند جهت افزایش توانمندی نوشتاری علمی نویسندگان مؤثر باشند