نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
چکیده
چکیده: تحلیل انتقادی گفتمان در دوران اخیر به یکی از موضوعات عمده پژوهشی در حوزه آموزش زبان انگلیسی تبدیل شده است. در عین حال، مدیریت کلاسی نیز ازجمله موضوعات قابل توجه در حوزه مذکور است. در این راستا، مطالعه توصیفی حاضر با هدف بررسی رابطه مابین بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان از سوی معلمین زبان انگلیسی و مدیریت کلاسی آنها انجام شد. در طی این پژوهش، ۱۱۹ معلم مشغول تدریس در تعدادی از آموزشگاههای زبان انگلیسی در تهران به دو پرسشنامه مدیریت اثربخش کلاسی مرداک (۲۰۰۰) و پرسشنامه بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان (نویسنده، ۲۰۱۷) پاسخ دادند. پیامد این پژوهش نشانگر نه تنها همبستگی آماری مثبت میان این دو متغیر بلکه قابلیت پیشبینی مدیریت کلاسی از سوی بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان بود. علاوه بر این، تعداد ۳۰ معلم در میان ۱۱۹ معلم شرکت کننده در این تحقیق در مصاحبه نیمهساختارمند شرکت کردند و دیدگاههای خود را در زمینه تاثیر بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان بر مدیریت کلاسی اظهار داشتند و اجماع کلی خود را درخصوص اهمیت تدریس در کلاس اعلام کردند. بر مبنای یافتههای این پژوهش، ضرورت بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان در تلاش برای ارتقای مدیریت کلاسی و تامین فرصتهای بیشتر برای یادگیری مطالب جدید از سوی یادگیرندگان مورد تاکید قرار گرفت. امر مذکور مسلماً مستلزم مشارکت فعال نه تنها معلمین انگلیسی بلکه مراکز تربیت معلم، طراحان برنامه درسی و تولیدکنندگان مطالب درسی میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات