نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس

10.22054/ilt.2025.81983.881

چکیده

پژوهش های موجود در مورد زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد باورهای معلمان و زبان‌آموزان غیربومی انگلیسی در مورد گنجاندن هنجارهای زبانی و فرهنگی در کتاب‌های درسی آموزش زبان انگلیسی را پررنگ کرده است. برای پاسخ به این نیاز، مطالعه حاضر باورهای 251 معلم و 254 زبان‌آموز انگلیسی را در آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی در ایران بررسی کرده است. داده‌های این مطالعه از طریق پرسشنامه و مصاحبه‌های تکمیلی جمع‌آوری شد. نتایج این مطالعه، حمایت معلمان از گنجاندن هنجارهای فرهنگی و زبانی گونه‌های غیربومی انگلیسی در کتاب‌های درسی را آشکار کرد. در مورد باورهای زبان‌آموزان، نتایج این مطالعه نشان داد که آنها با گنجاندن گونه‌های غیربومی در کتایهای آموزشی زبان مخالف هستند، و بر گنجاندن معیارهای فرهنگی بومی انگلیسی در کتاب‌های درسی تاکید دارند. یافته ها همچنین نشان می دهد که هم معلمان و هم زبان‌آموزان با تدریس انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در کلاس‌های درسی آموزش زبان انگلیسی مخالف هستند و این نشان دهنده ترجیح آنها برای اولویت‌بندی هنجارهای انگلیسی-آمریکایی است. این یافته‌ها کاربردهایی برای تهیه مواد آموزشی رشته آموزش زبان و همچنین لزوم افزایش آگاهی معلمان و زبان‌آموزان از انگلیسی به عنوان زبان بین المللی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات