نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، ایران
2 استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مراغه، ایران.
چکیده
در دسترس بودن روزافزون دانش علمی از طریق پلتفرمهای دیجیتال، شیوهی انتقال گفتمان علمی به عموم مردم را دگرگون کرده است. این مطالعه به بررسی کاربرد نشانگرهای فرامتن تعاملمحور در چهار زیرگونهی برجستهی علم عامهفهم میپردازد: کتابها، مستندهای تلویزیونی، مقالات مجلات و مقالات روزنامهها. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای زبانی این نشانگرها، با تمرکز بر نحوهی درگیر کردن خوانندگان و برجستهسازی حضور نویسنده در زیرگونههای مختلف است. پیکرهای شامل ۹۸۷،۶۲۵ واژه با استفاده از نرمافزار AntConc تحلیل شد و بر اساس مدل بینافردی فرامتنی هایلند(۲۰۱۹)، تعداد ۸۰،۲۶۰ مورد از نشانگرهای تعاملمحور شناسایی گردید. این مطالعه نشان میدهد که عناصر زبانی همچون ابهامسازها (hedges)، تقویتکنندهها (boosters)، نشانگرهای نگرشی، ارجاع به خود (self-mentions) و نشانگرهای درگیرکننده چگونه در تولید محتوای متقاعدکننده و قابلفهم برای عموم نقش ایفا میکنند. جالب آنکه، مستندهای تلویزیونی بیشترین میزان استفاده از این نشانگرها را داشتند، که حاکی از تلاش فزاینده برای درگیر کردن مخاطب از طریق این رسانه است. آزمون خی-دو تفاوتهای معناداری در میزان استفاده از این نشانگرها در میان زیرگونهها نشان داد؛ با این حال، اندازه اثرهای کوچک (Cramér’s V) نشان میدهد که این تفاوتها از نظر کاربردی اهمیت زیادی ندارند. این نتایج بینشی ارزشمند در مورد نحوهی انطباق راهبردهای بلاغی نویسندگان علم عامهفهم با زمینههای ارتباطی متفاوت و انتظارات مخاطبان ارائه میدهد. یافتهها همچنین پیامدهایی آموزشی دارند. گنجاندن ویژگیهای نوشتار علم عامهفهم در مواد آموزشی ESP/EAP، مانند متون اصیل و تمرین ساختارمند با نشانگرهای فرامتن تعاملمحور، میتواند محتوای علمی را برای زبانآموزان جذابتر و قابلفهمتر کند. افزایش آگاهی زبانآموزان نسبت به این نشانگرها میتواند مهارتهای نوشتاری آنان را، بهویژه برای نویسندگان نوپای غیرانگلیسیزبان در محیطهای آکادمیک، ارتقا داده و به آنها در درگیر کردن مخاطب و انتقال مؤثرتر مفاهیم علمی یاری رساند.
کلیدواژهها
موضوعات