نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی/ دانشگاه قم/قم/ایران
2 مدرس گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه قم
چکیده
این مطالعه به بررسی عمیق بینامتنی در توییتهای آکادمیک، بهویژه آنهایی که توسط زبانشناسان کاربردی در پنج کشور انگلیسیزبان: ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایرلند نگارش شدهاند، میپردازد. با تحلیل توییتهای انجمنهای برجسته زبانشناسی کاربردی، این تحقیق انواع بازنماییهای بینامتنی را شناسایی کرده و بررسی میکند که چگونه این توییتها به سایر متون اشاره میکنند یا آنها را در خود جای میدهند. کاربردهایی که توسط این نمایشها انجام میشود، تحلیل میشوند تا بفهمیم چگونه متون به منظور تحقق هدف توییت متنسازی مجدد میشوند. این مطالعه از رویکرد کیفی و کمی برای کشف اشکال و کاربردهای بینامتنی استفاده کرده و بینشهایی را درباره روابط پیچیده بین متون و عوامل اجتماعی که توسط پلتفرم توییتر تسهیل میشود، ارائه میدهد. جمعآوری دادهها شامل یک پیکره جامع از ۳۰۰ توییت از حسابهای توییتر پنج انجمن بزرگ زبانشناسی کاربردی بوده که یک مجموعه غنی برای تحلیل را تضمین میکند. یافتههای کلیدی نشان میدهند که رویههای بینامتنی در توییتهای علمی برای خودتبلیغی، انتشار نتایج تحقیق و ساختن جوامع علمی حیاتی هستند. نقلقولهای چندرسانهای، اشارههای دیجیتال و پیوندها بهطور مکرر برای افزایش تعامل، گسترش دسترسی و ارائه زمینه اضافه استفاده میشوند. تحلیل همچنین نشان میدهد که توییتها کاربردهای متعددی از جمله جامعهسازی ، شبکهسازی و انتشار عمومی دانش آکادمیک را دارا هستند. این مطالعه بر ماهیت در حال تحول ارتباطات علمی در شبکههای اجتماعی تأکید کرده و پیشنهاد میدهد که گروههای زبانشناسی کاربردی بهطور استراتژیک از توییتر برای تقویت حضور علمی و تأثیرگذاری خود استفاده میکنند. کاربردهای عملی برای دانشگاهیان شامل استفاده استراتژیک از هشتگها، گنجاندن عناصر چندرسانهای و تعامل فعال با جامعه علمی از طریق بازتوییتها، اشارهها و پاسخها میباشد. این استراتژیها نه تنها دید و تأثیر کار علمی را بهبود میبخشند، بلکه حس جامعه و همکاری درون رشته را نیز تقویت میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات