مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
علی اکبر فراهانی؛ علی گراوند
چکیده
امروزه، مشارکت فعال جامعه پژوهشی در شبکه گسترده جهانی از طریق انتشار مقالات پژوهشی در مجلات معتبر انگلیسی زبان برای پرجمعیتترین کاربران معاصر انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، به اصطلاح نگارندگان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) امری حساس و ضروری تلقی می شود. این چالش معمولاً در تنوع نویسندگان ESP در استفاده از الگوهای حرکت ژانری در ساختار ...
بیشتر
امروزه، مشارکت فعال جامعه پژوهشی در شبکه گسترده جهانی از طریق انتشار مقالات پژوهشی در مجلات معتبر انگلیسی زبان برای پرجمعیتترین کاربران معاصر انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، به اصطلاح نگارندگان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) امری حساس و ضروری تلقی می شود. این چالش معمولاً در تنوع نویسندگان ESP در استفاده از الگوهای حرکت ژانری در ساختار کلی بخشهای «نتیجهگیری» مقالات پژوهشی دانشگاهی (RACs) تجربه میشود، که احتمالاً ناشی از ناهمگونی در نوع انگلیسی مورد استفاده در حوزههای رشته-محور نگارندگان است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل حرکات و گامهای ساختاری در قسمت نتیجهگیری مقالات پژوهشی(RACs) به منظور بررسی هر گونه تفاوت معنادار در سبکهای نوشتاری نویسندگان در حوزههای مذکور از نظر نوع و تکرار بود. برای این منظور، تعداد 160 قسمت "نتیجهگیری" به طور تصادفی انتخاب شده از مقالات مربوط به هشت رشته دانشگاهی که به طور مساوی نمونههای مورد تحقیق از هر دو گروه "علوم سخت و علوم نرم" دانشگاهی را نشان می دهند، بر اساس مدل ترکیبی تحلیل حرکتی یانگ و الیسون (2003) و موریتز، میورر و دلاگنلو (2008) مورد تجزیه و تحلیل مقایسهای قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده حاصل از شمارش فراوانی، آزمونهای مجذور کای و اندازهگیری اندازه اثر، تفاوتهای آماری معنیداری را بین فراوانی حرکات و گامهای دستوری در قسمت نتیجهگیری مقالات در هر دو گروه علوم دانشگاهی سخت و نرم نشان داد. علاوه بر این، مشخص شد که نویسندگان مقالات در بکارگیری الگوهای حرکات دستوری و ژانری دقیقاً مطابق چارچوب مدل پیشنهادی پیروی نمیکنند. در ضمن، مفاهیم آموزشی و کاربردی همراه با پیشنهاداتی برای مطالعات بیشتر نیز ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
کیانا ژاله؛ حامد زندی
چکیده
عدالت کلاسی، موضوعی که در آموزش زبان مورد بررسی قرار نگرفته، در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از طرح پژوهشی پدیدارشناسی، استعاره مفهومی بهعنوان چارچوب نظری و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها در نظر گرفته شد. پنجاه و یک معلم ایرانی زبان انگلیسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند تا با ایجاد استعاره/ تشبیه، عقاید خود ...
بیشتر
عدالت کلاسی، موضوعی که در آموزش زبان مورد بررسی قرار نگرفته، در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از طرح پژوهشی پدیدارشناسی، استعاره مفهومی بهعنوان چارچوب نظری و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها در نظر گرفته شد. پنجاه و یک معلم ایرانی زبان انگلیسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند تا با ایجاد استعاره/ تشبیه، عقاید خود را در مورد عدالت/بیعدالتی بیانکنند. هدف کشف مفهومسازی استعارهای معلمان از عدالت/بیعدالتی کلاسی بود. شرکتکنندگان تکلیف تکمیل استعاره را انجام دادند (مثال: عدالت در کلاس مانند …… است، زیرا……). تجزیه و تحلیل دادهها شامل جمع-آوری، کدگذاری استقرایی و طبقهبندی استعارههای زبانی بود. سه عنصر برای هر پاسخ، یعنی موضوع، حامل و زمینه مشخصشد. سپس دستهبندی مفهومی بر اساس گروهبندی مضمونی حاملها شکل گرفت. یافتهها حاکی از انعکاس مفهومسازی چندبعدی عدالت کلاسی بر اساس نظریه عدالت سازمانی در بسیاری از استعارههای ایجادشده بود. همچنین آنها حاکی از ارجاع به پیامدهای عاطفی، روانی و یادگیری عدالت/بی عدالتی در بسیاری دیگر از استعارهها وجود تقارن بین اکثر استعارههای عدالت و بیعدالتی بودند. این یافتهها پیامدهایی برای برنامههای تربیت معلم دارد تا بتوان از استعاره بهعنوان ابزاری مفید برای ارتقای تفکر معلمان درباره عدالت/بیعدالتی کلاسی استفاده کرد. میتوان آگاهی معلمان زبان دوم/خارجی را در مورد مسائل (بی)عدالتی و پیامدهای بالقوه آنها برای سلامت و نتایج آموزشی فراگیران زبان، افزایش داد. معلمان میتوانند برای راهبردهای عملی اجرای اصول عدالت در بافت آموزشی بهعنوان راهی برای رفع نیازهای توسعه حرفهای خود برای تبدیل شدن به معلم خوب و داشتن رفتار منصفانه در کلاس، آموزش ببینند.
مقاله پژوهشی
تهییه و تدوین مطالب
حسینعلی منظوری؛ سیدضیاءالدین تاج الدین؛ غلامرضا کیانی
چکیده
پژوهش های موجود در مورد زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد باورهای معلمان و زبانآموزان غیربومی انگلیسی در مورد گنجاندن هنجارهای زبانی و فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی را پررنگ کرده است. برای پاسخ به این نیاز، مطالعه حاضر باورهای 251 معلم و 254 زبانآموز انگلیسی را در آموزشگاه های ...
بیشتر
پژوهش های موجود در مورد زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد باورهای معلمان و زبانآموزان غیربومی انگلیسی در مورد گنجاندن هنجارهای زبانی و فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی را پررنگ کرده است. برای پاسخ به این نیاز، مطالعه حاضر باورهای 251 معلم و 254 زبانآموز انگلیسی را در آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی در ایران بررسی کرده است. دادههای این مطالعه از طریق پرسشنامه و مصاحبههای تکمیلی جمعآوری شد. نتایج این مطالعه، حمایت معلمان از گنجاندن هنجارهای فرهنگی و زبانی گونههای غیربومی انگلیسی در کتابهای درسی را آشکار کرد. در مورد باورهای زبانآموزان، نتایج این مطالعه نشان داد که آنها با گنجاندن گونههای غیربومی در کتایهای آموزشی زبان مخالف هستند، و بر گنجاندن معیارهای فرهنگی بومی انگلیسی در کتابهای درسی تاکید دارند. یافته ها همچنین نشان می دهد که هم معلمان و هم زبانآموزان با تدریس انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در کلاسهای درسی آموزش زبان انگلیسی مخالف هستند و این نشان دهنده ترجیح آنها برای اولویتبندی هنجارهای انگلیسی-آمریکایی است. این یافتهها کاربردهایی برای تهیه مواد آموزشی رشته آموزش زبان و همچنین لزوم افزایش آگاهی معلمان و زبانآموزان از انگلیسی به عنوان زبان بین المللی دارد.