نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده زبان و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده
بر اساس تئوری کسب مهارت (SAT)، برای اینکه دانش توصیفی خودکار شود، باید به وضوح درک شود. ویگوتسکی (1978) استدلال کرد که ما از ابزارهایی برای شکل دادن و معنا بخشیدن به جهان و همچنین برای میانجیگری رشد شناختی خود استفاده می کنیم. طرحواره های جهت گیری مبنای عمل (SCOBAs) به عنوان ابزار میانجی با این اصل مطابقت دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دستیابی زبان آموزان به دانش دستوری خودکار از طریق رویکرد میانجیگری مبتنی بر SCOBA انجام شد. SCOBAهای مورد استفاده در این مطالعه برگرفته از دستور زبان شناختی (CG) بودند و بعنوان ابزار واسطه برای درک مفهومی زبان آموزان از زمان حال ساده و استمرای انگلیسی استفاده شدند. این مطالعه در فضای مجازی از طریق پلتفرم های اسکایپ و واتس اپ انجام شد. شرکت کنندگان 63 زبان آموز سطح قبل متوسط در 2 کلاس بودند که به طور تصادفی به 2 گروه به عنوان گروه آزمایشی (همزمان) و مقایسه (ناهمزمان) تقسیم شدند. گروه آزمایشی آموزش همزمان را از طریق اسکایپ دریافت کردند، در حالی که گروه مقایسه از طریق واتس اپ. یک رویکرد جمع آوری داده ترکیبی، شامل آزمون تقلید برانگیخته (EIT) و مصاحبه های نیمه ساختاریافته اتخاذ شد. اگرچه آزمون t-test نشان داد که هر دو گروه به طور قابل توجهی بهبود یافته اند، نتایج ANCOVA نشان داد که گروه همزمان در دستیابی به دانش خودکار ساختار زمان حال و استمراری انگلیسی از گروه ناهمزمان بهتر عمل می کند. ادراکات گذشته نگر عملکرد برتر گروه همزمان را به بازخورد به موقع و افزایش تعامل نسبت دادند.
کلیدواژهها
- دانش گرامری خودکار سازی شده
- آموزش مبتنی بر مفهوم زبان
- اسکوبا
- یادگیری زبان در فضای مجازی
- محیط مجازی همزمان و غیرهمزمان
موضوعات