نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی , دانشگاه آزاد اسلامی, واحد کرج, کرج, ایران

2 استادیار آموزش زبان انگلیسی, گروه مترجمی و آموزش زبان انگلیسی, دانشگاه آزاد اسلامی, واحد کرج, کرج, ایران

3 استادیار آموزش زبان انگلیسی, گروه مترجمی و آموزش زبان انگلیسی, دانشگاه آزاد اسلامی ,واحد کرج, , کرج, ایران

10.22054/ilt.2024.77139.819

چکیده

ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش پرسشنامه ای به منظور تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان طراحی و اعتبارسنجی کردند. برای نیل به این هدف مصاحبه هایی با پنج کارشناس ارزشیابی و سیزده معلم با تجربه انجام شد. این مصاحبه ها بر اساس مدل دانش ارزشیابی زبان پیل و هاردینگ(2013) مفاد و ابعاد ارزشیابی کلاس محور هیل و مک نامارا(2012) و هم چنین عقاید معلمان در زمینه ی دانش ارزشیابی طراحی شده بودند. پرسشنامه ای شامل 41 آیتم طراحی شد و از 318 معلم زبان به آن پاسخ دادند. نتایج آلفای کرونباخ نشان داد که این پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که این پرسشنامه دارای 6 فاکتور به شرح زیر است: بی دانشی (6 آیتم) دانش اسمی (11 آیتم) دانش کارکردی (6 آیتم) دانش مفهومی و عملی (6 آیتم) دانش چندبعدی (6 آیتم) و عقاید در باره ی دانش ارزشیابی (6 آیتم). از آن جایی که مدل پیشنهادی این پرسشنامه بر اساس نتایج مدل سازی معادلات ساختاری از ویژگی های روان سنجی خوبی برخوردار است این پرسشنامه می تواند در ارزیابی دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان و ارتقای آن مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات