مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
بررسی عملکرد فراگیران زبان دوم در آزمون‌های اندازه‌گیری‌ دانش ضمنی و صریح: نقش وضعیت دستوری و دشواری ساختار

سپیده مهرآئین؛ حمیده معرفت

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 1-33

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.78148.833

چکیده
  تحقیقات گسترده‌ای به بررسی تاثیر ویژگی‌های طراحی آزمون بر اندازه‌گیری دانش ضمنی و صریح فراگیران زبان دوم پرداخته‌اند اما به نقش دشواری ساختار و استفاده از آزمون‌های دقیق اندازه‌گیری دانش ضمنی توجه کمتری شده است. برای پر کردن این خلاها، با استفاده از معیارهای عینی برای انتخاب ساختارهای آسان (شناسه جمع) و دشوار (شناسه سوم شخص مفرد)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تاثیر تکنیکهای داربستی در تغییرپذیری دستوری افقی داوطلبان ایلتس: پژوهشی تلفیقی

حتمد عباسی مژدهی؛ عباس علی زارعی؛ رجب اسفندیاری

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 35-60

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68731.715

چکیده
  کاربرد دقیق نکات دستوری همواره مورد توجه فراگیران ایرانی زبان انگلیسی بوده است. بی ثباتی دستوری در کلاسهای نگارش آیلتس فراگیران ایرانی نمود بیشتری دارد. در این پژوهش، تاثیر تکنیک های داربستی دوطرفه، همتا و توزیع شده بر بی ثباتی دستوری افقی زبان آموزان ایرانی در کلاسهای آیلتس بررسی شد. به این منظور، تعداد 120 زبان آموز انگلیسی در کلاسهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
مدل ۵ عاملی خود راهنمای انگیزشی: با رویکرد مدل معادلات ساختاری

مجید قربانی؛ شکوه رشوند سمیاری

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 61-84

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.73215.768

چکیده
  مطالعه حاضر بر آن است تا تعامل متغیرهای انگیزشی/نگرشی و رفتار انگیزشی زبان‌آموزان زبان دوم (L2) را از دریچه یک مدل اصلاح‌شده از خودراهنماهای زبان دوم بررسی کند. این مدل جدید، سیستم خودانگیزشی اولیه دورنی (2005، 2009) را در یک مدل پنج عاملی متشکل از خودهای ایده‌آل و باید-به-خود زبان دوم (یعنی خود/خود ایده‌آل زبان دوم، خود/دیگری ایده‌آل زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه ای به منظور ارزیابی دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان زبان انگلیسی

الهام بنی سعید؛ محمد حشمدار؛ کبری توسلی

دوره 13، شماره 1 ، خرداد 1404، صفحه 85-123

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.77139.819

چکیده
  ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش ...  بیشتر