نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

10.22054/ilt.2024.81004.867

چکیده

امروزه، مشارکت فعال جامعه پژوهشی در شبکه گسترده جهانی از طریق انتشار مقالات پژوهشی در مجلات معتبر انگلیسی زبان برای پرجمعیت‌ترین کاربران معاصر انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی، به اصطلاح نگارندگان انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) امری حساس و ضروری تلقی می شود. این چالش معمولاً در تنوع نویسندگان ESP در استفاده از الگوهای حرکت ژانری در ساختار کلی بخشهای «نتیجهگیری» مقالات پژوهشی دانشگاهی (RACs) تجربه میشود، که احتمالاً ناشی از ناهمگونی در نوع انگلیسی مورد استفاده در حوزه‌های رشته-محور نگارندگان است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل حرکات و گام‌های ساختاری در قسمت نتیجهگیری مقالات پژوهشی(RACs) به منظور بررسی هر گونه تفاوت معنادار در سبکهای نوشتاری نویسندگان در حوزه‌های مذکور از نظر نوع و تکرار بود. برای این منظور، تعداد 160 قسمت "نتیجه‌گیری" به طور تصادفی انتخاب شده از مقالات مربوط به هشت رشته دانشگاهی که به طور مساوی نمونه‌های مورد تحقیق از هر دو گروه "علوم سخت و علوم نرم" دانشگاهی را نشان می دهند، بر اساس مدل ترکیبی تحلیل حرکتی یانگ و الیسون (2003) و موریتز، میورر و دلاگنلو (2008) مورد تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای قرار گرفتند. نتایج بهدستآمده حاصل از شمارش فراوانی، آزمونهای مجذور کای و اندازهگیری اندازه اثر، تفاوتهای آماری معنیداری را بین فراوانی حرکات و گامهای دستوری در قسمت نتیجه‌گیری مقالات در هر دو گروه علوم دانشگاهی سخت و نرم نشان داد. علاوه بر این، مشخص شد که نویسندگان مقالات در بکارگیری الگوهای حرکات دستوری و ژانری دقیقاً مطابق چارچوب مدل پیشنهادی پیروی نمی‌کنند. در ضمن، مفاهیم آموزشی و کاربردی همراه با پیشنهاداتی برای مطالعات بیشتر نیز ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات