نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، اهر، ایران

2 استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، اهر، ایران

چکیده

این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)می‌پردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات موجود، همراه با بسیاری از مطالعات، که عمدتاً متکی بر پرسشنامهها یا نظرسنجیها هستند، و موفق به دریافت نگرشها و تجربیات متفاوت زبانآموزان نبودهاند، بر کمبود تحقیق انجام شده در مورد دیدگاههای زبانآموزان پیرامون CLT تاکید دارد. در پاسخ به این شکاف ، تحقیق کیفی ما، نگرش 31 نفر از فراگیران ایرانی زبان انگلیسی را با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای تحقیق به هفت موضوع کلیدی تشکیلدهنده ابعاد فعالیتهای CLTدر کلاس های EFL اشاره دارند. این مضامین شامل یادگیری تعاملی، برقراری ارتباط گفتاری- شنیداری، مشارکت زبانآموزان در فعالیتهای کلاس، توانایی زبانآموزان، توانمندسازی معلمان، ارزیابی نیازهای یادگیری، و آموزش زبان ارتباطی می‌باشند. یافته‌ها همچنین به گفتگوی مداوم در مورد روشهای آموزش زبان کمک کرده، درک عمیقتری از دیدگاههای زبانآموز را برای مربیان و سیاستگذاران فراهم نموده، و مسیر اجرای مؤثرتر CLT در کلاسهای EFL ایران را هموار میسازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات