نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان

10.22054/ilt.2024.78617.841

چکیده

عدالت کلاسی، موضوعی که در آموزش زبان مورد بررسی قرار نگرفته، در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از طرح پژوهشی پدیدارشناسی، استعاره مفهومی به‌عنوان چارچوب نظری و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها در نظر گرفته شد. پنجاه و یک معلم ایرانی زبان انگلیسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند تا با ایجاد استعاره/ تشبیه، عقاید خود را در مورد عدالت/بی‌عدالتی بیان‌کنند. هدف کشف مفهوم‌سازی استعاره‌ای معلمان از عدالت/بی‌عدالتی کلاسی بود. شرکت‌کنندگان تکلیف تکمیل استعاره را انجام دادند (مثال: عدالت در کلاس مانند …… است، زیرا……). تجزیه و تحلیل داده‌ها شامل جمع-آوری، کدگذاری استقرایی و طبقه‌بندی استعاره‌های زبانی بود. سه عنصر برای هر پاسخ، یعنی موضوع، حامل و زمینه مشخص‌شد. سپس دسته‌بندی مفهومی بر اساس گروه‌بندی مضمونی حامل‌ها شکل گرفت. یافته‌ها حاکی از انعکاس مفهوم‌سازی چندبعدی عدالت کلاسی بر اساس نظریه عدالت سازمانی در بسیاری از استعاره‌های ایجادشده‌ بود. همچنین آنها حاکی از ارجاع به پیامدهای عاطفی، روانی و یادگیری عدالت/بی عدالتی در بسیاری دیگر از استعاره‌ها وجود تقارن بین اکثر استعاره‌های عدالت و بی‌عدالتی بودند. این یافته‌ها پیامدهایی برای برنامه‌های تربیت معلم دارد تا بتوان از استعاره به‌عنوان ابزاری مفید برای ارتقای تفکر معلمان درباره عدالت/بی‌عدالتی کلاسی استفاده کرد. می‌توان آگاهی معلمان زبان دوم/خارجی را در مورد مسائل (بی)عدالتی و پیامدهای بالقوه آنها برای سلامت و نتایج آموزشی فراگیران زبان، افزایش داد. معلمان می‌توانند برای راهبردهای عملی اجرای اصول عدالت در بافت آموزشی به‌عنوان راهی برای رفع نیازهای توسعه حرفه‌ای خود برای تبدیل شدن به معلم خوب و داشتن رفتار منصفانه در کلاس، آموزش ببینند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات