مقاله پژوهشی
مهسا صیرفی؛ مسعود ذوقی؛ هانیه دواتگری
چکیده
این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)میپردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات ...
بیشتر
این مطالعه، به بررسی نگرش آن دسته از زبانآموزان ایرانی پیرامون فعالیتهای کلاسی آموزش زبان ارتباطی (CLT)میپردازد که مشغول یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی (EFL) هستند. مطالعه سعی دارد درکی جامع از وضعیت کنونی آموزش زبان ارتباطی در ایران، چالشهای مرتبط با آن، و راهکارهای بالقوه تقویت فعالیتهای کلاسی در CLT ارائه نماید. بررسی ادبیات موجود، همراه با بسیاری از مطالعات، که عمدتاً متکی بر پرسشنامهها یا نظرسنجیها هستند، و موفق به دریافت نگرشها و تجربیات متفاوت زبانآموزان نبودهاند، بر کمبود تحقیق انجام شده در مورد دیدگاههای زبانآموزان پیرامون CLT تاکید دارد. در پاسخ به این شکاف ، تحقیق کیفی ما، نگرش 31 نفر از فراگیران ایرانی زبان انگلیسی را با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد مورد بررسی قرار میدهد. یافتههای تحقیق به هفت موضوع کلیدی تشکیلدهنده ابعاد فعالیتهای CLTدر کلاس های EFL اشاره دارند. این مضامین شامل یادگیری تعاملی، برقراری ارتباط گفتاری- شنیداری، مشارکت زبانآموزان در فعالیتهای کلاس، توانایی زبانآموزان، توانمندسازی معلمان، ارزیابی نیازهای یادگیری، و آموزش زبان ارتباطی میباشند. یافتهها همچنین به گفتگوی مداوم در مورد روشهای آموزش زبان کمک کرده، درک عمیقتری از دیدگاههای زبانآموز را برای مربیان و سیاستگذاران فراهم نموده، و مسیر اجرای مؤثرتر CLT در کلاسهای EFL ایران را هموار میسازد.
مقاله پژوهشی
الهام بنی سعید؛ محمد حشمدار؛ کبری توسلی
چکیده
ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش ...
بیشتر
ارزشیابی کلاس محور به عنوان یکی از عناصر ارزشیابی تکوینی در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در نتیجه ابزارهای متنوعی برای بررسی نیازها و کاستی های ارزشیابی کلاس محور معلمان مورد طراحی قرار گرفته اند در حالی که این ابزارها عمدتا در تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان موفق عمل نکرده اند. بنابراین محققان در این پژوهش پرسشنامه ای به منظور تعیین سطح دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان طراحی و اعتبارسنجی کردند. برای نیل به این هدف مصاحبه هایی با پنج کارشناس ارزشیابی و سیزده معلم با تجربه انجام شد. این مصاحبه ها بر اساس مدل دانش ارزشیابی زبان پیل و هاردینگ(2013) مفاد و ابعاد ارزشیابی کلاس محور هیل و مک نامارا(2012) و هم چنین عقاید معلمان در زمینه ی دانش ارزشیابی طراحی شده بودند. پرسشنامه ای شامل 41 آیتم طراحی شد و از 318 معلم زبان به آن پاسخ دادند. نتایج آلفای کرونباخ نشان داد که این پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی نیز نشان داد که این پرسشنامه دارای 6 فاکتور به شرح زیر است: بی دانشی (6 آیتم) دانش اسمی (11 آیتم) دانش کارکردی (6 آیتم) دانش مفهومی و عملی (6 آیتم) دانش چندبعدی (6 آیتم) و عقاید در باره ی دانش ارزشیابی (6 آیتم). از آن جایی که مدل پیشنهادی این پرسشنامه بر اساس نتایج مدل سازی معادلات ساختاری از ویژگی های روان سنجی خوبی برخوردار است این پرسشنامه می تواند در ارزیابی دانش ارزشیابی کلاس محور معلمان و ارتقای آن مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
پرویز آژیده؛ محمد ظهرابی؛ رقیه عقبی طلب
چکیده
درگفتمانهای علمی در حوزههای مختلف، توسعه توانمندی نویسندگی در آمیختن متون جذاب و قابل دسترس بسیار حائز اهمیت است. محققان در زمینه زبانشناسی، بهویژه کسانی که در تحلیل گفتمان مشغول به کار هستند، به این امر توجه ویژهای داشتهاند. در زمینه نوشتارهای علمی، استفاده استراتژیک از منابع فرامتن نظیر نشانگرهای مشارکت، نقشی حیاتی ...
بیشتر
درگفتمانهای علمی در حوزههای مختلف، توسعه توانمندی نویسندگی در آمیختن متون جذاب و قابل دسترس بسیار حائز اهمیت است. محققان در زمینه زبانشناسی، بهویژه کسانی که در تحلیل گفتمان مشغول به کار هستند، به این امر توجه ویژهای داشتهاند. در زمینه نوشتارهای علمی، استفاده استراتژیک از منابع فرامتن نظیر نشانگرهای مشارکت، نقشی حیاتی در دستیابی به ارتباط متقاعدکننده و تقویت جذب خواننده ایفا میکند. موقعیت فرهنگی نویسندگان علمی اغلب در استفاده از این عناصر زبانی در گفتمان نوشتاری به نمایش درآمده است. این مطالعه با مورد مقالات تحقیقی 60 مقاله در زمینههای علوم سخت و نرم، با تمرکز بر تشخیص اختلافات بالقوه در استفاده از نشانگرهای مشارکت بین دو گروه متمایز از نویسندگان: زبان اول انگلیسی و نویسندگان غیر بومی ایرانی انجام شد. با استفاده از مدل نشانگرهای مشارکت Hyland (2005b) به عنوان چارچوب تحلیلی، این مطالعه سعی در تعیین طبیعت و فراوانی این دستگاههای زبانی در مقالات تحقیقی علمی تولید شده توسط گروههای فوقالذکر داشت. یافتههای تحلیل اختلافات قابل توجهی در توزیع کلی و دستهای نشانگرهای مشارکت در اثرات علمی نویسندگان زبان اول انگلیسی و نویسندگان غیر بومی ایرانی در زمینههای علوم سخت و نرم نشان داد. این اختلافات ممکن است به موقعیت فرهنگی نویسندگان علمی یا کمبود احتمالی آشنایی با کنوانسیونهای تأسیسشده رتوریک انگلیسی، پراگماتیک و زبانشناسی اجتماعی در میان نویسندگان غیر بومی ایرانی نسبت داده شود. پیامدهای این یافتهها مهم است، زیرا میتوانند در توسعه مواد آموزشی هدفمند جهت افزایش توانمندی نوشتاری علمی نویسندگان مؤثر باشند
مقاله پژوهشی
کیانا ژاله؛ حامد زندی
چکیده
عدالت کلاسی، موضوعی که در آموزش زبان مورد بررسی قرار نگرفته، در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از طرح پژوهشی پدیدارشناسی، استعاره مفهومی بهعنوان چارچوب نظری و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها در نظر گرفته شد. پنجاه و یک معلم ایرانی زبان انگلیسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند تا با ایجاد استعاره/ تشبیه، عقاید خود ...
بیشتر
عدالت کلاسی، موضوعی که در آموزش زبان مورد بررسی قرار نگرفته، در این مطالعه مورد توجه قرار گرفت. با استفاده از طرح پژوهشی پدیدارشناسی، استعاره مفهومی بهعنوان چارچوب نظری و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها در نظر گرفته شد. پنجاه و یک معلم ایرانی زبان انگلیسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند تا با ایجاد استعاره/ تشبیه، عقاید خود را در مورد عدالت/بیعدالتی بیانکنند. هدف کشف مفهومسازی استعارهای معلمان از عدالت/بیعدالتی کلاسی بود. شرکتکنندگان تکلیف تکمیل استعاره را انجام دادند (مثال: عدالت در کلاس مانند …… است، زیرا……). تجزیه و تحلیل دادهها شامل جمع-آوری، کدگذاری استقرایی و طبقهبندی استعارههای زبانی بود. سه عنصر برای هر پاسخ، یعنی موضوع، حامل و زمینه مشخصشد. سپس دستهبندی مفهومی بر اساس گروهبندی مضمونی حاملها شکل گرفت. یافتهها حاکی از انعکاس مفهومسازی چندبعدی عدالت کلاسی بر اساس نظریه عدالت سازمانی در بسیاری از استعارههای ایجادشده بود. همچنین آنها حاکی از ارجاع به پیامدهای عاطفی، روانی و یادگیری عدالت/بی عدالتی در بسیاری دیگر از استعارهها وجود تقارن بین اکثر استعارههای عدالت و بیعدالتی بودند. این یافتهها پیامدهایی برای برنامههای تربیت معلم دارد تا بتوان از استعاره بهعنوان ابزاری مفید برای ارتقای تفکر معلمان درباره عدالت/بیعدالتی کلاسی استفاده کرد. میتوان آگاهی معلمان زبان دوم/خارجی را در مورد مسائل (بی)عدالتی و پیامدهای بالقوه آنها برای سلامت و نتایج آموزشی فراگیران زبان، افزایش داد. معلمان میتوانند برای راهبردهای عملی اجرای اصول عدالت در بافت آموزشی بهعنوان راهی برای رفع نیازهای توسعه حرفهای خود برای تبدیل شدن به معلم خوب و داشتن رفتار منصفانه در کلاس، آموزش ببینند.
مقاله پژوهشی
فرزانه دهقان
مقاله پژوهشی
فاطمه رنجبرواحد؛ غلامرضا عباسیان؛ بهرام مولایی
چکیده
Applying an appropriate and a dynamic method of teaching in EFL instruction is a critical mechanism for engaging, attracting and accompanying students. Hypothesized as a dynamic platform, synthesizing Engagement, Study, and Activation (ESA) with portfolio assessment was addressed in this study mixed-method-based research to see its effectiveness with regard to the target students’ cognitive dimensions of developing writing skills. To this end, 177 Iranian female students from a public high school attended an experimental study and attempted three data collection instruments including think-aloud ...
بیشتر
Applying an appropriate and a dynamic method of teaching in EFL instruction is a critical mechanism for engaging, attracting and accompanying students. Hypothesized as a dynamic platform, synthesizing Engagement, Study, and Activation (ESA) with portfolio assessment was addressed in this study mixed-method-based research to see its effectiveness with regard to the target students’ cognitive dimensions of developing writing skills. To this end, 177 Iranian female students from a public high school attended an experimental study and attempted three data collection instruments including think-aloud protocol, a questionnaire as well as an interview. MANOVA of the quantitative data and NVivo-based qualitative data analyses revealed significantly compatible results. MANOVA showed that the synthesizing ESA with portfolio assessment had the highest means as to writing skill-oriented cognitive dimensions, which were followed by pure ESA application, and the control group achievement. Moreover, the pure ESA application had a significantly higher means compared to the conventional instructional mainstream on overall cognitive dimension. However, the synthetic mechanism proved to be much more effective than the pure ESA as to the overall cognitive dimensions. In line with the quantitative analyses, NVivo-based think-aloud and interview data revealed the nature and process of the effectiveness of the applied synthetic mechanisms in the areas of attention, practicing, thinking, self-correction, and problem solving dimensions each with certain degree.
Keywords: ESA, Portfolio-assessment, Cognition, Writing Skill
مقاله پژوهشی
رسول محمد حسین پور؛ رضا باقری نویسی؛ عبدالرضا لونی
چکیده
این سؤال که آیا، و تا چه حد، آزمون های مختلف دانش منظور شناسی منعکس کننده قابلیت های زبان آموزان در کاربرد صحیح آنها در استفاده از زبان است، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از طبقه بندی نشانگرهای ادب ورزی معروف هاوس و کسپر (1981)، تولید زبان آموزان از نشانگرهای ادب ورزی را در چهار آزمون مختلف منظور شناسی مقایسه کرده ...
بیشتر
این سؤال که آیا، و تا چه حد، آزمون های مختلف دانش منظور شناسی منعکس کننده قابلیت های زبان آموزان در کاربرد صحیح آنها در استفاده از زبان است، مورد توجه بسیار قرار گرفته است. این تحقیق با استفاده از طبقه بندی نشانگرهای ادب ورزی معروف هاوس و کسپر (1981)، تولید زبان آموزان از نشانگرهای ادب ورزی را در چهار آزمون مختلف منظور شناسی مقایسه کرده است: آزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی، بازی نقش، و روش طبیعی. علاوه بر این، درخواست های 27 یادگیرنده در شرایط طبیعی و با استفاده ازآزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی, بازی نقش با ویژگی های مشابه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که hesitators از شیوع بالایی در روش طبیعی برخوردار بودند و consultative devices و scope-stators در آزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی و نقشبازی محبوبتر بودند. صرفنظر از برخی شباهتهای جزئی، تفاوتهای قابلتوجهی بین سه تکنیک جمعآوری داده مرسوم و روش طبیعی این تحقیق نشان میدهد که روش طبیعی ممکن است لزوماً معیار منظور شناسی ایدهآل برای نشان دادن واقعی همه نشانگرهای ادب نباشد. آزمون تکمیل کلام کتبی، آزمون تکمیل کلام شفاهی و نقشبازی میتوانند برای استفاده از دانش صریح/اعلامی یادگیرندگان مناسبتر باشند، اگرچه روش طبیعی ممکن است برای سنجش دانش خودکار فراگیران سودمندتر باشد.
مقاله پژوهشی
حمید مرعشی؛ نرگس یوسفی مقدم
چکیده
چکیده: تحلیل انتقادی گفتمان در دوران اخیر به یکی از موضوعات عمده پژوهشی در حوزه آموزش زبان انگلیسی تبدیل شده است. در عین حال، مدیریت کلاسی نیز ازجمله موضوعات قابل توجه در حوزه مذکور است. در این راستا، مطالعه توصیفی حاضر با هدف بررسی رابطه مابین بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان از سوی معلمین زبان انگلیسی و مدیریت کلاسی آنها انجام شد. در ...
بیشتر
چکیده: تحلیل انتقادی گفتمان در دوران اخیر به یکی از موضوعات عمده پژوهشی در حوزه آموزش زبان انگلیسی تبدیل شده است. در عین حال، مدیریت کلاسی نیز ازجمله موضوعات قابل توجه در حوزه مذکور است. در این راستا، مطالعه توصیفی حاضر با هدف بررسی رابطه مابین بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان از سوی معلمین زبان انگلیسی و مدیریت کلاسی آنها انجام شد. در طی این پژوهش، ۱۱۹ معلم مشغول تدریس در تعدادی از آموزشگاههای زبان انگلیسی در تهران به دو پرسشنامه مدیریت اثربخش کلاسی مرداک (۲۰۰۰) و پرسشنامه بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان (نویسنده، ۲۰۱۷) پاسخ دادند. پیامد این پژوهش نشانگر نه تنها همبستگی آماری مثبت میان این دو متغیر بلکه قابلیت پیشبینی مدیریت کلاسی از سوی بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان بود. علاوه بر این، تعداد ۳۰ معلم در میان ۱۱۹ معلم شرکت کننده در این تحقیق در مصاحبه نیمهساختارمند شرکت کردند و دیدگاههای خود را در زمینه تاثیر بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان بر مدیریت کلاسی اظهار داشتند و اجماع کلی خود را درخصوص اهمیت تدریس در کلاس اعلام کردند. بر مبنای یافتههای این پژوهش، ضرورت بکارگیری تحلیل انتقادی گفتمان در تلاش برای ارتقای مدیریت کلاسی و تامین فرصتهای بیشتر برای یادگیری مطالب جدید از سوی یادگیرندگان مورد تاکید قرار گرفت. امر مذکور مسلماً مستلزم مشارکت فعال نه تنها معلمین انگلیسی بلکه مراکز تربیت معلم، طراحان برنامه درسی و تولیدکنندگان مطالب درسی میباشد.
مقاله پژوهشی
حسینعلی منظوری؛ سیدضیاءالدین تاج الدین؛ غلامرضا کیانی
چکیده
پژوهش های موجود در مورد زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد باورهای معلمان و زبانآموزان غیربومی انگلیسی در مورد گنجاندن هنجارهای زبانی و فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی را پررنگ کرده است. برای پاسخ به این نیاز، مطالعه حاضر باورهای 251 معلم و 254 زبانآموز انگلیسی را در آموزشگاه های ...
بیشتر
پژوهش های موجود در مورد زبان انگلیسی به عنوان زبان بینالمللی نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد باورهای معلمان و زبانآموزان غیربومی انگلیسی در مورد گنجاندن هنجارهای زبانی و فرهنگی در کتابهای درسی آموزش زبان انگلیسی را پررنگ کرده است. برای پاسخ به این نیاز، مطالعه حاضر باورهای 251 معلم و 254 زبانآموز انگلیسی را در آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی در ایران بررسی کرده است. دادههای این مطالعه از طریق پرسشنامه و مصاحبههای تکمیلی جمعآوری شد. نتایج این مطالعه، حمایت معلمان از گنجاندن هنجارهای فرهنگی و زبانی گونههای غیربومی انگلیسی در کتابهای درسی را آشکار کرد. در مورد باورهای زبانآموزان، نتایج این مطالعه نشان داد که آنها با گنجاندن گونههای غیربومی در کتایهای آموزشی زبان مخالف هستند، و بر گنجاندن معیارهای فرهنگی بومی انگلیسی در کتابهای درسی تاکید دارند. یافته ها همچنین نشان می دهد که هم معلمان و هم زبانآموزان با تدریس انگلیسی به عنوان زبان بین المللی در کلاسهای درسی آموزش زبان انگلیسی مخالف هستند و این نشان دهنده ترجیح آنها برای اولویتبندی هنجارهای انگلیسی-آمریکایی است. این یافتهها کاربردهایی برای تهیه مواد آموزشی رشته آموزش زبان و همچنین لزوم افزایش آگاهی معلمان و زبانآموزان از انگلیسی به عنوان زبان بین المللی دارد.
مقاله پژوهشی
سیدمحسن حسینی؛ عزیزالله میرزایی؛ محمود هاشمیان
چکیده
بر اساس تئوری کسب مهارت (SAT)، برای اینکه دانش توصیفی خودکار شود، باید به وضوح درک شود. ویگوتسکی (1978) استدلال کرد که ما از ابزارهایی برای شکل دادن و معنا بخشیدن به جهان و همچنین برای میانجیگری رشد شناختی خود استفاده می کنیم. طرحواره های جهت گیری مبنای عمل (SCOBAs) به عنوان ابزار میانجی با این اصل مطابقت دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دستیابی ...
بیشتر
بر اساس تئوری کسب مهارت (SAT)، برای اینکه دانش توصیفی خودکار شود، باید به وضوح درک شود. ویگوتسکی (1978) استدلال کرد که ما از ابزارهایی برای شکل دادن و معنا بخشیدن به جهان و همچنین برای میانجیگری رشد شناختی خود استفاده می کنیم. طرحواره های جهت گیری مبنای عمل (SCOBAs) به عنوان ابزار میانجی با این اصل مطابقت دارند. مطالعه حاضر با هدف بررسی دستیابی زبان آموزان به دانش دستوری خودکار از طریق رویکرد میانجیگری مبتنی بر SCOBA انجام شد. SCOBAهای مورد استفاده در این مطالعه برگرفته از دستور زبان شناختی (CG) بودند و بعنوان ابزار واسطه برای درک مفهومی زبان آموزان از زمان حال ساده و استمرای انگلیسی استفاده شدند. این مطالعه در فضای مجازی از طریق پلتفرم های اسکایپ و واتس اپ انجام شد. شرکت کنندگان 63 زبان آموز سطح قبل متوسط در 2 کلاس بودند که به طور تصادفی به 2 گروه به عنوان گروه آزمایشی (همزمان) و مقایسه (ناهمزمان) تقسیم شدند. گروه آزمایشی آموزش همزمان را از طریق اسکایپ دریافت کردند، در حالی که گروه مقایسه از طریق واتس اپ. یک رویکرد جمع آوری داده ترکیبی، شامل آزمون تقلید برانگیخته (EIT) و مصاحبه های نیمه ساختاریافته اتخاذ شد. اگرچه آزمون t-test نشان داد که هر دو گروه به طور قابل توجهی بهبود یافته اند، نتایج ANCOVA نشان داد که گروه همزمان در دستیابی به دانش خودکار ساختار زمان حال و استمراری انگلیسی از گروه ناهمزمان بهتر عمل می کند. ادراکات گذشته نگر عملکرد برتر گروه همزمان را به بازخورد به موقع و افزایش تعامل نسبت دادند.
مقاله پژوهشی
رضا باقری نویسی؛ محمد مهدی حسنی
چکیده
این مطالعه به بررسی عمیق بینامتنی در توییتهای آکادمیک، بهویژه آنهایی که توسط زبانشناسان کاربردی در پنج کشور انگلیسیزبان: ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایرلند نگارش شدهاند، میپردازد. با تحلیل توییتهای انجمنهای برجسته زبانشناسی کاربردی، این تحقیق انواع بازنماییهای بینامتنی را شناسایی کرده و بررسی ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی عمیق بینامتنی در توییتهای آکادمیک، بهویژه آنهایی که توسط زبانشناسان کاربردی در پنج کشور انگلیسیزبان: ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایرلند نگارش شدهاند، میپردازد. با تحلیل توییتهای انجمنهای برجسته زبانشناسی کاربردی، این تحقیق انواع بازنماییهای بینامتنی را شناسایی کرده و بررسی میکند که چگونه این توییتها به سایر متون اشاره میکنند یا آنها را در خود جای میدهند. کاربردهایی که توسط این نمایشها انجام میشود، تحلیل میشوند تا بفهمیم چگونه متون به منظور تحقق هدف توییت متنسازی مجدد میشوند. این مطالعه از رویکرد کیفی و کمی برای کشف اشکال و کاربردهای بینامتنی استفاده کرده و بینشهایی را درباره روابط پیچیده بین متون و عوامل اجتماعی که توسط پلتفرم توییتر تسهیل میشود، ارائه میدهد. جمعآوری دادهها شامل یک پیکره جامع از ۳۰۰ توییت از حسابهای توییتر پنج انجمن بزرگ زبانشناسی کاربردی بوده که یک مجموعه غنی برای تحلیل را تضمین میکند. یافتههای کلیدی نشان میدهند که رویههای بینامتنی در توییتهای علمی برای خودتبلیغی، انتشار نتایج تحقیق و ساختن جوامع علمی حیاتی هستند. نقلقولهای چندرسانهای، اشارههای دیجیتال و پیوندها بهطور مکرر برای افزایش تعامل، گسترش دسترسی و ارائه زمینه اضافه استفاده میشوند. تحلیل همچنین نشان میدهد که توییتها کاربردهای متعددی از جمله جامعهسازی ، شبکهسازی و انتشار عمومی دانش آکادمیک را دارا هستند. این مطالعه بر ماهیت در حال تحول ارتباطات علمی در شبکههای اجتماعی تأکید کرده و پیشنهاد میدهد که گروههای زبانشناسی کاربردی بهطور استراتژیک از توییتر برای تقویت حضور علمی و تأثیرگذاری خود استفاده میکنند. کاربردهای عملی برای دانشگاهیان شامل استفاده استراتژیک از هشتگها، گنجاندن عناصر چندرسانهای و تعامل فعال با جامعه علمی از طریق بازتوییتها، اشارهها و پاسخها میباشد. این استراتژیها نه تنها دید و تأثیر کار علمی را بهبود میبخشند، بلکه حس جامعه و همکاری درون رشته را نیز تقویت میکنند.
مقاله پژوهشی
صلاح احمدی؛ داود کوهی؛ ثریا بهروزی زاد
چکیده
در دسترس بودن روزافزون دانش علمی از طریق پلتفرمهای دیجیتال، شیوهی انتقال گفتمان علمی به عموم مردم را دگرگون کرده است. این مطالعه به بررسی کاربرد نشانگرهای فرامتن تعاملمحور در چهار زیرگونهی برجستهی علم عامهفهم میپردازد: کتابها، مستندهای تلویزیونی، مقالات مجلات و مقالات روزنامهها. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای زبانی این نشانگرها، ...
بیشتر
در دسترس بودن روزافزون دانش علمی از طریق پلتفرمهای دیجیتال، شیوهی انتقال گفتمان علمی به عموم مردم را دگرگون کرده است. این مطالعه به بررسی کاربرد نشانگرهای فرامتن تعاملمحور در چهار زیرگونهی برجستهی علم عامهفهم میپردازد: کتابها، مستندهای تلویزیونی، مقالات مجلات و مقالات روزنامهها. هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای زبانی این نشانگرها، با تمرکز بر نحوهی درگیر کردن خوانندگان و برجستهسازی حضور نویسنده در زیرگونههای مختلف است. پیکرهای شامل ۹۸۷،۶۲۵ واژه با استفاده از نرمافزار AntConc تحلیل شد و بر اساس مدل بینافردی فرامتنی هایلند(۲۰۱۹)، تعداد ۸۰،۲۶۰ مورد از نشانگرهای تعاملمحور شناسایی گردید. این مطالعه نشان میدهد که عناصر زبانی همچون ابهامسازها (hedges)، تقویتکنندهها (boosters)، نشانگرهای نگرشی، ارجاع به خود (self-mentions) و نشانگرهای درگیرکننده چگونه در تولید محتوای متقاعدکننده و قابلفهم برای عموم نقش ایفا میکنند. جالب آنکه، مستندهای تلویزیونی بیشترین میزان استفاده از این نشانگرها را داشتند، که حاکی از تلاش فزاینده برای درگیر کردن مخاطب از طریق این رسانه است. آزمون خی-دو تفاوتهای معناداری در میزان استفاده از این نشانگرها در میان زیرگونهها نشان داد؛ با این حال، اندازه اثرهای کوچک (Cramér’s V) نشان میدهد که این تفاوتها از نظر کاربردی اهمیت زیادی ندارند. این نتایج بینشی ارزشمند در مورد نحوهی انطباق راهبردهای بلاغی نویسندگان علم عامهفهم با زمینههای ارتباطی متفاوت و انتظارات مخاطبان ارائه میدهد. یافتهها همچنین پیامدهایی آموزشی دارند. گنجاندن ویژگیهای نوشتار علم عامهفهم در مواد آموزشی ESP/EAP، مانند متون اصیل و تمرین ساختارمند با نشانگرهای فرامتن تعاملمحور، میتواند محتوای علمی را برای زبانآموزان جذابتر و قابلفهمتر کند. افزایش آگاهی زبانآموزان نسبت به این نشانگرها میتواند مهارتهای نوشتاری آنان را، بهویژه برای نویسندگان نوپای غیرانگلیسیزبان در محیطهای آکادمیک، ارتقا داده و به آنها در درگیر کردن مخاطب و انتقال مؤثرتر مفاهیم علمی یاری رساند.
مقاله پژوهشی
شیوا عزیزپور؛ علیرضا ذاکر
چکیده
با وجود اهمیت محوری مهارت واژگان در درک و تولید، بسیاری از زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در به خاطر سپردن و به کارگیری واژگان جدید خارج از کلاس درس با مشکل مواجه اند. مطالعه حاضر به بررسی مقایسهای تأثیر استفاده از روش اثر زنجیرهای و روش دیوار لغات بر بازیابی و تولید واژگان در میان زبانآموزان ایرانی سطح متوسط زبان انگلیسی ...
بیشتر
با وجود اهمیت محوری مهارت واژگان در درک و تولید، بسیاری از زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در به خاطر سپردن و به کارگیری واژگان جدید خارج از کلاس درس با مشکل مواجه اند. مطالعه حاضر به بررسی مقایسهای تأثیر استفاده از روش اثر زنجیرهای و روش دیوار لغات بر بازیابی و تولید واژگان در میان زبانآموزان ایرانی سطح متوسط زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخت. شصت شرکتکننده (۳۰ زن و ۳۰ مرد) با بازه سنی ۱۸ الی ۲۳ سال (میانگین سنی= ۲۰.۵) از طریق آزمون مقدماتی زبان انگلیسی انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند. گروه اول با استفاده از تمرینهای واژگانی بههمپیوسته و مبتنی بر بافت و گروه دوم با کمک ابزارهای بصری و نمایشهای تعاملی کلمات، آموزش دیدند. در این مطالعه، یک طرح شبهآزمایشی پیشآزمون-پسآزمون به کار گرفته شد و دادهها از طریق آزمونهای واژگان جمعآوری گردید. تحلیلهای آماری، از جمله آنالیز واریانس اندازهگیریهای مکرر و آنالیز واریانس چندمتغیره، نشان داد که هر دو گروه در بازیابی و تولید واژگان پیشرفت قابلتوجهی داشتند. با این حال، شرکتکنندگان گروه اول با افزایش میانگین ۳.۶ در حفظ واژگان از نمرات پیشآزمون به پسآزمون، در مقایسه با میزان افزایش ۳.۲ در گروه دوم، پیشرفت قابل توجهی در حفظ واژگان داشتند. این یافتهها بر اثربخشی روشهای آموزشی تعاملی و متنوع در بهبود یادگیری و حفظ واژگان در میان زبانآموزان ایرانی تأکید دارند. بر اساس نتایج این مطالعه، استفاده از روش اثر زنجیرهای و دیوار لغات برای پاسخ به نیازهای متنوع زبانآموزان و بهبود شیوههای تدریس، به معلمان توصیه میشود. همچنین نتایج مطالعه حاضر بر اهمیت گنجاندن روشهای نوآورانه و فراگیر در برنامههای درسی آموزشی تأکید دارد. این دو روش به توسعه چارچوبهای آموزشی کمک کرده و نتایج و تجربیات یادگیری زبانآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را بهبود میبخشند.