مقاله پژوهشی مهار‌ت‌های زبان
بررسی تاثیر بازخورد مستقیم، غیرمستقیم، و گفتگویی بر یادگیری زمان/وجه در مهارت های نوشتاری انگلیسی آموزان

موسی احمدیان؛ احسان مهری؛ روژین قصلانی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.37680.352

چکیده
  در مطالعات فراگیری زبان دوم بازخورد نوشتاری از زوایای گوناگون بررسی شده است (برای نمونه احمدیان و تاج ابادی، 2015؛ بیچنر و ناچ، 2010؛ فریس، 2006). پژوهش حاضر با توجه به رویکردهای شناختی و فرهنگی-اجتماعی، سعی دارد به دو سوال پاسخ دهد: 1. آیا بازخورد نوشتاری تاثیری بر رشد کاربرد زمان/وجه در متون فراگیران زبان دوم دارد، 2. کدام یک از بازخوردهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
بررسی تاثیر جنسیت ورشته تحصیلی بر روی عملکرد متفاوت سوالات عمومی کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری

حمدالله راوند؛ غلامرضا روحانی؛ طاهره فیروزی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 33-61

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49509.460

چکیده
  عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمون‌ها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب می‌شود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروه‌های مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم

جلیل فتحی؛ سعید نورزاده

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 63-91

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.40300.378

چکیده
  این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ  بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم انجام گردید. به علاوه دیدگاه زبان آموزان در مورد آموزش وبلاگ-محور مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 46 زبان آموز ایرانی از دو کلاس دانشگاه بودند که به طور تصادفی به گروه کنترل (21 نفر) و گروه آزمایش (25 نفر) منصوب شدند. در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی خوداتکایی زبان آموزان خارجی در درک مطلب: محیط های کامپیوتری و سنتی

فرشته شیرزاد؛ سامان عبادی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 93-128

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.44577.407

چکیده
  این مطالعه به بررسی تاثیر کمک ارائه شده و بازی معمایی بر خوداتکایی در درک مطلب زبان آموزان پیشرفته انگلیسی در محیط رایانه ای پرداخته است.جـامعه آماری را 50 زبان آموز پیشرفته انگلیسی از دو موسسه زبان انگلیسی در ارومیه تشکیل دادند. برای اطمینان از همگن بودن شرکت کنندگان از نظر مهارت زبان (سطح پیشرفته)، بخش خواندن آزمون مهارت دیالانگ (DIALANG) ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
نقش ارزیابی مشارکتی در توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی از دیدگاه نظریه فعالیت محور

مینا سقای بلغاری؛ پرویز بیرجندی؛ پرویز مفتون

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 129-163

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.39946.375

چکیده
  در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
خصوصیات روان سنجی مقیاس ارزیابی رشد هوش های چند گانه (MIDAS) برای بزرگسالان در ایران

مهناز سعیدی؛ شهلا استوار؛ علی درخشان؛ برانتون شیرر

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 165-194

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.48283.444

چکیده
  در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
بررسی رفتار ارزیابان در نمره دهی مهارت گفتاری در زبان دوم: استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب

علیرضا احمدی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 195-224

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49511.461

چکیده
  مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
بررسی ارتباط بین سبک تدریس و هوش عاطفی در بین مدرسان ایرانی زبان انگلیسی

ساسان بالغی زاده؛ مریم شکوری

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 225-248

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.28311.258

چکیده
    این مطالعه  به منظور بررسی ارتباط  بین 5 سبک­ تدریس و هوش عاطفی در میان 102 مدرس ایرانی زبان انگلیسی از دانشگاه­های مختلف تهران انجام شد. بدین منظور از شرکت ­کنندگان خواسته شد تا به دو پرسشنامه­ که شامل پرسشنامه­ی سبک­های تدریس (نسخه سوم) و پرسشنامه­ی هوش عاطفی می­شود، پاسخ دهند. جهت تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی مقابله ای کتب درسی: نمود اهداف یادگیری در کتب ملی و بین المللی آموزش زبان انگلیسی

علی دباغ؛ علیرضا صفائی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 249-277

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48071.440

چکیده
  پژوهش حاضر اهداف یادگیری ارائه شده در کتاب‌های درسی جدید ملی آموزش زبان انگلیسی ایران تحت عنوان «مجموعه پراسپکت و ویژن» را بررسی و آن‌ها را با اهداف ذکرشده در کتب منتشر شده در سطح بین‌الملل تحت عنوان «فور کرنرز» مقایسه کرده‌است. بدین منظور، الگوی طبقه بندی تجدیدنظرشده اهداف یادگیری بلوم به عنوان چهارچوب نظری تحلیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
ارتقای توانش کاربرد شناسی: آشکار سازی تاثیر انواع تمرین ها و مشاهدات دانشجویان زبان خارجه

اسمعیل علی سلیمی؛ بهنام کرمی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 279-302

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48521.445

چکیده
  کاربرد شناسی بین زبان نقش بسزایی در یادگیری زبان خارجه ایفا می کند. دانشجویان همواره در جستجوی ارتقای این توانش از طریق دروس دانشگاهی و نیز کتب مرتبط هستند. کاربرد شناسی بین زبانی به عنوان بخش جدا ناپذیر توانش ارتباطی و به عنوان هدف نهایی در یادگیری زبان مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر به بررسی مشاهدات داننشجویان رشته ی زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
بررسی رابطه میان هوش میان هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال معلمان زبان انگلیسی و عملکرد دانش-آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی

محمد هادی محمودی؛ وحید محمدی؛ سمیه توفیقی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 303-331

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.46938.430

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانش‌آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاه‌های خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه آموزش انتقادی جهت ارزیابی معلمان زبان انگلسی: یک مطالعه آمیخته

سید محمدرضا عادل؛ احمدرضا اقتصادی؛ فاطمه صادقی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، صفحه 333-375

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.46289.421

چکیده
  می توان از طریق آموزش انتقادی به رویکرد تحول گرا (فرییر، 1998) دست یافت. مطالعه پیش رو به شرح ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه ای جهت دستیابی به آموزش انتقادی می پردازد تا دیدگاه معلمان را درباره آموزش انتقادی در دو محیط مختلف یعنی مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی مورد ارزیابی قرار دهد. در این مطالعه از طرح آمیخته استفاده شده است. در مرحله کیفی ...  بیشتر