مقاله پژوهشی
مهارتهای زبان
موسی احمدیان؛ احسان مهری؛ روژین قصلانی
چکیده
در مطالعات فراگیری زبان دوم بازخورد نوشتاری از زوایای گوناگون بررسی شده است (برای نمونه احمدیان و تاج ابادی، 2015؛ بیچنر و ناچ، 2010؛ فریس، 2006). پژوهش حاضر با توجه به رویکردهای شناختی و فرهنگی-اجتماعی، سعی دارد به دو سوال پاسخ دهد: 1. آیا بازخورد نوشتاری تاثیری بر رشد کاربرد زمان/وجه در متون فراگیران زبان دوم دارد، 2. کدام یک از بازخوردهای ...
بیشتر
در مطالعات فراگیری زبان دوم بازخورد نوشتاری از زوایای گوناگون بررسی شده است (برای نمونه احمدیان و تاج ابادی، 2015؛ بیچنر و ناچ، 2010؛ فریس، 2006). پژوهش حاضر با توجه به رویکردهای شناختی و فرهنگی-اجتماعی، سعی دارد به دو سوال پاسخ دهد: 1. آیا بازخورد نوشتاری تاثیری بر رشد کاربرد زمان/وجه در متون فراگیران زبان دوم دارد، 2. کدام یک از بازخوردهای مستقیم، غیرمستقیم، و گفتگویی تاثیر بیشتری بر ساختارهای یادشده دارند. بر این هدف، 75 انگلیسی آموز در سطح زبانی پیش متوسط انتخاب شده و به صورت رندوم در سه گروه بازخورد های مستقیم، غیرمستقیم، و گفتگویی، و یک گروه کنترل تقسیم شدند. از گروه های آزمون خواسته شد تا درباره ی زندگی دانشگاهی خود خاطره نویسی کنند و پس از هر جلسه بازخوردهای مستقیم، غیرمستقیم، و گفتگویی روی زمان/وجه داده شد. گروه های بازخورد مستقیم و غیرمستقیم بازخورد مربوطه را روی خاطره های خود دریافت کردند و 10 دقیقه فرصت داشتند تا بازخوردها را ببینند. گروه بازخورد گفتگویی به مدت 10 دقیقه به صورت گفتگوی معلم-شاگرد بازخورد دریافت کردند. سپس گروه ها با هم مقایسه شدند. نتایج نشان داد که تمامی گروه های آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پیشرفت بهتری داشتند، که می تواند نشان از تاثیر مثبت بازخورد باشد. همچنین، نتایج تفاوت معناداری بین بازخوردها در ارتباط با ساختار زمان/وجه نشان نداد. این بدان معناست که معلمین انگلیسی می توانند از هر سه نوع بازخورد، حداقل برای خطاهای زمان/وجه در نوشتار فراگیران، استفاده کنند.
مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
حمدالله راوند؛ غلامرضا روحانی؛ طاهره فیروزی
چکیده
عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمونها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب میشود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروههای مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران ...
بیشتر
عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمونها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب میشود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروههای مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران بررسی نشده، پژوهش پیش رو سعی در مطالعه تاثیر جنسیت و رشته تحصیلی بر روی عملکرد متفاوت سوالات عمومی این آزمون با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری دارد. به این منظور، پاسخنامه 21،642 شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1391 با استفاده از نرمافزار ام پلاس (Mplus) تحلیل شده است. نتایج آماری تحلیل نشان داد 12 سوال در آزمون عملکردی متفاوت در بین گروههای مختلف شرکت کننده دارد. در مجموع 50 درصد از سوالات بخش گرامر، 15 درصد از سوالات بخش واژگان و 20 درصد از سوالات بخش درک مطب عملکرد متفاوتی را نشان دادند. اگرچه از این تعداد فقط 5 سوال عملا عملکردی متفاوت داشتهاند. نتایج بدست آمده از این پژوهش طراحان سوالات کنکور را از وجود سوالات با عملکرد متفاوت برای گروههای مختلف شرکت کننده با توانایی یکسان آگاه میسازد. از آنجایی که شرکت و طرح این آزمون سرنوشت ساز هزینه های مادی و معنوی زیادی برای افراد در پی دارد، نیازمند این است که طراحان سوال دقت و تلاش بیشتری در جهت بهبود کیفیت آزمونهای مشابه آتی داشته باشند.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان از طریق فناوری
جلیل فتحی؛ سعید نورزاده
چکیده
این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم انجام گردید. به علاوه دیدگاه زبان آموزان در مورد آموزش وبلاگ-محور مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 46 زبان آموز ایرانی از دو کلاس دانشگاه بودند که به طور تصادفی به گروه کنترل (21 نفر) و گروه آزمایش (25 نفر) منصوب شدند. در ...
بیشتر
این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم انجام گردید. به علاوه دیدگاه زبان آموزان در مورد آموزش وبلاگ-محور مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 46 زبان آموز ایرانی از دو کلاس دانشگاه بودند که به طور تصادفی به گروه کنترل (21 نفر) و گروه آزمایش (25 نفر) منصوب شدند. در طول یک ترم تحصیلی به مدت 16 هفته، گروه کنترل بر اساس روش سنتی تدریس نگارش آموزش دیدند در حالیکه گروه آزمایش بر اساس آموزش وبلاگ-محور به آنها مهارت نگارش تدریس گردید. داده های مطالعه با استفاده از فعالیت های نگارشی زماندار و پرسشنامه اضطراب نگارش در زبان دوم جمع آوری گردید. همچنین مصاحبه های نیمه سازمان یافته هم اجرا گردید. نتایج نشان داد که هر چند که هر دو روش آموزش بر مهارت نگارش شرکت کنندگان تاثیر مثبت داشت، بهبود عملکرد نگارشی گروه آموزش به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج نشان داد که آموزش وبلاگ-محور به طور معناداری اضطراب نگارش گروه آزمایش را کاهش داد اما گروه کنترل از نظر اضطراب نگارش تغییر محسوسی نداشتند. نتایج مصاحبه های نیمه سازمان یافته هم بیانگر این بود که به طور کلی شرکت کنندگان دیدگاه مثبتی نسبت به استفاده از وبلاگ در آموزش نگارش داشتند هر چند که برخی هم دیدگاه منفی و یا تردید را ابراز داشتند. نتایج این پژوهش پیامدهای قابل توجهی هم از نظر عملی و هم نظری برای آموزش مهارت نگارش در زبان دوم دارد.
مقاله پژوهشی
فرشته شیرزاد؛ سامان عبادی
چکیده
این مطالعه به بررسی تاثیر کمک ارائه شده و بازی معمایی بر خوداتکایی در درک مطلب زبان آموزان پیشرفته انگلیسی در محیط رایانه ای پرداخته است.جـامعه آماری را 50 زبان آموز پیشرفته انگلیسی از دو موسسه زبان انگلیسی در ارومیه تشکیل دادند. برای اطمینان از همگن بودن شرکت کنندگان از نظر مهارت زبان (سطح پیشرفته)، بخش خواندن آزمون مهارت دیالانگ (DIALANG) ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی تاثیر کمک ارائه شده و بازی معمایی بر خوداتکایی در درک مطلب زبان آموزان پیشرفته انگلیسی در محیط رایانه ای پرداخته است.جـامعه آماری را 50 زبان آموز پیشرفته انگلیسی از دو موسسه زبان انگلیسی در ارومیه تشکیل دادند. برای اطمینان از همگن بودن شرکت کنندگان از نظر مهارت زبان (سطح پیشرفته)، بخش خواندن آزمون مهارت دیالانگ (DIALANG) برای شرکت کنندگان برگزار شد و 40 نفر انتخاب شده بهصورت کاملاً تصادفی در گروههای آزمایشی کمک ارائه شده (20 نفر) و بازی معمایی (20 نفر) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه خوداتکایی در درک مطلب که توسط عبادی و شیرزاد (در حال چاپ) طراحی و آزمایش شده بود، به عنوان پیش آزمون برگزار شد. پس از آن، فراگیران دو گروه در 3 ماه (16 جلسه) دوره آموزشی درک مطلب شرکت کردند. پس از دوره تدریس، همان پرسشنامه خوداتکایی در درک مطلب به عنوان پس آزمون داده شد. دادههای حاصل با روشهای آماری واریانس و کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان دادکه اگرچه هردوروش کمک ارائه شده و بازی معمایی در محیط رایانه ای از پیش آزمون تا پس آزمون موفقیت آمیز بودند، اما روش کمک اراﺋه شده (F(1, 39) = 6.28, p = .01) مؤثرتر بود.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
مینا سقای بلغاری؛ پرویز بیرجندی؛ پرویز مفتون
چکیده
در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت ...
بیشتر
در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت محور است، هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر ارزیابی مشارکتی در توانایی خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی است. برای تحقق این هدف،60 دانشجوی سال دوم رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی بر اساس عملکردشان برروی تستهای OPT ،بخش خواندن تست تافل آی بی تی و همین طورپرسشنامه سبکهای یادگیری به عنوان شرکت کنندگان این تحقیق انتخاب شدند. ترکیبی از تحقیق کمی و کیفی در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. ابزارهای متعددی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد از جمله آزمون خواندن قبل و بعد از مطالعه، چندین پرسشنامه ویک مصاحبه. آموزش بر اساس شش عنصر نظریه فعالیت محور طراحی شد. درطول 12 هفته، فرآیند و نتیجه خواندن مشارکتی زبان آموزان خود ارزیابی، همتا ارزیابی، و مدرس ارزیابی شد. بر اساس نتایج، ارزیابی مشارکتی از دیدگاه نظریه فعالیت محور تاثیر چشمگیری برروی مهارت خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی داشت. همین طور تفاوت چشمگیری بین چهارفعالیت مشارکتی در پیشبینی توانایی خواندن زبان آموزان وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که زبان آموزان دریافت مثبتی ازتاثیر نظریه فعالیت محور و ارزیابی مشارکتی برروی مهارت خواندن در زبان انگلیسی دارند.نتایج تحقیق حاضر میتواند جایگاه خواندن به عنوان یک فعالیت اجتماعی را شفاف تر جلوه دهد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مهناز سعیدی؛ شهلا استوار؛ علی درخشان؛ برانتون شیرر
چکیده
در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و ...
بیشتر
در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و بزرگسالان از استان های مختلف ایران اجرا شد. برای بررسی روایی و پایایی این مقیاس، از تحلیل های عاملی اکتشافی و تأییدی، ضرایب همبستگی پایایی آلفای کرونباخ (α) و نمره کل استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از چرخش واریماکس، هشت مؤلفه اصلی را شناسایی کرد که برای 115 مورد، 21/67 درصد از واریانس اختصاص داده شد. ضریب همسانی درونی (92/0 = α ؛ از 89/0 تا 93/0) نیز بسیار بالا بود. به طور کلی، تحلیل تأییدی مفهوم اصلی MIDAS را تکرار می کند. با توجه به نتایج، پرسشنامه فارسی MIDAS بزرگسالان از خصوصیات روان سنجی خوبی در جامعه پژوهشی برخوردار است و می تواند با اطمینان به عنوان ابزاری معتبر برای ارزیابی MI در ایران مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
علیرضا احمدی
چکیده
مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط ...
بیشتر
مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط به رفتار ارزیابی پنج ارزیاب ایرانی زبان انگلیسی به بررسی این موضوع پرداخته است. تحلیل کیفی داده ها نشان داد که روش بحث گروهی در پرورش و تربیت ارزیابان موثر بود به گونه ای که این افراد قادر بودند راحتتر، سریعتر و با اعتماد بیشتری به ارزیابی بپردازند. علاوه بر این، استفاده از این روش باعث بهبود فهم و به کارگیری معیارهای ارزیابی توسط ارزیابان شد و به آنها در تصمیم گیری منطقی تر کمک کرد. تحلیل راش چند وجهی نیزحاکی از تاثیر مثبت روش بحث گروهی بر عملکرد ارزبایان از نظر سخت گیری، ثبات در نمره دهی و استفاده از سطوح مختلف مقیاس نمره دهی داشت. یافته ها بینش ما را نسبت به پتانسیل بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب خصوصا در بافتهای آموزش زبان به عنوان زبان خارجی که دسترسی به ارزیابان متخصص مانعی بر سر راه برگزاری دوره های تربیت ارزیاب است افزایش می دهد. اینکه نوع مقیاس نمره دهی چه تاثیری بر عملکرد روش بحث گروهی دارد می تواند موضوع پژوهشهای آینده باشد.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
ساسان بالغی زاده؛ مریم شکوری
چکیده
این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین 5 سبک تدریس و هوش عاطفی در میان 102 مدرس ایرانی زبان انگلیسی از دانشگاههای مختلف تهران انجام شد. بدین منظور از شرکت کنندگان خواسته شد تا به دو پرسشنامه که شامل پرسشنامهی سبکهای تدریس (نسخه سوم) و پرسشنامهی هوش عاطفی میشود، پاسخ دهند. جهت تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون ...
بیشتر
این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین 5 سبک تدریس و هوش عاطفی در میان 102 مدرس ایرانی زبان انگلیسی از دانشگاههای مختلف تهران انجام شد. بدین منظور از شرکت کنندگان خواسته شد تا به دو پرسشنامه که شامل پرسشنامهی سبکهای تدریس (نسخه سوم) و پرسشنامهی هوش عاطفی میشود، پاسخ دهند. جهت تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که در میان سبکهای مختلف تدریس که شامل سبک کارشناس، سبک مرجع قدرت رسمی، سبک مدل شخصی، سبک تسهیل کننده و سبک مسؤلیت دهنده می باشند، فقط سبک مسؤلیت دهنده رابطه معناداری با هوش عاطفی دارد. نتایج همچنین نشان داد که رابطهی بین سبک مدل شخصی و هوش عاطفی قابل ملاحظه است، اگر چه از نظر آماری این رابطه معنادار نیست. یافتههای این پژوهش به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته اند.
مقاله پژوهشی
علی دباغ؛ علیرضا صفائی
چکیده
پژوهش حاضر اهداف یادگیری ارائه شده در کتابهای درسی جدید ملی آموزش زبان انگلیسی ایران تحت عنوان «مجموعه پراسپکت و ویژن» را بررسی و آنها را با اهداف ذکرشده در کتب منتشر شده در سطح بینالملل تحت عنوان «فور کرنرز» مقایسه کردهاست. بدین منظور، الگوی طبقه بندی تجدیدنظرشده اهداف یادگیری بلوم به عنوان چهارچوب نظری تحلیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر اهداف یادگیری ارائه شده در کتابهای درسی جدید ملی آموزش زبان انگلیسی ایران تحت عنوان «مجموعه پراسپکت و ویژن» را بررسی و آنها را با اهداف ذکرشده در کتب منتشر شده در سطح بینالملل تحت عنوان «فور کرنرز» مقایسه کردهاست. بدین منظور، الگوی طبقه بندی تجدیدنظرشده اهداف یادگیری بلوم به عنوان چهارچوب نظری تحلیلی مورد استفاده قرار گرفت تا به وارسی تکالیف و فعالیتهای کتابهای مذکور با استفاده از یک الگوی کدگزاری محققساخته مبتنی بر طبقه بندی بلوم پرداخته و میزان نمایاندن مهارتهای تفکر مرحله پایین (LOTS) (بهخاطرآوردن، درککردن و بکاربستن) و مهارتهای تفکر مرحله بالا (HOTS) (بررسیکردن، ارزیابیکردن و خلقکردن) را بررسی نماید. پایایی ارزیاب الگوی طراحی شده فوق به منظور حصول اطمینان از صحت فرآیند پژوهش، مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون آماری مجذور کای این موضوع را که مجموعه فور کرنرز در بهکارگیری مهارتهای تفکر مرحله پایین و مهارتهای تفکر مرحله بالا به طور معناداری بیشتر و بالاتر از مجموعه پراسپکت و ویژن قراردارد، آشکارساخت. علاوهبراین، در حالی که مجموعه پراسپکت و ویژن نگرشی نامتوازن میان مهارتهای تفکر مرحله پایین و مهارتهای تفکر مرحله بالا نمایان ساخت، مجموعه فور کرنرز نشاندهنده توزیعی کمابیش متوازن در تکالیف و فعالیتها بود. یافتههای این پژوهش، دبیران آموزش زبان انگلیسی را از سطح شناختی کتابها آگاه میسازد و افزودن مطالب تکمیلی در مواقع نیاز را به آنان توصیه میکند. افزون بر این، نتایج بر اهمیت بازنگری میزان بار شناختی مجموعه پراسپکت و ویژن اشاره میکند.
مقاله پژوهشی
تحلیل گفتمان
اسمعیل علی سلیمی؛ بهنام کرمی
چکیده
کاربرد شناسی بین زبان نقش بسزایی در یادگیری زبان خارجه ایفا می کند. دانشجویان همواره در جستجوی ارتقای این توانش از طریق دروس دانشگاهی و نیز کتب مرتبط هستند. کاربرد شناسی بین زبانی به عنوان بخش جدا ناپذیر توانش ارتباطی و به عنوان هدف نهایی در یادگیری زبان مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر به بررسی مشاهدات داننشجویان رشته ی زبان ...
بیشتر
کاربرد شناسی بین زبان نقش بسزایی در یادگیری زبان خارجه ایفا می کند. دانشجویان همواره در جستجوی ارتقای این توانش از طریق دروس دانشگاهی و نیز کتب مرتبط هستند. کاربرد شناسی بین زبانی به عنوان بخش جدا ناپذیر توانش ارتباطی و به عنوان هدف نهایی در یادگیری زبان مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر به بررسی مشاهدات داننشجویان رشته ی زبان انگلیسی در مورد کاربرد شناسی بین زبانی و تاثیر تمرین های کتب درسی بر شکل دهی توانش کاربرد شناسی آن ها می پردازد. بدین منظور،137 دانشجوی سال آخر رشته ی زبان انگلیسی از 12 دانشگاه دولتی براساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در رابطه با روش کار، محقق از پرسشنامه ی مشاهدات معلمان برای بررسی مشاهدات دانشجویان استفاده کرد. این پرسشنامه که اولین بار توسط جیند (2011) مورد استفاده قرار گرفته بود، دارای ضریب آلفای کرونباخ رضایت بخشی بود. همچنین مصاحبه ی نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل کتب زبان انگلیسی نیز مورد استفاده قرار گرفت، علاوه بر آن تجزیه و تحلیل موضوعی در مورد مصاحبه انجام شد که به صورت ضبط صوت 560 دقیقه ای بود. کتب درسی از نظر موضوعی بررسی شدند و براساس روش تجزیه و تحلیل اسناد، موضوعات برای تفاسیر معنادار مشخص شدند تا جهت زبان شناسی یا کاربرد شناسی آن ها مورد بررسی قرار گیرد. نتایج تجزیه و تحلیل کمی ( SPSS ) نشان داد که دانشجویان رشته ی زبان شناسی، دانش کاربرد شناسی را به اندازه دانش زبان شناسی ضروری میدانند و برای ارتقای سطح زبان شناسی کاربردی، دانش زبان شناسی باید در نظر گرفته شود، علاوه بر آن با تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی (مصاحبه دانشجویان)، محقق سه کد را استخراج کرد که شامل ناکافی بودن یا کمیت اطلاعات کاربرد شناسی مناسب بودن یا کیفیت اطلاعات کاربرد شناسی و همچنین تنوع بین فرهنگی بود. به زبان دیگر، نتایج موکد این نکته بود که دانشجویان ایرانی رشته ی زبان بر این باور بودند که کتب درسی شان به ندرت اطلاعات کافی را به منظور دستیابی به توانش کاربردشناسی موثر را برای آن ها فراهم میکرد. دانشجویان همچنین تایید کردند که کتب رشته ی زبان انگلیسی فاقد اطلاعات فرا کاربرد شناسی است و بیشتر اطلاعات زبان شناسی را برای دانشجویان فراهم می کند دانشجویان به این نکته پی بردند که کتب زبان انگلیسی خیلی جامع نبوده و متون آن ها شامل دانش فرهنگی بسیار کمی است.در نهایت مقاله بر این نکته دلالت داشت که معلمان باید دانش کاربرد شناسی بیشتری را برای دانشجویان فراهم کنند و در نحوه ی تدریسشان تمرین های مربوط به کاربرد شناسی را طراحی کنند تا به ارتقای توانش دانشجویان کمک کنند.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
محمد هادی محمودی؛ وحید محمدی؛ سمیه توفیقی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانشآموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانشآموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاههای خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، بهزادپور و دادوند، 2010) و مقیاس استقلال حرفه ای معلم (فریدمن، 1999) پاسخ گفتند. همچنین، نمرات 1266 نفر از زبان آموزان این معلمان در آزمون پایان ترم آموزشگاه زبان انگلیسی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی زبان دوم زبان آموزان مورد استفاده قرار گرفت و میانگین نمرات هر کلاس با نمرات معلمان زبان انگلیسی مطابقت داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین تفکر انتقادی، هوش هیجانی و استقلال حرفه ای معلمان از یک طرف و عملکرد زبان آموزان زبان دوم از طرف دیگر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه حاکی از آن بود از میان متغیرهای این مطالعه، تفکر انتقادی معلمان، پیش بینی کننده قویتری برای یادگیری زبان خارجی زبانآموزان میباشد. همچنین، نتایج این مطالعه اثبات کرد که مدرک تحصیلی و جنسیت معلمان نقش تعیین کنندهای در سطح هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها دارد. یافته های این پژوهش حاکی از وجود شواهدی جهت اثبات اهمیت نقش آموزشی متغییرهای هوش هیجانی، تفکر عمیق و استقلال معلمان در عملکرد یادگیری زبان آموزان است.
مقاله پژوهشی
سید محمدرضا عادل؛ احمدرضا اقتصادی؛ فاطمه صادقی
چکیده
می توان از طریق آموزش انتقادی به رویکرد تحول گرا (فرییر، 1998) دست یافت. مطالعه پیش رو به شرح ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه ای جهت دستیابی به آموزش انتقادی می پردازد تا دیدگاه معلمان را درباره آموزش انتقادی در دو محیط مختلف یعنی مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی مورد ارزیابی قرار دهد. در این مطالعه از طرح آمیخته استفاده شده است. در مرحله کیفی ...
بیشتر
می توان از طریق آموزش انتقادی به رویکرد تحول گرا (فرییر، 1998) دست یافت. مطالعه پیش رو به شرح ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه ای جهت دستیابی به آموزش انتقادی می پردازد تا دیدگاه معلمان را درباره آموزش انتقادی در دو محیط مختلف یعنی مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی مورد ارزیابی قرار دهد. در این مطالعه از طرح آمیخته استفاده شده است. در مرحله کیفی تحقیق، 15 معلم باتجربه مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی شهر سبزوار، ایران، در یک مصاحبه نیمه ساختاری شرکت کردند. بر اساس نتایج حاصل از روش داده بنیاد سازه گرا و نیز پیشینه تحقیق، سازه های اصلی آموزش انتقادی شرح داده شد. سپس طی یک فرایند عملیاتی هشت سازه اساسی مربوط به آموزش زبان ارائه گردید که به شرح اصول اصلی آموزش زبان از نقطه نظر آموزش انتقادی می پردازد. در مرحله کمی تحقیق، 180 پرسشنامه معتبر که از 59 مرد و 121 زن جمع آوری شد جهت اجرای تحلیل عامل تاکیدی با استفاده از نرم افزار لیزرل 5/8 بکار گرفته شد. این امر منجر به ساخت یک ابزار با مقیاس لیکرت پنج امتیازی و اعتبار سازه رضایت بخش بر مبنای 21 سازه آموزش انتقادی حاوی 70 سوال گردید. به عنوان یک اندازه گیری معتبر، پرسشنامه آموزش انتقادی می تواند برای پژوهشگران و طراحان در حوزه آموزش زبان انگلیسی، معلمان و مدرسان زبان جهت سنجش دیدگاه فراگیران شان درباره آموزش انتقادی بسیار مفید واقع شود.