نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

این مطالعه به منظور بررسی تاثیرات آموزش نگارش از طریق وبلاگ  بر عملکرد نگارش و اضطراب نگارش در زبان دوم انجام گردید. به علاوه دیدگاه زبان آموزان در مورد آموزش وبلاگ-محور مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان این مطالعه 46 زبان آموز ایرانی از دو کلاس دانشگاه بودند که به طور تصادفی به گروه کنترل (21 نفر) و گروه آزمایش (25 نفر) منصوب شدند. در طول یک ترم تحصیلی به مدت 16 هفته، گروه کنترل بر اساس روش سنتی تدریس نگارش آموزش دیدند در حالیکه گروه آزمایش بر اساس آموزش وبلاگ-محور به آنها مهارت نگارش تدریس گردید. داده های مطالعه با استفاده از فعالیت های نگارشی زماندار و پرسشنامه اضطراب نگارش در زبان دوم جمع آوری گردید. همچنین مصاحبه های نیمه سازمان یافته هم اجرا گردید. نتایج نشان داد که هر چند که هر دو روش آموزش بر مهارت نگارش شرکت کنندگان تاثیر مثبت داشت، بهبود عملکرد نگارشی گروه آموزش به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین نتایج نشان داد که آموزش وبلاگ-محور به طور معناداری اضطراب نگارش گروه آزمایش را کاهش داد اما گروه کنترل از نظر اضطراب نگارش تغییر محسوسی نداشتند. نتایج مصاحبه های نیمه سازمان یافته هم بیانگر این بود که به طور کلی شرکت کنندگان دیدگاه مثبتی نسبت به استفاده از وبلاگ در آموزش نگارش داشتند هر چند که برخی هم دیدگاه منفی و یا تردید را ابراز داشتند. نتایج این پژوهش پیامدهای قابل توجهی هم از نظر عملی و هم نظری برای آموزش مهارت نگارش در زبان دوم دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات