نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشگاه علامه طباطبائی تهران
چکیده
کاربرد شناسی بین زبان نقش بسزایی در یادگیری زبان خارجه ایفا می کند. دانشجویان همواره در جستجوی ارتقای این توانش از طریق دروس دانشگاهی و نیز کتب مرتبط هستند. کاربرد شناسی بین زبانی به عنوان بخش جدا ناپذیر توانش ارتباطی و به عنوان هدف نهایی در یادگیری زبان مورد تاکید قرار گرفته است. مطالعه ی حاضر به بررسی مشاهدات داننشجویان رشته ی زبان انگلیسی در مورد کاربرد شناسی بین زبانی و تاثیر تمرین های کتب درسی بر شکل دهی توانش کاربرد شناسی آن ها می پردازد. بدین منظور،137 دانشجوی سال آخر رشته ی زبان انگلیسی از 12 دانشگاه دولتی براساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در رابطه با روش کار، محقق از پرسشنامه ی مشاهدات معلمان برای بررسی مشاهدات دانشجویان استفاده کرد. این پرسشنامه که اولین بار توسط جیند (2011) مورد استفاده قرار گرفته بود، دارای ضریب آلفای کرونباخ رضایت بخشی بود. همچنین مصاحبه ی نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل کتب زبان انگلیسی نیز مورد استفاده قرار گرفت، علاوه بر آن تجزیه و تحلیل موضوعی در مورد مصاحبه انجام شد که به صورت ضبط صوت 560 دقیقه ای بود. کتب درسی از نظر موضوعی بررسی شدند و براساس روش تجزیه و تحلیل اسناد، موضوعات برای تفاسیر معنادار مشخص شدند تا جهت زبان شناسی یا کاربرد شناسی آن ها مورد بررسی قرار گیرد. نتایج تجزیه و تحلیل کمی ( SPSS ) نشان داد که دانشجویان رشته ی زبان شناسی، دانش کاربرد شناسی را به اندازه دانش زبان شناسی ضروری میدانند و برای ارتقای سطح زبان شناسی کاربردی، دانش زبان شناسی باید در نظر گرفته شود، علاوه بر آن با تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی (مصاحبه دانشجویان)، محقق سه کد را استخراج کرد که شامل ناکافی بودن یا کمیت اطلاعات کاربرد شناسی مناسب بودن یا کیفیت اطلاعات کاربرد شناسی و همچنین تنوع بین فرهنگی بود. به زبان دیگر، نتایج موکد این نکته بود که دانشجویان ایرانی رشته ی زبان بر این باور بودند که کتب درسی شان به ندرت اطلاعات کافی را به منظور دستیابی به توانش کاربردشناسی موثر را برای آن ها فراهم میکرد. دانشجویان همچنین تایید کردند که کتب رشته ی زبان انگلیسی فاقد اطلاعات فرا کاربرد شناسی است و بیشتر اطلاعات زبان شناسی را برای دانشجویان فراهم می کند دانشجویان به این نکته پی بردند که کتب زبان انگلیسی خیلی جامع نبوده و متون آن ها شامل دانش فرهنگی بسیار کمی است.در نهایت مقاله بر این نکته دلالت داشت که معلمان باید دانش کاربرد شناسی بیشتری را برای دانشجویان فراهم کنند و در نحوه ی تدریسشان تمرین های مربوط به کاربرد شناسی را طراحی کنند تا به ارتقای توانش دانشجویان کمک کنند.
کلیدواژهها
موضوعات