نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه رازی
چکیده
این مطالعه به بررسی تاثیر کمک ارائه شده و بازی معمایی بر خوداتکایی در درک مطلب زبان آموزان پیشرفته انگلیسی در محیط رایانه ای پرداخته است.جـامعه آماری را 50 زبان آموز پیشرفته انگلیسی از دو موسسه زبان انگلیسی در ارومیه تشکیل دادند. برای اطمینان از همگن بودن شرکت کنندگان از نظر مهارت زبان (سطح پیشرفته)، بخش خواندن آزمون مهارت دیالانگ (DIALANG) برای شرکت کنندگان برگزار شد و 40 نفر انتخاب شده بهصورت کاملاً تصادفی در گروههای آزمایشی کمک ارائه شده (20 نفر) و بازی معمایی (20 نفر) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه خوداتکایی در درک مطلب که توسط عبادی و شیرزاد (در حال چاپ) طراحی و آزمایش شده بود، به عنوان پیش آزمون برگزار شد. پس از آن، فراگیران دو گروه در 3 ماه (16 جلسه) دوره آموزشی درک مطلب شرکت کردند. پس از دوره تدریس، همان پرسشنامه خوداتکایی در درک مطلب به عنوان پس آزمون داده شد. دادههای حاصل با روشهای آماری واریانس و کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان دادکه اگرچه هردوروش کمک ارائه شده و بازی معمایی در محیط رایانه ای از پیش آزمون تا پس آزمون موفقیت آمیز بودند، اما روش کمک اراﺋه شده (F(1, 39) = 6.28, p = .01) مؤثرتر بود.