نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
عملکرد مختلف سوالات یکی از مسائل کلیدی در ارزیابی عدالت و پایایی آزمونها است. کنکور کارشناسی ارشد زبان انگلیسی در ایران یکی از آزمون های سرنوشت ساز محسوب میشود. از این رو عدالت در این آزمون بین گروههای مختلف شرکت کننده از اهمیت ویژهای برخوردار است. از آنجایی که این مهم تاکنون در ارزیابی آزمون زبان انگلیسی کارشناسی ارشد در ایران بررسی نشده، پژوهش پیش رو سعی در مطالعه تاثیر جنسیت و رشته تحصیلی بر روی عملکرد متفاوت سوالات عمومی این آزمون با استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری دارد. به این منظور، پاسخنامه 21،642 شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1391 با استفاده از نرمافزار ام پلاس (Mplus) تحلیل شده است. نتایج آماری تحلیل نشان داد 12 سوال در آزمون عملکردی متفاوت در بین گروههای مختلف شرکت کننده دارد. در مجموع 50 درصد از سوالات بخش گرامر، 15 درصد از سوالات بخش واژگان و 20 درصد از سوالات بخش درک مطب عملکرد متفاوتی را نشان دادند. اگرچه از این تعداد فقط 5 سوال عملا عملکردی متفاوت داشتهاند. نتایج بدست آمده از این پژوهش طراحان سوالات کنکور را از وجود سوالات با عملکرد متفاوت برای گروههای مختلف شرکت کننده با توانایی یکسان آگاه میسازد. از آنجایی که شرکت و طرح این آزمون سرنوشت ساز هزینه های مادی و معنوی زیادی برای افراد در پی دارد، نیازمند این است که طراحان سوال دقت و تلاش بیشتری در جهت بهبود کیفیت آزمونهای مشابه آتی داشته باشند.
کلیدواژهها
موضوعات