نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده ادبیات، علوم انسانی، و اجتماعی، گروه زبانهای خارجی
چکیده
در سالهای اخیر، مهارت خواندن در زبان انگلیسی تحت تاثیر جنبه اجتماعی زبان آموزی قرار گرفته است. نظریه فعالیت محور در این راستا، خواندن و درک مطلب را فعالیتی اجتماعی محور تعریف می کند که نیازمند توزیع فرآیندهای شناختی بین مدرس، زبان آموز، سایر زبان آموزان و ابزارهای مربوط است. نظر به اینکه مشارکت و تقسیم کار از محورهای اصلی نظریه فعالیت محور است، هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر ارزیابی مشارکتی در توانایی خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی است. برای تحقق این هدف،60 دانشجوی سال دوم رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی بر اساس عملکردشان برروی تستهای OPT ،بخش خواندن تست تافل آی بی تی و همین طورپرسشنامه سبکهای یادگیری به عنوان شرکت کنندگان این تحقیق انتخاب شدند. ترکیبی از تحقیق کمی و کیفی در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. ابزارهای متعددی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد از جمله آزمون خواندن قبل و بعد از مطالعه، چندین پرسشنامه ویک مصاحبه. آموزش بر اساس شش عنصر نظریه فعالیت محور طراحی شد. درطول 12 هفته، فرآیند و نتیجه خواندن مشارکتی زبان آموزان خود ارزیابی، همتا ارزیابی، و مدرس ارزیابی شد. بر اساس نتایج، ارزیابی مشارکتی از دیدگاه نظریه فعالیت محور تاثیر چشمگیری برروی مهارت خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی داشت. همین طور تفاوت چشمگیری بین چهارفعالیت مشارکتی در پیشبینی توانایی خواندن زبان آموزان وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که زبان آموزان دریافت مثبتی ازتاثیر نظریه فعالیت محور و ارزیابی مشارکتی برروی مهارت خواندن در زبان انگلیسی دارند.نتایج تحقیق حاضر میتواند جایگاه خواندن به عنوان یک فعالیت اجتماعی را شفاف تر جلوه دهد.
کلیدواژهها
موضوعات