نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه احتمالی بین سه خصوصیات تاثیرگذار معلمان زبان انگلیسی شامل هوش هیجانی، تفکر انتقادی و استقلال و عملکرد دانش‌آموزان آنها در یادگیری زبان خارجی انجام شد. بدین منظور، 88 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاه‌های خصوصی آموزش زبان خارجی، به سه پرسشنامه ضریب هوش هیجانی (بار-آن، 1997)، تفکر انتقادی معلم (اکبری، بهزادپور و دادوند، 2010) و مقیاس استقلال حرفه ای معلم (فریدمن، 1999) پاسخ گفتند. همچنین، نمرات 1266 نفر از زبان آموزان این معلمان در آزمون پایان ترم آموزشگاه زبان انگلیسی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی زبان دوم زبان آموزان مورد استفاده قرار گرفت و میانگین نمرات هر کلاس با نمرات معلمان زبان انگلیسی مطابقت داده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین تفکر انتقادی، هوش هیجانی و استقلال حرفه ای معلمان از یک طرف و عملکرد زبان آموزان زبان دوم از طرف دیگر وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه حاکی از آن بود از میان متغیرهای این مطالعه، تفکر انتقادی معلمان، پیش بینی کننده قوی‌تری برای یادگیری زبان خارجی زبان‌آموزان می‌باشد. همچنین، نتایج این مطالعه اثبات کرد که مدرک تحصیلی و جنسیت معلمان نقش تعیین کننده‌ای در سطح هوش هیجانی و تفکر انتقادی آنها دارد. یافته های این پژوهش حاکی از وجود شواهدی جهت اثبات اهمیت نقش آموزشی متغییرهای هوش هیجانی، تفکر عمیق و استقلال معلمان در عملکرد یادگیری زبان آموزان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات