نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

مطالعات انجام شده در خصوص کارآیی روشهای حل اختلاف نمرات ارزیابی و از جمله روش بحث گروهی در حل اختلاف نمرات حاصل از ارزیابی، نتایج متفاوتی را به دنبال داشته است. آنچه که در این مطالعات نادیده گرفته شده پتانسیل استفاده از بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب و نه روش حل اختلاف نمرات ارزیابی است. پژوهش حاضر با استفاده از داده های مربوط به رفتار ارزیابی پنج ارزیاب ایرانی زبان انگلیسی به بررسی این موضوع پرداخته است. تحلیل کیفی داده ها نشان داد که روش بحث گروهی در پرورش و تربیت ارزیابان موثر بود به گونه ای که این افراد قادر بودند راحتتر، سریعتر و با اعتماد بیشتری به ارزیابی بپردازند. علاوه بر این، استفاده از این روش باعث بهبود فهم و به کارگیری معیارهای ارزیابی توسط ارزیابان شد و به آنها در تصمیم گیری منطقی تر کمک کرد. تحلیل راش چند وجهی نیزحاکی از تاثیر مثبت روش بحث گروهی بر عملکرد ارزبایان از نظر سخت گیری، ثبات در نمره دهی و استفاده از سطوح مختلف مقیاس نمره دهی داشت. یافته ها بینش ما را نسبت به پتانسیل بحث گروهی به عنوان ابزار پرورش ارزیاب خصوصا در بافتهای آموزش زبان به عنوان زبان خارجی که دسترسی به ارزیابان متخصص مانعی بر سر راه برگزاری دوره های تربیت ارزیاب است افزایش می دهد. اینکه نوع مقیاس نمره دهی چه تاثیری بر عملکرد روش بحث گروهی دارد می تواند موضوع پژوهشهای آینده باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات