نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1. دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، پردیس شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان مشهد، مشهد، ایران

3 دکتری آموزش زبان، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

می توان از طریق آموزش انتقادی به رویکرد تحول گرا (فرییر، 1998) دست یافت. مطالعه پیش رو به شرح ساخت و اعتبار سنجی پرسشنامه ای جهت دستیابی به آموزش انتقادی می پردازد تا دیدگاه معلمان را درباره آموزش انتقادی در دو محیط مختلف یعنی مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی مورد ارزیابی قرار دهد. در این مطالعه از طرح آمیخته استفاده شده است. در مرحله کیفی تحقیق، 15 معلم باتجربه مدارس دولتی و آموزشگاه های خصوصی شهر سبزوار، ایران، در یک مصاحبه نیمه ساختاری شرکت کردند. بر اساس نتایج حاصل از روش داده بنیاد سازه گرا و نیز پیشینه تحقیق، سازه های اصلی آموزش انتقادی شرح داده شد. سپس طی یک فرایند عملیاتی هشت سازه اساسی مربوط به آموزش زبان ارائه گردید که به شرح اصول اصلی آموزش زبان از نقطه نظر آموزش انتقادی می پردازد. در مرحله کمی تحقیق، 180 پرسشنامه معتبر که از 59 مرد و 121 زن جمع آوری شد جهت اجرای تحلیل عامل تاکیدی با استفاده از نرم افزار لیزرل 5/8 بکار گرفته شد. این امر منجر به ساخت یک ابزار با مقیاس لیکرت پنج امتیازی و اعتبار سازه رضایت بخش بر مبنای 21 سازه آموزش انتقادی حاوی 70 سوال گردید. به عنوان یک اندازه گیری معتبر، پرسشنامه آموزش انتقادی می تواند برای پژوهشگران و طراحان در حوزه آموزش زبان انگلیسی، معلمان و مدرسان زبان جهت سنجش دیدگاه فراگیران شان درباره آموزش انتقادی بسیار مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها