مقاله پژوهشی آموزش معلم
بررسی نقش هویت حرفه ای و استقلال معلمان زبان در موفقیت آن ها

علی درخشان؛ کریستین کومب؛ علی عربمفرد؛ محمدصادق تقی زاده

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52263.496

چکیده
  با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش هَیَجامَد در بار شناختی و درک جمله زبان آموزان

نازنین اعظم نوری؛ رضا پیش قدم؛ الهام ناجی میدانی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 29-55

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51543.485

چکیده
  هیجان و شناخت هر دو از عوامل مؤثر در یادگیری زبان محسوب می‌شوند. در این مطالعه نقش "هَیَجامَد" (که ترکیبی از هیجان و بسامد است) در بار شناختی و درک جمله تعدادی از زبان آموزان مورد بررسی قرار گرفت. هَیَجامد شامل هیجاناتی است که توسط حواس برانگیخته می شود. بدین منظور، از 200 زبان آموز انگلیسی به عنوان زبان خارجی خواسته شد تا آزمون سنجش شاخص ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعه تاثیر {استفاده از} یک چارچوب ارتباط-محور در آموزش ویژگی های واجی انگلیسی غایب در زبان فارسی به فراگیران ایرانی زبان انگلیسی

موسی نوشی؛ کوروش شاه حسینی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 57-91

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51623.486

چکیده
  هر چند زبان فارسی و انگلیسی در واج های بسیاری با هم اشتراک دارند اما وجود برخی ویژگی های واجی در زبان انگلیسی که در زبان فارسی غایب هستند منجر به اختلال در تلفظ در برخی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی می شود که خود را از طریق انتقال منفی نشان می دهد. تحقیق حاضر در پی آن است تا اثر بخشی یک چارچوب ارتباط محور بر بهبود تلفظ پنج ویژگی واجی انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی انگلیسی برای اهداف ویژه
بررسی فرسودگی شغلی معلمان ایرانی و تغییرات آن در رابطه با ویژگی های جمعیتی و سازمانی آنها

اغول گل نظری؛ محمدرضا عطائی؛ پرویز بیرجندی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 93-116

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.44381.405

چکیده
  تدریس دروس انگلیسی با اهداف ویژه دانشگاهی برای اساتید زبان تخصصی بسیار دشوار می باشد و آنها را با چالشهای آموزشی و اجرایی متعددی روبرو می سازد. این مطالعه میزان فرسودگی شغلی اساتید زبان تخصصی دانشگاهی و تفاوتهای ان بین اساتید زبان تخصصی با ویژگی های جمعیت شناختی و سازمانی مختلف را بررسی می نماید. به همین منظور، نسخه فارسی پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
بررسی رشد توانش منظورشناسی زبان آموزان زبان خارجه با اجرای ارزشیابی پویا رایانه ای

سید محمد علوی؛ محبوبه شهسوار؛ محمد حسین نوروزی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 117-149

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.42653.400

چکیده
  ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی راهبردهای فراشناختی در خواندن متون بر‌خط و تفکر انتقادی و رابطه آنها بین دانشجویان زبان انگلیسی از طریق روش ترکیبی

کبری مربوط؛ علی روحانی؛ عزیزالله میرزایی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 151-182

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50833.475

چکیده
  عصر اطلاعات دیجیتال، راهبردها و مهارتهایی را می‌طلبد که در درک‌ مطلب متون علمی بر‌خط ضروری هستند. همچنین، پژوهشها بر نقش مهم تفکر انتقادی در حوزه‌ آموزش تاکید دارند. بنابراین پژوهش ترکیبی توضیحی-متوالی جهت بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون بر‌خط و تفکر انتفادی دانشجویان زبان انگلیسی و (ب) رابطه‌ی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
مطالعه موردی تفکر سه معلم زبان انگلیسی در مورد بازخورد اصلاحی شفاهی: آیا تجربه باعث ایجاد تفاوت می شود؟

شهاب مرادخانی؛ احمد گودرزی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 183-211

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51449.482

چکیده
  اگرچه اکثر تحقیقاتی که در چارچوب کلاس انجام شده اند از فواید احتمالی بازخورد اصلاحی شفاهی (OCF) در یادگیری زبان گزارش داده اند، اما اطلاعات کمی درباره عقیده معلمان درباره این نوع بازخورد و رابطه ی آن با تجربه آموزش معلمان در دست نیست. هدف از این مطالعه، مقایسه عقیده های بیان شده سه معلم زبان انگلیسی با فعالیت های کلاسی آن ها درباره بازخورد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تاثیر سبکهای یادگیری و نوع متن بر توجه همزمان به فرم و معنا

مستانه حقانی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 213-243

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51000.477

چکیده
  تحقیقات در حوزه فراگیری زبان دوم حاکی از آن است که فرا گیرنده های زبان بیگانه در میزان توجهی که به طور همزمان به فرم و محتوای متن اختصاص میدهند از یکدیگر متفاوتند. از بین عوامل متعددی که سبب این تفاوت میشوند میتوان از سبکهای یادگیری نام برد که خود زیر مجموعه تفاوتهای فردی محسو ب شده و میتوانند به تنهایی و یا همراه عواملی دیگربر این روند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
به سوی زبان آموزی موثرتر با کمک اپلیکیشن های تلفن همراه: ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در اپلیکیشن های آموزشی

فاطمه نامی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 245-278

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52777.501

چکیده
  درحالی که استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به طور ویژه برای زبان آموزی طراحی شده‌اند شاهد گسترش چشمگیری در دهه اخیر بوده است، پژوهش های اندکی پیرامون اثرگذاری چنین اپ‌هایی در یادگیری زبان به علاوه ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در این برنامه ها از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
تاثیر ارزشیابی پویایی تعاملی و آموزشی بر سرعت و دقت توانش منظور شناختی زبان آموزان زبان خارجه

علی مالمیر

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 279-320

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.53398.515

چکیده
  مدل های مختلف ارزشیابی پویا توانمندی خود را برای ارتقاء توانش منظور شناختی تولیدی نشان داده اند، اما کمتر در زمینه درک منظور شناختی به کار رفته اند. بنابراین مطالعه حاضر تاثیر دو مدل ارزشیابی پویا بر دقت و سرعت درک منظورشناختی زبان انگلیسی در میان یک گروه 60 نفره زبان آموزان ایرانی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
هویت کامل معلمان زبان انگلیسی: مطالعه تئوری زمینه ای

مینا طسوجی اذری؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 321-356

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48986.452

چکیده
  بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی تحلیل گفتمان
ساختار عمومی بخش تشکر و قدردانی در کتاب ها

رسول محمد حسین پور؛ محمد رضا پیروز؛ رضا جعفری هرندی؛ گوهر محمد پور

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، صفحه 357-381

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50602.474

چکیده
  مطالعات در مورد ساختار عمومی پایان نامه ها و رساله ها منجر به ارایه برخی از مدل های تاثیرگذار مانند مدل هایلند (2004) و مدل های العلی (2010) شده است. مطالعات بسیار اندکی به بررسی ساختار کلی بخش تشکر و قدردانی در کتابها پرداخته است. بنابراین ، مطالعه حاضر تلاشی برای یافتن پاسخ به این سوال است که آیا بخش قدردانی و تشکر کتاب از الگوی سازمانی ...  بیشتر