نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

اگرچه اکثر تحقیقاتی که در چارچوب کلاس انجام شده اند از فواید احتمالی بازخورد اصلاحی شفاهی (OCF) در یادگیری زبان گزارش داده اند، اما اطلاعات کمی درباره عقیده معلمان درباره این نوع بازخورد و رابطه ی آن با تجربه آموزش معلمان در دست نیست. هدف از این مطالعه، مقایسه عقیده های بیان شده سه معلم زبان انگلیسی با فعالیت های کلاسی آن ها درباره بازخورد اصلاحی شفاهی بود. به این منظور، داده ها از طریق فیلم برداری سه جلسه از فرایند آموزش معلم ها و مصاحبه یادآوری از طریق محرک (stimulus recall) پس از جلسات تدریس، جمع آوری شد. نتایج مطالعه نشان داد که، صرف نظراز میزان سابقه، هر سه معلم به اهمیت بالای استفاده از بازخورد اصلاحی شفاهی اعتقاد داشتند. هرچند، استفاده از انواع بازخورد اصلاحی شفاهی فقط در معلمان با سابقه دیده شد و معلم با تجربه آموزش کمتر، استفاده از دوگانه ی Explicit Correction و Metalinguistic Feedback را ترجیح می داد و در آموزش از Recast و Elicitation استفاده نکرد. نتایج همچنین نشان داد که به نظر می رسید مسائل مرتبط با فراگیران ،متاثر از تجربه آموزش معلمان، درشکل گیری عقاید آن ها در استفاده از بازخورد اصلاحی شفاهی نقش داشت و معلم با سابقه ی آموزش کمتر به تجربه زبان آموزی خود برای توجیه کردن بازخوردهای اصلاحی شفاهی خود در کلاس تکیه می کرد. کاربرد های این تحقیق مورد بحث قرار گرفت و پیشنهاد های برای انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات