نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی ، واحد تبریز ، دانشگاه ازاد اسلامی ، تبریز ، ایران

2 گروه زبان انگلیسی، واحدتبریز ، دانشگاه ازاد اسلامی ، تبریز ، ایران

3 گروه انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

چکیده

بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری استروس و کوربین(۱۹۹۸)، دربرگیرنده رسته های مرتبط با فرایند(معلم بودن) و تغییر(عوامل و شرایط موثر بر هویت معلم) نیز اجرا شدند. معلمی- که به عنوان کار حقیقی معلم تعریف شده – رسته مرکزی به وجود امده ،است. رسته اول- فرد مطلوب- شامل زیر رسته های : تسلط زبانی،سرعت درک،چالاکی فکرو وضعیت جسمانی است. رسته دوم-شخصیت عمومی- به هویت اجتماعی معلم زبان پرداخته و زیر رسته های: وجهه ،زندگی عمومی،و فرد رسانه ای را شامل میشود. با در نظر گرفتن رسته الگوهای زمینه ای،سه زیر رسته ی : محیط اجتماعی-فرهنگی، زمینه تعاملی و ابزارهای تدریس تعریف شدند. رسته دیگر- فنون راهبری- شامل :کنترل تعارض، فرایندهای حمایتی، شبکه بازخوردو تجارب بدست امده می باشد. در همین حال عوامل مداخله کننده ای نیز وجود دارند که بعنوان تسهیل کننده یا بازدارنده در جریان شکل گیری هویت جامع معلم فعالیت میکنندوشامل زیررسته های : نگاه جامعه،تفاوتهای فرهنگی بین زبانی،مشوق های اقتصادی و ارتقای کاری میشوند. نتیجه نهایی چهارچوب هویت جامع معلم که رویکرد حقیقی تدریس میباشد، به نمود نهایی یک معلم جامع اشاره دارد که دربرگیرنده زیر رسته های:جو تسهیل شده یا بازدارنده تدریس، تجربه حرفه ای و وجود کامل معلم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات