نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

2 استاد تمام، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هیجان و شناخت هر دو از عوامل مؤثر در یادگیری زبان محسوب می‌شوند. در این مطالعه نقش "هَیَجامَد" (که ترکیبی از هیجان و بسامد است) در بار شناختی و درک جمله تعدادی از زبان آموزان مورد بررسی قرار گرفت. هَیَجامد شامل هیجاناتی است که توسط حواس برانگیخته می شود. بدین منظور، از 200 زبان آموز انگلیسی به عنوان زبان خارجی خواسته شد تا آزمون سنجش شاخص فشار کاری ناسا ، آزمون درک جمله و پرسش‌نامه هَیَجامَد را پر کنند. تحلیل عاملی تأییدی برای ارزیابی اعتبار سازه‌ای پرسش‌نامه هَیَجامَد انجام شد. پس از آن، ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که هَیَجامَد به ترتیب با بار شناختی و درک جمله رابطه معنادار منفی و مثبت دارد. افزون بر این ، هَیَجامَد پیش بینی کننده معناداری برای هر دو متغیر است. در پایان، این یافته ها مورد بحث و بررسی در زمینه آموزش زبان قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها