نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه شهرکرد، ایران
چکیده
عصر اطلاعات دیجیتال، راهبردها و مهارتهایی را میطلبد که در درک مطلب متون علمی برخط ضروری هستند. همچنین، پژوهشها بر نقش مهم تفکر انتقادی در حوزه آموزش تاکید دارند. بنابراین پژوهش ترکیبی توضیحی-متوالی جهت بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون برخط و تفکر انتفادی دانشجویان زبان انگلیسی و (ب) رابطهی احتمالی بین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون علمی برخط و تفکر انتقادی در دانشجویان زبان. بدین منظور، 80 دانشجوی زبان انگلیسی که به طور غیر-تصادفی از دانشگاه شهرکرد انتخاب شده بودند، در این تحقیق شرکت کردند و به پرسشنامه راهبردهای خواندن متون برخط (پوکچاریوئن، 2009) و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا (فشیون و همکاران، 2002) پاسخ دادند.درادامه، برای بررسی بیشتر استفاده از راهبردهای خواندن متون آنلاین، 10 نفر از شرکتکنندگان داوطلب برای شرکت در فعالیتهای بلنداندیشی انتخاب شدند. نتایج تجزیه و تحلیل توصیفی نشان داد که دانشجویان زبان انگلیسی تمایل داشتند که، به ترتیب، از راهبردهای حل مسئله، فراگیر و حمایتی استفاده کنند. همچنین، زیرمقیاسهای ارزیابی و استدلال استقرایی تفکر انتقادی بیشتر توسط دانشجویان زبان انگلیسی به کار رفتند. نتایج بلنداندیشی ضمن تصدیق نتایج کمی نشان داد که این دانشجویان از راهبردهای متفاوت حل مسئله و فراگیر و حمایتی در خواندن برخط استفاده مینمایند. همبستگی پیرسون نیز حاکی از رابطهی مثبت و معنیداری، هرچند اندک، بین راهبردهای فراشناختی برخط و تفکر انتقادی بود. نتایج کمی و کیفی تحقیق بر ضرورت حمایت و آموزش راهبردی فراشناختی و توسعه مهارتهای تفکر انتقادی برای درک بهتر متون برخط تاکید مینماید.
کلیدواژهها
موضوعات