مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
آموزش ادراکی سیستمی: تاثیر سه نوع تفکر کلامی در یادگیری وجه مجهول توسط فراگیران انگلیسی به عنوان زبان دوم

ناصر رشیدی؛ امیر نعامی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52233.494

چکیده
  این تحقیق سه نوع تفکر کلامی که در روش تدریس ادراکی جامع رایج است را مورد بررسی و مقایسه قرار داد تا تاثیر این سه شیوه به زبان آوری فکر را در فراگیری وجه مجهول در بین فراگیران زبان دوم مشخص کند. بنابراین چهار کلاس پایه دوازدهم از یک دبیرستان انتخاب شدند و به بطور تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند و به تمام دانش آموزان وجه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
مفهوم سازی امید برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در محیط ایران: مدل نظری بنیادی

فریبا قدیانی؛ محمدحسن تحریریان؛ کتایون افضلی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 27-58

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.54699.531

چکیده
  مطالعات میان-رشته ای اخیرنشان داده است که امید نقش مهمی درپیشرفت تحصیلی وعملکرد شغلی دارد. با توجه به کمبود تحقیق درحوزه بینابینی امید وتدریس زبان دوم یا خارجی، برای اولین بار،این مقاله به ارائه مفهوم سازی طبقه ای امید برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می پردازد. پس ازتهیه طرح تحقیق اکتشافی به روش ترکیبی، با استفاده ازتکنیکهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی موضوعی و روش پژوهش مقالات چاپ شده از سال 1980 تا 2019 در مجلات زبانشناسی کاربردی

حسین میهمی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 59-88

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.53506.518

چکیده
  این پژوهش بر آن بود تا به بررسی موضوعی و روش پژوهش مقالات چاپ شده در هفت مجله زبانشناسی کاربردی از سال 1980 تا 2019 بپردازد. بر این اساس، 3491 مقاله از این هفت مجله استخراج شد. روش پژوهش این مقالات بر اساس سه روش پژوهش کیفی، کمی و تلفیقی دسته بنده شد. برای بررسی موضوعی این مقالات چارچوبی که شامل 10 موضوع از جمله آموزش، مدرسان، ارزشیابی، یادگیری، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر آموزش بر شکل گیری صدا و حضور نویسنده در نگارش استدلالی به زبان انگلیسی

شیوا کیوان پناه؛ نفیسه خاکباز

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 89-119

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52303.497

چکیده
  علیرغم اینکه که مطالعات چشمگیری در زمینه تجزیه و تحلیل صدا و حضور نویسنده در نگارش های استدلالی انجام گردیده، هنوز در خصوص تأثیر آموزش بر این حضور تحقیقات کافی صورت نپذیرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل مارتین و وایت و الگوی تعاملی هایلند در شکل گیری صدا و حضور نویسنده و تعامل بین نویسنده و خواننده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل جامعه شناختی هویت ارتباطی و عملکرد یادگیری زبان در میان زبان آموزان انگلیسی ایرانی: با تمرکز بر مشارکت والدین در یادگیری زبان

مهسا عابدی؛ مرجان وثوقی؛ محمد علی کوثری

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 121-153

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.53444.516

چکیده
  در این مطالعه، محققان قصد داشتند تا دیدگاه های فراگیران زبان انگلیسی را براساس چهار زمینه ارتباطی از جمله اعضای خانواده، زبان آموزان انگلیسی، همکلاسی ها و بهترین دوستان شان به نمایش بگذارند. برای این منظور گروهی از نوجوانان ایرانی (38 نفر) با دامنه سنی 12 تا 16 سال (مرد 24، زن 24) به صورت تصادفی از سه موسسه آموزش زبان انگلیسی در شهرستان سبزوار، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
تحلیل محتوایی کتاب های زبان انگلیسی مدارس متوسطه ایران از منظر نشانگرهای ادب ورزی، کنش های کلامی و نقش های زبانی

رضا باقری نویسی؛ علیرضا مقدسی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 155-184

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.54493.529

چکیده
  تحقیق حاضر تلاشی است برای ارزیابی مجموعه کتاب های پراسپکت و ویژن (کتاب های زبان انگلیسی دوره اول و دوره دوم دبیرستان) با توجه به سه عنصر اصلی منظورشناسی؛ نشانگرهای ادب ورزی، کنش های کلامی و نقش های زبانی. به همین منظور تمامی مکالمات (۱۷۲ مکالمه) این شش کتاب مورد بررسی و تحلیل دقیق جهت پاسخگویی به موارد ذیل قرار گرفت: پربسامد ترین نشانگرهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
منشاء خطاهای فراگیران فارسی‌زبان در تولید عبارات موصولی بدون هسته زبان انگلیسی

خدیجه کریمی علویجه

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 185-217

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.54379.528

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی خطاهای فارسی‌زبانانی که انگلیسی زبان خارجی آنها است در تولید عبارات موصولی زبان انگلیسی پرداخته است. باوجود آنکه در زبان انگلیسی، استفاده از ساخت پرسشی در اغلب عبارات موصولی بدون هسته مجاز نیست، فارسی‌زبانان به‌وفور از این ساختار در جملات انگلیسی خود استفاده میکنند. طی این پژوهش، ریشه‌های احتمالی این خطا شناسایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی انگلیسی برای اهداف ویژه
بررسی کارایی تدریس لغت، دستور و مهارت خواندن در دوره های آنلاین زبان با اهداف آکادمیک در دانشگاه ها در زمان همه گیری کووید 19

مسعود عزیزی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 219-244

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.53174.511

چکیده
  بیماری همه گیر COVID-19 همه دانشگاه ها را واداشت تا تمام برنامه های خود را بصورت آنلاین ارائه دهند. اما همه مدرسان برای چنین تحول ناگهانی ای آماده نبودند. آموزش آنلاین می تواند برای مربیان و موسسات بسیار چالش برانگیز باشد چراکه دارای ظرافت های مختلفی است که آن را از برنامه های حضوری کاملا متفاوت می سازد. با توجه به شرایط حاضر همه گیری، نیاز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
کارآیی و رتبه راهبردهای بازخورد اصلاحی فرازبانی در عملکرد گرامری نوشتاری: زبان آموزان فارس در مقابل ترکمن ها

مریم موذنی لیمودهی؛ امید مازندرانی؛ بهزاد قنسولی؛ ژیلا نایینی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 245-284

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.55093.535

چکیده
  همچنان عدم قطعیت های زیادی در خصوص نقش محتمل عوامل میانجی فراوان نظیر زمینه زبانی و قومیت در فرایند بازخود اصلاحی وجود دارد. در پاسخ به این موضوع، مطالعه حاضر بر روی 79 زبان آموز فارس و 79 زبان آموز دوزبانه ترکمن با سن 13 تا 18 سال در دو موسسه آموزش زبان استان گلستان صورت گرفت. شرکت کنندگان به سه گروه تیمار و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دو پیش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
مدل سازی رابطه ی ساختاری بین حمایت سازمانی ادراک شده و کیفیت زندگی کاری در بین معلمان دوره ی متوسطه ی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

یحیی گردانی؛ آرش سحرخیز عربانی؛ معصومه ارجمندی؛ داود تقی پور بازرگانی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 285-309

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.52841.504

چکیده
  کیفیت زندگی کاری (QWL) معلمان یک چترواژه است که به میزان رضایت معلم از شغل خود و شرایط کلی کار اشاره دارد که تحت تأثیر سه عامل حمایت سازمانی از جمله مشارکت در تصمیم گیری، انصاف درپاداش و فرصت رشد می باشد (ویلگاس-ریمرز، 2003). مطالعه حاضر رابطه بین حمایت سازمانی درک شده (POS) و QWLرا در بین معلمان دوره متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بررسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
تاثیر اولیه و ثانویه یادگیری داده محور بر دانش هم آیی زبان آموزان با سطح توانش بالا و پایین متوسط

افسانه سعیداختر

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 311-346

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.52953.505

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی تاثیر داده‌محور بر تشخیص و تولید هم‌آیی‌ها‌ی زبان‌آموزان با سطح توانش انگلیسی بالا و پایین متوسط پرداخت. همچنین تاثیر ثانویه داده‌محور بر هم‌آیی‌های ثانویه (هم‌آیی‌هایی که در واژه‌یاب گنجانده نشده بودند ولی به صورت مستتر در تکالیف استفاده شده بودند) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نگرش زبان‌آموزان نسبت به نقش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی سنجش و ارزیابی
دانش و فعالیت عملی سواد سنجش معلمین ضمن خدمت و پیش سرویس: ساکن در برج عاج

محمود دهقان؛ سیده راحله اسدیان سرخی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، صفحه 347-375

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.57203.556

چکیده
  سواد سنجش معلم نقش محوری در برنامه های آموزش معلمان بازی میکند، با این حال به نظر میرسد هم در سواد سنجش و هم در اجرای آن کاستی هایی وجود دارد. مطالعه حاضر با استفاده از یک کلاس سنجش آنلاین، که شامل مباحث تئوری و همچنین عملی میشود، سواد سنجش 16 معلم (8 معلم ضمن خدمت و 8 معلم پیش سرویس) و میزان استفاده از سواد سنجش آنها را بررسی میکند. بخش کمی ...  بیشتر