نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دپارتمان زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران-ایران

چکیده

تحقیقات در حوزه فراگیری زبان دوم حاکی از آن است که فرا گیرنده های زبان بیگانه در میزان توجهی که به طور همزمان به فرم و محتوای متن اختصاص میدهند از یکدیگر متفاوتند. از بین عوامل متعددی که سبب این تفاوت میشوند میتوان از سبکهای یادگیری نام برد که خود زیر مجموعه تفاوتهای فردی محسو ب شده و میتوانند به تنهایی و یا همراه عواملی دیگربر این روند اثر گذار باشند، هر چند که این تاثیرات به ندرت مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته اند.در این راستا پژوهش حاضر به چگونگی توجه همزمان فراگیرنده های زبان بیگانه به فرم و محتوا ی متون شنیداری و نوشتاری می پردازد. بدین منظور،73 نفز از دانشجویان ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی در سه کلاس مجزا در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان از طریق آزمون ساختار دستوری، آزمون تولید انتخابی-تقلیدی و مصاحبه ساختارمند، متون شنیداری و نوشتاری را دریافت کرده و ارزشیابی شدند. نتایج تحلیل آماری مجذور خی نشان داد که سبک یادگیری بر میزان توجه به شکل و محتوا تاثیر گدار است. یافته ها نشانگر این نکته بود که در توجه به نکات دستوری، افراد جزنگر نسبت به سبک کل نگر عملکرد بهتری داشتند. همچنین یافته ی دیگر این بود که شیوه ی ارایه متن می تواند برا نحوه ی توجه به فرم و محتوای متن تاثیر بگذارد. هرچند برای هر دو سبک یادگیری توجه به محتوا و فرم متن شنیداری دشوار بود در این مورد نیز جز نگر ها در توجه همزمان به معنا و فرم با عملکرد بهتری ظاهر شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات