نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مستقل زبان های خارجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

چکیده

درحالی که استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به طور ویژه برای زبان آموزی طراحی شده‌اند شاهد گسترش چشمگیری در دهه اخیر بوده است، پژوهش های اندکی پیرامون اثرگذاری چنین اپ‌هایی در یادگیری زبان به علاوه ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در این برنامه ها از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان در طول یک ترم آموزشی بر دانش نیمه تخصصی زبان انگلیسی دانشجویان و بررسی ویژگی ها و خصوصیات مورد نیاز در این اپ ها از دیدگاه آن ها. بررسی داده های به دست آمده از پیش و پس‌آزمون و فرم پرسش‌نامه پیرامون ویژگی‌های اپلیکیشن‌ها نشان داد که دانشجویانی که از اپلیکیشن‌های تلفن همراه برای زبان آموزی استفاده می‌نمودند عملکرد بهتری در پس‌آزمون زبان نیمه تخصصی داشتند در مقایسه با آن دسته از دانشجویان که از اپ‌های زبان-آموزی دلخواه خود استفاده نکردند. با استفاده از روش تحلیل محتوا، پاسخ دانشجویان به پرسش مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت تا ویژگی های ضروری اپ ها از دیدگاه آن ها مشخص شود. شرکت کنندگان 18 ویژگی را برجسته نمودند. این ویژگی ها در سه دسته: ویژگی های تلفن همراه هوشمند، ویژگی های محتوای آموزشی، و ویژگی های طراحی مورد نیاز برای زبان آموزی گروه بندی شدند. یافته های پژوهش حاضر اطلاعات مفیدی به طراحان اپلیکیشن های آموزشی پیرامون آنچه کاربران در این اپ ها مورد توجه قرار می دهند ارائه می-نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات