نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پروفسور، دانشگاه تهران

2 دانشجوی دکتری، پردیس بین المللی دانشگاه تهران

3 استادیار دانشگاه، دانشگاه تهران

چکیده

ارزشیابی پویا رایانه ای، که بر پایه رویکرد graduated prompt براون و همکارانش به وجود آمد، ریشه در نظریه اجتماعی فرهنگی ویگوتسکی و مفهوم منطقه مجاور رشد آن دارد. این نوع ارزشیابی با هدف رفع چالش های مربوط به اجرای ارزشیابی پویا در کلاس های بزرگ و رفع نیازهای روانسنجی ارزشیابی پدید آمد. به منظور رفع این چالش ها، پژوهش حاضر ابزار ارزشیابی پویا یارانه ای طراحی کرد تا میزان رشد دانش منظور شناسی زبان آموزان (به ویژه دانش کنش های گفتاری عذرخواهی ودرخواست) را با توجه به میزان پاسخگویی آنها به مداخله مشخص کند. بدین منظور، تعداد 59دانشجوی رشته مهندسی، 18 تا 24 سال، در این مطالعه شرکت کردند. سطح زبانی آنها ماقبل متوسط، متوسط و بالای متوسط بود.در طول ارزشیابی زبان آموزان باید به سوالات آزمون چهارجوابی تکمیل گفتمان که دارای 30 موقعیت عذرخواهی و درخواست بود پاسخ می دادند و به ازای هر پاسخ غیر قابل قبول راهنمایی از قبل تعیین شده دریافت می کردند که ترتیب ارائه آنها از غیر مستقیم تا مستقیم بود. در پایان آزمون، به منظور بررسی پیشزفت زبان آموزان، عملکرد هر زبان آموز شامل نمره واقعی، نمره مداخله و نمره توان یادگیری بلافاصله نمایش داده می شد. نتایج آزمون تی جفتی افزایش نمره مداخله را نشان داد. نتایج تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد بین مداخله و سطح زبانی تعامل وجود ندارد. معلمان می توانند از ابزار ارزشیابی پویا تکمیلی برای شناخت رشد توانش منظور شناسی زبان آموزان استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات