نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، ایران
2 استاد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده
تحقیقات گستردهای به بررسی تاثیر ویژگیهای طراحی آزمون بر اندازهگیری دانش ضمنی و صریح فراگیران زبان دوم پرداختهاند اما به نقش دشواری ساختار و استفاده از آزمونهای دقیق اندازهگیری دانش ضمنی توجه کمتری شده است. برای پر کردن این خلاها، با استفاده از معیارهای عینی برای انتخاب ساختارهای آسان (شناسه جمع) و دشوار (شناسه سوم شخص مفرد)، 256 جمله آزمایشی که بطور مساوی به جملات دستوری و غیردستوری و ساختارهای آسان و دشوار تقسیم شده بودند، طراحی و به 32 فراگیر پیشرفته زبان دوم ارائه شدند. دانش ضمنی آنها از طریق آزمون نظارت واژه که زمان واکنش و شاخص حساسیت دستوری را اندازهگیری میکند، و دانش صریح خودکار آنها از طریق آزمون قضاوت دستوری زمانبندی شده که میزان صحت پاسخها را میسنجد، اندازهگیری شد. نتایج آزمون ضمنی نشان داد که زمان واکنش جملات غیردستوری و شاخص حساسیت دستوری برای جملات شناسه جمع بیشتر است که نشاندهنده دانش ضمنی بیشتر فراگیران از ساختار آسان است. نتایج آزمون صریح نشان داد که فراگیران نمره بالاتری برای جملات دستوری و جملات شناسه جمع کسب کردند، که نشاندهنده دانش صریح خودکار بیشتر آنها از ساختارهای آسان و دستوری است. یافتهها نشاندهنده تأثیر وضعیت دستوری و دشواری ساختار بر بازیابی دانش است و همچنین دلالت بر دانش ضمنی و صریح خودکار قویتر این فراگیران از ساختار آسان دارد. این نتایج بر نیاز به رویکردهای آموزشی متناسب با ساختارهای دشوار تأکید میکند و اهمیت استفاده از آزمونهای روانشناختی بر پایه زمان واقعی برای بررسی دانش ضمنی فراگیران زبان دوم را نشان میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات