مقاله پژوهشی آموزش
عوامل تعیین کننده دانش محتوای آموزشی فناورانه معلمان زبان انگلیسی پیشرو ایران

مجتبی مقصودی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 1-30

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.72069.754

چکیده
  این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه‌ای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
پیمایش نقش میانجی ایمنی، انعطاف‌پذیری و تنظیم هیجانات در استقامت و ذهن‌آگاهی در میان معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

احسان نمازیان دوست؛ طاهره حیدرنژاد؛ افششین رضایی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 31-65

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.74345.782

چکیده
  اهمیت مطالعه سلامت حرفه ای معلمان در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، توجه کافی از سوی پژوهشگران به نقش ایمنی، انعطاف‌پذیری و تنظیم هیجان معلمان در کلاس درس داده نشده است، که همگی به شکل‌گیری استقامت و ذهن‌آگاهی معلمان در زبان دوم کمک می‌کنند. این تحقیق به دنبال پر کردن این شکاف در ادبیات است و مدلی را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش
مسئله‌سازیِ فلسفیِ تحقیقات انجام شده در مورد شناخت معلمان زبان انگلیسی در مقایسه با تدریس شان: یک مدل تفسیری انتقادی

س سید بهروز بهزادی؛ ناصر رشیدی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 67-118

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.74353.783

چکیده
  حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
بررسی نقش استراتژی های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور

صبا بشیری؛ سامان عبادی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 119-150

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.74030.778

چکیده
  مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژی‌های یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکت‌کنندگان ما شامل سی زبان‌آموز انگلیسی سطح متوسط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تاثیر رویکرد عصب-روانشناختی آموزش زبان بر دانش نهادینه و تصریحی زبان آموزان پیرامون حروف تعریف در زبان انگلیسی

مرضیه باقرکاظمی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 151-180

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.75046.792

چکیده
  رویکرد عصب-روانشناختی بر این ادعا استوار است که دانش نهادینه و تصریحی دستور زبان در نتیجه آموزش پروژه-محور،عمدتاً شفاهی و فشرده ساختارها حاصل می شود. مطالعه حاضربه بررسی تأثیر این رویکرد آموزشی بر فراگیری حروف تعریف زبان انگلیسی در میان 43 زبان آموز ایرانی سطح پیش متوسط (20 زبان آموز در گروه کنترل و 23 زبان آموز در گروه آزمایش) پرداخت. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تاثیر نظم دهی تکالیف آشنا بر گوش کردن به تکالیف اشنا

بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 181-215

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.73221.769

چکیده
  در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی

شیوا کیوان پناه؛ آوات محمد

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 217-242

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.76634.813

چکیده
  پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسیباورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
سهم احساسات پیشرفت در پیشرفت زبان انگلیسی زبان آموزان مونث و مذکر

فروغ حسینیان آهنگر نژاد؛ توران آهور؛ نسرین حدیدی تمجید

دوره 12، شماره 2 ، دی 1402، صفحه 243-277

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.75480.799

چکیده
  مطابق با تئوری کنترل-ارزش (CVT)، احساسات پیشرفت زبان‌آموزان و پیشرفت زبان می‌توانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. انعطاف‌پذیری که فراگیران در محیط‌های تحصیلی نشان می‌دهند می‌تواند آنها را در مقابل مشکلات تحصیلی پناه دهد، و می‌تواند یادگیرندگان را از دلسردی ایجاد شده پس از یک تجربه هیجانی منفی در مورد پیشرفت محافظت کند. بررسی ادبیات، ...  بیشتر