مقاله پژوهشی
آموزش
مجتبی مقصودی
چکیده
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر ...
بیشتر
این مطالعه با هدف توصیف متغیرهای مؤثر بر دانش محتوایی تربیتی فناوری معلمان زبان انگلیسی پیش از خدمت انجام شد. برای دستیابی به هدف پژوهش از طرح توصیفی همبستگی استفاده شد. از این روی 203 دانشجو معلم (82 مرد و 120 زن) مشغول به تحصیل در سال چهارم دانشگاه فرهنگیان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل هفت بخش و 39 گویه که هر کدام جنبه ای از دانش محتوایی تربیتی فناوری را اندازه گیری میکرد، استفاده شد. گویههای این ابزار بر اساس پرسشنامه شاهین (2011) برای ارزیابی دانش محتوایی، دانش آموزشی، دانش محتوای آموزشی، و دانش فناوری استفاده شدند و پرسشنامه چای و همکارانش (2011) برای اندازه گیری دانش فناورانه، دانش آموزشی فناورانه و دانش محتوایی تربیتی فناوری تدوین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری استنباطی از تحلیل مسیر و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سازه های دانش محتوایی تربیتی فناوری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه بر این، مشاهده شد که دانش محتوا و دانش آموزشی، بر خلاف دانش فناوری، تأثیر مستقیمی بر دانش محتوایی تربیتی فناوری دارند. همچنین مشخص شد که در بین متغیرهای اندازهگیری شده، دانش محتوایی از بیشترین تأثیر کل را بر دانش محتوایی تربیتی فناوری و دانش محتوای آموزشی از کمترین میزان اثرگذاری بر آن برخوردار بود.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
احسان نمازیان دوست؛ طاهره حیدرنژاد؛ افششین رضایی
چکیده
اهمیت مطالعه سلامت حرفه ای معلمان در سالهای اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، توجه کافی از سوی پژوهشگران به نقش ایمنی، انعطافپذیری و تنظیم هیجان معلمان در کلاس درس داده نشده است، که همگی به شکلگیری استقامت و ذهنآگاهی معلمان در زبان دوم کمک میکنند. این تحقیق به دنبال پر کردن این شکاف در ادبیات است و مدلی را ...
بیشتر
اهمیت مطالعه سلامت حرفه ای معلمان در سالهای اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، توجه کافی از سوی پژوهشگران به نقش ایمنی، انعطافپذیری و تنظیم هیجان معلمان در کلاس درس داده نشده است، که همگی به شکلگیری استقامت و ذهنآگاهی معلمان در زبان دوم کمک میکنند. این تحقیق به دنبال پر کردن این شکاف در ادبیات است و مدلی را ارائه میدهد که تعامل پویا بین ایمنی معلم (TI)، انعطاف پذیری معلم (TB)، تنظیم هیجان معلم (TER)، استقامت در زبان دوم (L2 grit) و ذهنآگاهی معلم (TM) را نشان میدهد. برای جمعآوری دادههای لازم، یک پرسشنامه شامل ابزار ایمنی (LTII)، مقیاس انعطاف پذیری معلم (TBS)، مقیاس تنظیم هیجانات معلم زبان (LTERI) ، مقیاس استقامت معلم زبان دوم (L2TGS) و مقیاس ذهنآگاهی در تدریس (MTS) به ۵۱۹ معلم زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) ارائه شد که ارتباط این متغیرها را در کلاس درس دربین معلم های زبان اندازهگیری کرد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی که به وضعیت سالمی از ایمنی ، کنترل هیجانات و انعطاف پذیری در زبان دوم دست یافتهاند، سطوح بالاتری از استقامت درتدریس زبان دوم و ذهنآگاهی را نشان دادند. این مطالعه با بحث در مورد مفاهیم و جهتگیریهای آتی برای ذینفعان مرتبط، افزایش درک آنها از رابطه بین تعاملات ایمنی معلم ، انعطاف پذیری معلم ، تنظیم هیجان معلم ، استقامت در زبان دوم و ذهنآگاهی معلم و پتانسیل آنها برای به دست آوردن نتایج آموزشی مطلوب برای زبانآموزان انگلیسی به پایان میرسد.
مقاله پژوهشی
آموزش
س سید بهروز بهزادی؛ ناصر رشیدی
چکیده
حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار ...
بیشتر
حوزه شناخت معلم، به عنوان یک حوزه اصلی در تربیت معلم، به آنچه معلمان فکر میکنند، میدانند و انجام میدهند میپردازد (بورگ، 2003). یکی از موضوعات پیچیدهای که در تحقیقات 50 سال اخیر در مورد شناخت معلم پدیدار شده است، عدم همسویی بین تفکرات و عملکرد معلم است. در این مطالعه، از چارچوب ترکیبی تفسیری انتقادی برای شناسایی عواملی که بین گفتار و رفتار معلم تضاد ایجاد میکنند، استفاده شد. در همین راستا، 12 مطالعه که به مقایسه تفکرات و عملکرد معلمان پرداخته بودند، انتخاب و بررسی شدند. در مرحله بعد، مضامین موجود در این 12 مطالعه شناسایی و با یکدیگر ترکیب شدند که حاصل آن شکل گیری دو استدلال بود. اولین استدلال، منابع شناخت و عملکرد معلمان را در قالب منابع هستیشناختی، معرفتشناختی و زمینهای توصیف میکند. بر اساس نتایج حاصل از این استدلال می توان گفت که تجربیاتی که معلمان به عنوان یادگیرنده در زمان یادگیری زبان خارجی/دوم (انگلیسی)کسب کرده بودند، بیشترین تأثیر را در شکل دادن تفکرات و تدریس آنها داشت. این تجربیات معلمان، یادگیریهای حرفهای آنها را تحت الشعاع قرار داده و تنها به تفکراتی اجازه ورود میدهند که متناسب با تجارب یادگیری شخصی شان باشد. دومین استدلال بیان میکند که عوامل ذاتی مربوط به ساحت تفکر، عوامل شخصی و عوامل زمینهای ایجاد کننده همسویی یا ناهمسویی بین تفکرات و عملکرد معمان هستند. علاوه بر این، از دوگانه انگاری دکارتی (دکارت، 1650-1596) و پدیدارشناسی هرمنوتیک هایدگر (هایدگر، 1976-1889) برای بازتعریف انتقادی دو استدلال پیشین استفاده شد. اگرچه این مفهومسازیِ تفسیری از شناخت معلمان ریشه در دادههای موجود در 12مطالعه اولیه دارد، اما این مفهومسازیِ به وضوح از آنها فراتر میرود و تفسیر جدیدی از قلمرو تفکرات و عملکرد معلمان که عوامل مربوط به بافت آنها را شکل میدهد را ارائه می دهد تا به معلمان اجازه دهد همچون دکارت که می گفت «می اندیشم، پس هستم»، آنها نیز بیاندیشند و همسو با همان اندیشه تدریس نمایند. در پایان مقاله، پیشنهاداتی در خصوص ارتباط نتایج این مطالعه با پژوهش های آتی در زمینه شناخت و تربیت معلمان و سیاست گذاریهای آموزشی ارائه شده است.
مقاله پژوهشی
منظورشناسی بینزبانی
صبا بشیری؛ سامان عبادی
چکیده
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط ...
بیشتر
مطابق با نظریۀ اجتماعی- فرهنگی ویگوتسکی ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی دیجیتال و ارزشیابی پویا فرصت های یادگیری زبان را از طریق تعامل اجتماعی-فرهنگی ارائه می دهند. این مطالعۀ کمی با هدف بررسی نقش استراتژیهای یادگیری منظورشناسی و جنسیت در ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور انجام شد. شرکتکنندگان ما شامل سی زبانآموز انگلیسی سطح متوسط (15 پسر و 15 دختر) از دو کلاس بودند که در یک دورۀ منظورشناسی انگلیسی ازطریق ارزشیابی پویای گروهی بازی-محور شرکت میکردند. پس از یک طرح پیش آزمون، مداخله و پس آزمون، شرکت کنندگان یک پرسشنامۀ استراتژیهای یادگیری منظورشناسی را تکمیل کردند تا راهبردهای مورد استفادۀ آنها برای انجام مکالمات زبان دوم در موقعیت های مختلف شناسایی شوند. علاوه بر این، همه فراگیران مستلزم نوشتن خاطرات بازتابنده پس از هر جلسه مداخله بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیل همبستگی استفاده شد. یافتهها نشان داد که استراتژیهای حافظه بیشتر توسط شرکتکنندگان مورد استفاده قرار میگرفت، یعنی آنها بیشتر بر حفظ و ذخیره دانش منظورشناسی قبلی تکیه داشتند. علاوه بر این، استراتژیهای جبرانی پیشبینیکنندههای ضعیف اما مثبت عملکرد منظورشناسی بودند و جنسیت زبانآموزان بر استفادۀ آنها از استراتژیهای مختلف تأثیری نداشت. محدودیت های مطالعه و پیامدهای عملی و آموزشی آن برای سیاست گذاران آموزشی، برنامه های آموزش معلمان و مربیان زبان در پرتو سؤالات تحقیق مطرح شده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
مرضیه باقرکاظمی
چکیده
رویکرد عصب-روانشناختی بر این ادعا استوار است که دانش نهادینه و تصریحی دستور زبان در نتیجه آموزش پروژه-محور،عمدتاً شفاهی و فشرده ساختارها حاصل می شود. مطالعه حاضربه بررسی تأثیر این رویکرد آموزشی بر فراگیری حروف تعریف زبان انگلیسی در میان 43 زبان آموز ایرانی سطح پیش متوسط (20 زبان آموز در گروه کنترل و 23 زبان آموز در گروه آزمایش) پرداخت. ...
بیشتر
رویکرد عصب-روانشناختی بر این ادعا استوار است که دانش نهادینه و تصریحی دستور زبان در نتیجه آموزش پروژه-محور،عمدتاً شفاهی و فشرده ساختارها حاصل می شود. مطالعه حاضربه بررسی تأثیر این رویکرد آموزشی بر فراگیری حروف تعریف زبان انگلیسی در میان 43 زبان آموز ایرانی سطح پیش متوسط (20 زبان آموز در گروه کنترل و 23 زبان آموز در گروه آزمایش) پرداخت. آموزش گروه آزمایش طی 4 جلسه 1.5 ساعته که آغاز و پایان هر یک به تمرین شفاهی حروف تعریف پرداخته و شامل دو مرحله میانی خوانش منتهی به استنباط قوانین بکارگیری این حروف و نگارش پاراگرافی با تمرکز بر این حروف بود صورت گرفت. در عین حال، آموزش گروه کنترل شامل خوانش، توضیح قوانین بکارگیری این حروف، وانجام درسکارهای ارتباطی مرتبط بود. دانش نهادینه با یک آزمون بررسی دستوری بودن زمان بندی شده و یک مصاحبه، و دانش تصریحی با یک آزمون بررسی دستوری بدون زمان بندی و یک آزمون دانش فرازبانی سنجیده شد. ANOVA نشان داد که گروه آزمایش به دانش نهادینه و تصریحی، و گروه کنترل تنها به دانش تصریحی از حروف ربط دست یافت، و گروه آزمایش در دانش تصریحی نیز از گروه کنترل پیشی گرفت. نتایج نمایانگر تأثیر مثبت رویکرد عصب-روانشناختی بر دانش نهادینه و تصریحی ساختارهای دستوری چالش زا می باشد.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی
چکیده
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...
بیشتر
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از آسان به پیچیده توسعه یافته و مرتب شوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد زبان آموزان انگلیسی در تکالیف آشنای متوالی و نامنظم می باشد. شصت زبان آموز زبان انگلیسی که در سطح متوسط در دو موسسه زبان خصوصی تحصیل می کردند در این تحقیق شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی به عنوان یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل که هر کدام شامل 30 نفر بود انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش، همه شرکت کنندگان یک آزمون درک شنیداری را به عنوان پیش آزمون انجام دادند. آموزش در طول یک ترم انجام شد، که طی آن آزمودنیها تکالیف آشنا ساده-پیچیده را انجام دادند در حالی که گروه کنترل تکالیف نامنظم آشنا را دریافت کردند. پس از آموزش، پس آزمون درک شنیداری که شامل دو ویژگی تکلیف پیچیده ، به کار گرفته شد. آزمون تی مستقل نشان داد که گروه آزمایشی که تکالیف مرتب توالی ساده به پیچیده را دریافت کردند در گوش دادن به تکالیف پیچیده از گروه کنترل بهتر عمل کردند. یافتهها از بکارگیری وظایف توالیبندی ساده-پیچیده برای تقویت عملکرد تکالیف پیچیده گوش دادن حمایت میکنند.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
شیوا کیوان پناه؛ آوات محمد
چکیده
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسیباورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش ...
بیشتر
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسیباورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش به بررسی اعتقادات 85 معلم زبان انگلیسی در کردستان عراق به عنوان زبان خارجی نسبت به استقلال زبان آموزان پرداخته و تأثیر تجربیات آنان را در این زمینه بررسی می کند. دادهها با استفاده از یک پرسشنامه تازه تدوین شده در مورد استقلال زبان آموزان، از هشت بعد جمع آوری شد؛ این پرسشنامه معلمان را ترغیب نمود تا در مورد باورهای خود، مرتبط با استقلال زبان آموزان در یادگیری بیاندیشند. یافته ها نشان داد که معلمان عموماً نگرش مثبتی نسبت به استقلال زبان آموز دارند. معلمان باتجربه تاکید بیشتری بر عوامل روانشناختی و سیاسی، تاثیرات استقلال زبان آموزان و نیز مواد آموزشی داشتند. داده های کیفی نشان داد که معلمان باتجربه و کم تجربه هر دو از طریق روش های تدریس زبان آموز محور و درگیر کردن زبان آموزان بر اهمیت و تقویت استقلال زبان آموزان تاکید داشتند. معلمان با تجربه از روش های تدریس و تکنیک های ارزشیابی متنوع تری استفاده می کردند. در حالی که معلمان مبتدی مشاهده مستقیم دانش آموزان خود را در حین انجام وظایف و فعالیت ها ترجیح می دادند، معلمان باتجربه از شیوه نظارت غیر مستقیم و دخالت کمتر بهره می بردند. این مطالعه تعهد معلمان را به پرورش یادگیری مستقل در ابعاد مختلف شیوه های تدریس برجسته می کند. تفاوت در باورها و راهبردها بین معلمان مبتدی و با تجربه بیانگر تغییر مثبت در تجربه تدریس برای ارتقای استقلال زبان آموزان است. یافته ها حاکی از آن است که برنامه های توسعه حرفه ای معلمین باید بر شکل دهی باورهای معلمان با تاکید بر استفاده از راهبردهای آموزشی که موجب پرورش استقلال زبان آموزان میشوند تمرکز داشته باشند
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
فروغ حسینیان آهنگر نژاد؛ توران آهور؛ نسرین حدیدی تمجید
چکیده
مطابق با تئوری کنترل-ارزش (CVT)، احساسات پیشرفت زبانآموزان و پیشرفت زبان میتوانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. انعطافپذیری که فراگیران در محیطهای تحصیلی نشان میدهند میتواند آنها را در مقابل مشکلات تحصیلی پناه دهد، و میتواند یادگیرندگان را از دلسردی ایجاد شده پس از یک تجربه هیجانی منفی در مورد پیشرفت محافظت کند. بررسی ادبیات، ...
بیشتر
مطابق با تئوری کنترل-ارزش (CVT)، احساسات پیشرفت زبانآموزان و پیشرفت زبان میتوانند بر یکدیگر تأثیر بگذارند. انعطافپذیری که فراگیران در محیطهای تحصیلی نشان میدهند میتواند آنها را در مقابل مشکلات تحصیلی پناه دهد، و میتواند یادگیرندگان را از دلسردی ایجاد شده پس از یک تجربه هیجانی منفی در مورد پیشرفت محافظت کند. بررسی ادبیات، وجود مطالعات متعددی را که برای حمایت از این نظریه انجام شده است، اثبات میکند. در این مطالعه، سهم احتمالی هشت احساس پیشرفت (غرور، امید، لذت، شرم، اضطراب، ملال، خشم و ناامیدی) در پیشرفت زبان در محیط EFL مورد بررسی قرار گرفت تا ببینیم آیا رابطه ای بین آنها و پیشرفت زبان آموزان وجود دارد یا خیر. از این رو، 279 زبان آموز در مقطع پیشرفته زبان انگلیسی (148 مذکر و 131 مونث) از موسسه کانون زبان ایران (ILI) واحد تبریز در مطالعه شرکت کردند. برای جمعآوری دادههای مربوط به احساسات فراگیران از پرسشنامه احساسات پیشرفت (AEQ) استفاده شد و میانگین نمرات شرکتکنندگان (GPA) به عنوان شواهدی برای پیشرفت زبانی آنها استفاده شد تا ببینیم تا چه حد از احساسات پیشرفت آنها میتواند در پیشرفت زبانی نقش داشته باشد. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که لذت، امید و اضطراب سه عامل هیجانی مهم پیشبینیکننده پیشرفت زبان در بین زبانآموزان بودند و در میان آنها اضطراب قویترین پیشبینیکننده بود. علاوه بر این، نتایج آزمون تی مستقل از نظر آماری تفاوت معناداری را بین نمرات احساسات پیشرفت دانشآموزان مونث و مذکر نشان داد. در نظر گرفتن احساسات زبان آموزان در کلاس های زبان امری مهم تلقی می شود تا آنها بتوانند تجربه بهتری از یادگیری زبان را تجربه کنند. این یافته ها برای معلمان زبان انگلیسی، زبان آموزان و طراحان دوره های درسی مفید می باشند.