نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه علامه طباطبائی

10.22054/ilt.2024.76704.815

چکیده

اگرچه مفهوم جانبداری در حوزه‌های مختلف تحصیلی مانند مدیریت، تجارت و پزشکی مورد توجه قرار گرفته است، اما این حوزه از تحقیقات به ندرت در تربیت معلم و به ویژه در زمینه یادگیری زبان دوم مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر طراحی و اعتبارسنجی مقیاسی بود که بتواند برداشت معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) از جانبداری تحصیلی را بررسی کند. پس از تهیه پرسشنامه 40 سؤالی جانبداری تحصیلی (AFQ)، این پرسشنامه در اختیار شرکت‌کنندگان هدف مطالعه قرار گرفت و داده‌های مورد نیاز از 154 معلم زبان انگلیسی ایرانی که از طریق نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، هشت مؤلفه اساسی مدل را آشکار کرد: آسیب به یادگیری مشارکتی، نابرابری آموزشی، نگرش‌های جانبدارانه معلمان، تعارض معلم و دانش‌آموز، موانع یادگیری، رفتارهای ناعادلانه با دانش‌آموزان، تجربه منفی زبان‌آموزان و فضای ناسالم تحصیلی. یافته‌های این مطالعه می‌تواند این موضوع مبهم را در حوزه آموزش روشن کند. این مطالعه پیامدهای مهمی برای ذینفعان مختلف آموزش از جمله محققان، مربیان معلمان، سرپرستان، معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان‌آموزان L2 ارائه می‌دهد، زیرا یافته‌ها می‌تواند آگاهی آنها از تبعیض و تأثیر احتمالی آن بر شیوه‌های حرفه‌ای و محیط آنها را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات