نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار آموزش زبان انکلیسی، گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان
چکیده
با استفاده گسترده از فناوری در جامعه امروزی، یکی از حوزههای کلیدی تحقیقاتی، به خصوص در آموزش معلمان، بکارگیری موثر فناوری در آموزش است. متغیرهای معلم نقش حیاتی در بکارگیری موفق فناوری در کلاس درس دارند. بنابراین، چندین مطالعه تجربی به بررسی عوامل مؤثر بر اراده معلمان برای استفاده از فناوری پرداختهاند. این مطالعه هدف دارد تا با مطالعه نقش خودکارآمدی معلمان و خودکارآمدی فناوری، به تحقیقات این حوزه اضافه شود و نقش این عوامل در پیشبینی استفاده از فناوری توسط مدرسان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران بررسی شود. نمونهای از 353 مدرس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران، در یک پژوهش آنلاین شرکت کردند و سه مقیاس خود گزارشی که نشاندهنده این متغیرها بودند را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده و آزمون رابطه بین متغیرها، مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی فناوری معلمان بر تمایل به استفاده از فناوری تأثیر بیشتری دارد نسبت به خودکارآمدی معلمان. با این حال، هر دو متغیر پیشبینیکننده اثرات خودکارآمدی منحصر به فردی بر تمایل به استفاده از فناوری داشتند. مقاله با مطرح کردن تبعات عملی و توصیهها برای تحقیقات بیشتر به پایان میرسد.
کلیدواژهها
موضوعات