مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
بررسی نقش فعالیت های برخط مبتنی بر 5E در تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی

ملیسا وفایی کیا؛ سوسن مرندی؛ مسعود سیری

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 1-31

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.69234.723

چکیده
  مدل چرخه یادگیری مبتنی بر 5E بایبی (۱۹۹۰)، مدلی آموزشی است که ریشه در یادگیری مبتنی بر تحقیق و ساختار‌گرایی دارد. این مطالعه به تأثیر فعالیت های آنلاین مبتنی بر 5E بر تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. این مطالعه از رویکرد مبتنی بر تئوری گراندد (نظریه داده بنیاد) بهره برده است. نمونه ای متشکل از 60 دانشجو زبان انگلیسی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تاثیر استعاره مفهومی بر خلاقیت در نوشتن و آگاهی فراشناختی نگارش

قاسم وادی پور؛ رجب اسفندیاری؛ محمد باقر شعبانی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 33-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.66211.678

چکیده
  مقاله حاضر کوششی است تا تاثیراستعاره های مفهومی را در چارچوب نظری مدل نوشتاری شناختی با هدف ارتقاء خلاقیت زبان آموزان و توسعه راهبرد های فراشناختی آنان در نگارش به زبان انگلیسی را در بوته آزمایش قرار دهد. به همین منظور تعداد ۱۲۰ دانشجوی کارشناسی زبان انگلیسی ازمرکز زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلب شدند تا در تحقق حاضر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان دوم
تاثیر نحوه اجرای تکلیف بر تمرکز زبان آموزان بر ساختار زبان: بررسی تاثیرات آماده سازی قبل از انجام و رونویسی بعد از انجام تکلیف

مسعود سعیدی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 67-96

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67865.697

چکیده
  شواهد تحقیقاتی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد گزینه‌های مربوط به نحوه اجرا و ویژگی‌های طراحی تکالیف تاثیرات متفاوتی بر کیفیت عملکرد شفاهی زبان آموزان می‌گذارند. هدف کلی پژوهش حاضر افزودن به یافته‌های پژوهشی موجود از طریق بررسی تاثیرات ترکیبی دو گزینه آماده سازی پیش از انجام و رونویسی پس از انجام تکلیف بر تمرکز یادگیرندگان زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی زبان
مقایسه دشواری درک انواع جملات مجهول توسط انگلیسی آموزان سطح متوسط

محمد صابر خاقانی نژاد؛ محمد هادی ایل

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 97-117

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.68505.708

چکیده
  بیشتر پژوهشها درباره جملات مجهول به بررسی درک این جملات در بین بزرگسالان، کودکان در حال یادگیری زبان اول و افراد دارای مشکل تکلم پرداخته اند. بنابراین بررسی چالشهای درک این جملات در میان فراگیران زبانهای خارجی یک امر ضروری به نظر میرسد. این پژوهش به بررسی مشکلات درک انواع مختلف جملات مجهول در بین فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی انگلیسی برای اهداف ویژه
تحلیل پیکره ای پسوند سوم شخص زمان حال ساده در نوشتار علمی انگلیسی به عنوان زبان میانجی

فهیمه معرفت؛ طاهره سلیمانی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 119-143

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.71739.751

چکیده
  با رواج زبان انگلیسی درتمام دنیا، مفهوم "انگلیسی" در حال تغییربه انگلیسی به عنوان زبان میانجی میباشد. با این وجود نحوه اموزش و یادگیری آن هنوزهم تنها براساس معیارهای بومیانی که انگلیسی، زبان مادری شان میباشد تعیین میشود. در پاسخ به توسعه انگلیسی به عنوان زبان میانجی و نیاز مبرم به توصیف آن در شکل ها و زمینه های مختلف، پزوهش حاضر سعی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
رابطه بین مصونیت معلم ، تدریس تامل گرایانه و انگیزه کاری در محیط آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

سید محمد رضا امیریان؛ طاهره حیدرنژاد؛ سعید عباسی سسفدی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 145-172

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67179.691

چکیده
  معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
تأثیر دستکاری پیچیدگی تکلیف بر یادگیری کلمات ربط زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی

تورج طلائی؛ حسین احمدی؛ فرامرز عزیز ملایری

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 173-204

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69326.726

چکیده
  پیچیدگی تکلیف اخیراً توجه زیادی را در مطالعات زبان دوم به خود جلب کرده است. با این حال، اثرات بالقوه آن بر یادگیری کلمات ربط در نظر گرفته نشده است. مطالعه حاضر تلاشی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات دستکاری شرایط پیچیدگی تکلیف بر بهبود گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی از نظر یادگیری کلمات ربط از طریق انجام تکالیف نوشتاری است. بدین منظور 75 ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
تأثیر ارزیابی پویا مبتنی بر وب بر دقت گرامری و استقلال زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی و نگرش آنها به ارزیابی پویا مبتنی بر وب

اابوالفضل فتحی؛ مرتضی اصل رسولی؛ داود کوهی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 205-236

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67266.688

چکیده
  ضرورت استفاده از آموزش آنلاین در طول همه گیری ویروس کرونا و موانع ایجاد شده به دلیل عدم آموزش حضوری، تمرکز محققان را تغییر داده است به آموزش و ارزیابی مبتنی بر وب.در این راستا، یک طرح ترکیبی متوالی توضیحی برای در نظر گرفتن اثرات ارزیابی پویا مبتنی بر وب (DA) بر دقت دستور زبان، استقلال، و نگرش زبان آموزان انتخاب شد. برای این منظور، یک نمونه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
تفاوت های بیانی کنش کلامی درخواست بین زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم

رضا باقری نویسی؛ رسول محمد حسین پور؛ الهه یزدانخواه

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 237-270

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.70358.742

چکیده
  هدف از این تحقیق پرداختن به تفاوتهای بیان درخواست زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم از نظر سرستون کنش درخواست و ابزارهای اصلاحی درونی و بیرونی بود. از بین 123 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و زبان دوم، 95 نفر به عنوان نمونه آماری(59 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و 36 زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
بررسی شباهت ها و تفاوت های پیچیدگی واژگانی با استفاده ازگزارش کومتریکس دربخش پنجم پایان نامه های کارشناسی ارشد انگلیسی دانشجویان ایرانی و انگلیسی زبان

مسعود آزادنیا

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 271-294

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67794.696

چکیده
  این تحقیق به مقایسه شباهت ها و تفاوت های در بخش پنجم پایان نامه های نوشته شده به انگلیسی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد ایرانی و انگلیسی زبان در حیطه پیچیدگی واژگانی پرداخته است. در این راستا، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رشته آموزش زبان انگلیسی تألیف شده بود، انتخاب شدند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
شناخت معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت ایرانی درباره آموزش ارزش ها: مطالعه ترکیبی

عباسعلی رضائی؛ مجتبی اسفندیاری

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 295-336

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.73052.760

چکیده
  علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی زبان
بررسی ارتباط پویا بین انگیزش و احساس در پیشرفت زبان خارجی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر جنسیت و حافظه کاری

شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی

دوره 12، شماره 1 ، تیر 1402، صفحه 337-376

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69801.730

چکیده
  انگیزش و احساس بعنوان دو متغیر قابل ملاحظه در پیشرفت زبان دوم دیگر همچون گذشته از عوامل تفاوت های فردی ثابت تلقی نمی گردند. با تاثر گرفتن از رویکردهای پردازش محور و با درک بهتر از عملکرد نظریه سیستم پیچیده و پویا محققین ماهیت همادگرایی، وابستگی، پویایی و قابل تغییر انگیزش و احساس را مورد تاکید قرار داده اند. بنابراین، مطالعه حاضر با ...  بیشتر