نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، ایران

چکیده

در این مطالعه، محققان قصد داشتند تا دیدگاه های فراگیران زبان انگلیسی را براساس چهار زمینه ارتباطی از جمله اعضای خانواده، زبان آموزان انگلیسی، همکلاسی ها و بهترین دوستان شان به نمایش بگذارند. برای این منظور گروهی از نوجوانان ایرانی (38 نفر) با دامنه سنی 12 تا 16 سال (مرد 24، زن 24) به صورت تصادفی از سه موسسه آموزش زبان انگلیسی در شهرستان سبزوار، خراسان رضوی انتخاب شدند. محققان با استفاده از پرسشنامه معتبر تیلور (2010)، یک نسخه اصلاح شده از پرسشنامه تیلور رابا تاکید بر مدل های بررسی هویت جهت پی گیری اهداف تحقیق حاضر شامل 1) نواسانات ادراکی فراگیران ایرانی برای یادگیری زبان انگلیسی با توجه به چهار زمینه ارتباطی در فوق و 2) بینش آنها نسبت به دو نوع هویت درک شده ( عمومی و تحمیلی) در دو زیر شاخه ی "در حال حاضر و آینده" و3) جهت گیری ارتباط میان این دو نوع هویت و عملکرد کلی فراگیران در یادگیری زبان انگلیسی بررسی نمودند. یافته های اولیه نشان داد که در تعریف های متنوعی از انواع شخصیت در میان فراگیران، در خصوص ترجیحات مربوط به "اعضای خانواده" در فرایندهای یادگیری و عملکرد آینده، نقش اعضای خانواده در عملکرد یادگیری پررنگ بود. با توجه به ترجیحات پاسخ دهندگان نسبت به دستیابی به اهداف خود در یادگیری زبان انگلیسی بر اساس هویت (عمومی و تحمیلی)، مشخص شد که سطح اعمال "معلمان زبان" و "خانواده ها" بر فراگیری زبان آموزان تقریبا یکسان بود گرچه دسته بندی های مربوط به هویت تحمیلی در حال حاضر و آینده و در جامعه خود، اعضای خانواده دوباره امتیاز بیشتری داشتند. در نهایت، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل بعدی داده ها در مورد رابطه بین دو جنبه هویت (تحمیلی در مقابل عمومی) و شاخص خودگزارشی عملکرد در زبان انگلیسی نشان دهنده ارتباط معنی دار تنها با شاخص های هویت تحمیلی بود. در نهایت، تحلیل و تفسیر نتایج به منظور شناخت کلی افراد مرتبط با فرایند یادگیری زبان مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

References
Aliakbari, M., & Amiri, M. (2018). Foreign language identity and Iranian learners’ achievement: A relational approach. System76, 80-90.
Baquedano-López, P., & Kattan, S. (2008). Language socialization in schools. Encyclopedia of Language and Education, 2729-2741.
Bilton, R., Jackson, A., & Hymer, B. (2017). Not just communication: Parent-teacher conversations in an English high school. School Community Journal27(1), 231-256.
Busse, V. (2013). An exploration of motivation and self-beliefs of first year students of German. System41(2), 379-398.
Castillo, R., & Camelo, L. C. (2013). Assisting your child's learning in L2 is like teaching them to ride a bike: A study on parental involvement. GIST–Education and Learning Research Journal, (7), 54-73.
Chen, C. T., Kyle, D. W., & McIntyre, E. (2008). Helping teachers work effectively with English language learners and their families. School Community Journal18(1), 7-20.
Christenson, S. L., & Reschly, A. L. (Eds.). (2009). Handbook of school-family partnerships. New York, NY: Routledge.
Dastgoshadeh, A. (2018). Developing a model of teachers’ possible selves for the Iranian context. Teaching Language Skills, 33(37), 73-96.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (Eds.) (2009). Motivation, language identity, and the L2 self. Clevedon: Multilingual Matters.
Eccles, J. S., & Harold, R. D. (1993). Parent-school involvement during the early adolescent years. Teachers College Record, 94(3), 568-587.
Enever, J., & Moon, J. (2009). New global contexts for teaching Primary ELT: Change and challenge. In J. Enever, J. Moon, and U. Raman (Eds), Young Learner English Language Policy and Implementation: International Perspectives, (pp. 5-21). Reading: Garnet Education.
Epstein, J. L., & Connors, L. J. (1992). School and family partnerships. Practitioner18(4), n4.
Finders, M., & Lewis, C. (1994). Why some parents don't come to school. Educational Leadership, 51(8),50-54.
Gaitan, C. D. (2004). Involving Latino families in schools: Raising student achievement through home-school partnerships. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Greenwood, G. E., & Hickman, C. W. (1991). Research and practice in parent involvement: Implications for teacher education. The Elementary School Journal91(3), 279-288.
Gubbins, V., & Otero, G. (2020). Determinants of parental involvement in primary school: Evidence from Chile. Educational Review72(2), 137-156.
Holmes, J. (2008). An introduction to sociolinguistics (3rd Ed.). London: Longman.
Honig, A. S. (1979). Parent involvement in early childhood education (Vol. 1934). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
 Hornby, G., & Blackwell, I. (2018). Barriers to parental involvement in education: an update. Educational Review70(1), 109-119.
Jamshidi, S., Rezaei, S., Hassanzadeh, M., & Dehqan, M. (2019). Development and validation of an authorial identity model and questionnaire: A factor analytic approach. Issues in Language Teaching8(2), 243-273.
Johnston, B. (2008). Values in English language teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Kalaycı, G., & Öz, H. (2018). Parental involvement in English language education: Understanding parents’ perceptions. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 5(4), 832-847. Retrieved from: http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/447/296
Katyal, K. R., & Evers, C. W. (2007). Parents—partners or clients? A reconceptualization of home–school interactions. Teaching Education, 18(1), 61-76.
Lantolf, J. P., Thorne, S. L., & Poehner, M. E. (2015). Sociocultural theory and second language development. In B. van Patten & J. Williams (Eds.), Theories in Second Language Acquisition (pp. 207-226). New York, NY: Routledge.
Lee, W. (2011). Views and experiences of English language education for young learners in South Korea: Has the Korean government achieved its goal in introducing English language to public primary school. Asian EFL Journal, 56(4), 16-29.
Le Roux, S. G. (2016). The role of family literacy programs to support emergent literacy in young learners (Unpublished doctoral dissertation), University of South Africa, Pretoria. Retrieved from: http://hdl.handle.net/10500/20218.
Leary, M. R. (2007). Motivational and emotional aspects of the self. Annual Review of Psychology, 58, 317-344.
Lemmer, E. M. (2012). Who’s doing the talking? Teacher and parent experiences of parent-teacher conferences. South African Journal of Education32(1), 83-96.
Lemmer, E. M. (2013). The parent-teacher relationship as partnership: A conceptual analysis. Journal for Christian Scholarship, 49(1-2), 25-54.
Linse, C. (2011). Korean parental beliefs about ELT from the perspective of teachers. TESOL Journal, 2(4), 473–491.
Meier, C., & Lemmer, E. (2018). Parents as consumers: A case study of parent satisfaction with the quality of schooling. Educational Review, 71(4): 1-14.
Moreno, A. I., Rey-Rocha, J., Burgess, S., López-Navarro, I., & Sachdev, I. (2012). Spanish researchers’ perceived difficulty writing research articles for English-medium journals: The impact of proficiency in English versus publication experience. Ibérica, 24, 157-183.
Nunan, D. (2003). The impact of English as a global language on educational policies and practices in the Asia–Pacific region. TESOL Quarterly, 37(4), 589–613.
Ochs, E., & Schieffelin, B. (2017). Language socialization: An historical overview. In P. A. Duff, & S. May (Eds.), Language Socialization: Encyclopedia of Language and Education, (pp. 1-14), doi: 10.1007/978-3-319-02327-4_1-1.
Omidian, M. (2010). Identity from the viewpoint of psychology. Yazd: Yazd University Publications.
Park, S., & Holloway, S. (2018). Parental involvement in adolescents' education: An examination of the interplay among school factors, parental role construction, and family income. School Community Journal28(1), 9-36.
Rahiminezhad, A., & Ahmadi, A. A. (2006). An analytic study of identity formation by Iranian adolescents and its relation with social, economic and educational structure of family among high school students in Tehran. Tehran: Training Department for Ministry of Education and Training.
Razmjoo, A. (2010). Language and identity in the Iranian context: The impact of identity aspects on EFL learners’ achievement. Teaching Language Skills, 3(2), 99-122.
Sahagun, L. (2015). The importance of building parent-teacher relationships. Reading Horizons. Retrieved from:  http://www.readinghorizons.com/blog-roll/the-importance-of-building-parent-teacher-relationships
Shamshiri, B. (2008). Introduction to national identity. Shiraz: Novid Publications.
Shannon, S. M., & Milian, M. (2002). Parents choose dual language programs in Colorado: A survey. Bilingual Research Journal26(3), 681-696.
Smit, F., & Driessen, G. (2009). Creating effective family-school partnerships in highly diverse contexts: Building partnership models and constructing parent typologies. In R. Deslandes (Ed.), International perspectives on contexts, communities and evaluated innovative practices: Family-school-community partnerships (pp. 64-81). New York, NY: Routledge.
Soltanian, N., Ghapanchi, Z., Rezaei, S., & Pishghadam, R. (2018). Quantifying investment in language learning: Model and questionnaire development and validation in the Iranian context. Issues in Language Teaching7(1), 25-56.
Taylor, F. (2013). Self and identity in adolescent foreign language learning (Vol. 70). Bristol: Multilingual Matters.
van Knippenberg, D., & Hogg, M. A. (2018). Social identifications in organizational behavior. In D. L. Ferris, R. E. Johnson, and C. Sedikides (Eds.), SIOP organizational frontiers series. The self at work: Fundamental theory and research, (pp. 72–90). New York, NY: Routledge.
Willemse, T. M., Thompson, I., Vanderlinde, R., & Mutton, T. (2018). Family-school partnerships: A challenge for teacher education. Journal of Education for Teaching, 44(3), 252-257.
Yolles, M., & Di Fatta, D. (2017). Modelling identity types through agency: Part 1: Defragmenting identity theory. Kybernetes, 46(6), 1068-1084.