نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

این تحقیق سه نوع تفکر کلامی که در روش تدریس ادراکی جامع رایج است را مورد بررسی و مقایسه قرار داد تا تاثیر این سه شیوه به زبان آوری فکر را در فراگیری وجه مجهول در بین فراگیران زبان دوم مشخص کند. بنابراین چهار کلاس پایه دوازدهم از یک دبیرستان انتخاب شدند و به بطور تصادفی به سه گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند و به تمام دانش آموزان وجه مجهول آموزش داده شد. در واقع به هر کدام از سه گروه آزمایش به یکی از شیو‌ه‌های رایج آموزش ادراکی سیستمی: الف) تفکر کلامی درونی، ب) تفکر کلامی بیرونی، ج) تفکرکلامی درونی و بیرونی آموزش داده شد وبه گروه گواه به روش معمول استقرایی آموزش داده شد. نتایج تحقیق نشان داد که هر سه شیوه ادراکی سیستمی در یادگیری وجه مجهول توسط فراگیران موثربود. البته شایان ذکر است که از سه روش فوق دو روش تفکر کلام بیرونی و روش تفکر کلامی بیرونی و درونی از روش تفکر درونی موثرتر بودند. در حقیقت علت این برتری را می توان در ماهیت منحصر به فرد روش تفکربیرونی جست که همزمان به دو شکل باعث توسعه ذهنی می‌شود. شکل اول توسعه ذهنی از طریق مفاهیم می‌باشد که از ویژگی بارز آموزش ادراکی سیستمی است و شکل دوم حالت توسعه ذهنی از طریق تعامل می‌باشد که از ویژگی‌های بارز ارزیابی پویا است. به عبارتی دیگردر روش تفکر بیرونی بستری فراهم می‌شود تا دو مدل آموزش ادراکی سیستمی و ارزیابی پویا نمایان شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

References
Brooks, L., & Swain, M. (2009). Languaging in collaborative writing: Creating   of and response to expertise. In A. Mackey, & C. Polio (Eds.), Multiple   perspectives on interaction: Second language research in honor of Susan   M. Gass (pp. 58-89). New York, NY: Routledge.
Dehghani, A. P., Bagheri, M. S., Sadighi, F., & Tayyebi, G. (2016). Investigating   difficulty order of certain English grammar features in an Iranian EFL   setting. International Journal of English Linguistics, 6, 209-220.
Fazilatfar, A. M., Jabbari, A., & Harsij, R. (2017). Concept-based instruction and   teaching English tense and aspect to Iranian school learners. Issues in   Language Teaching, 6(1), 145-179.
Gal’perin, P. I. (1969). Stages in the development of mental acts. In M. Cole,   & I. Maltzman (Eds.) A handbook of contemporary Soviet psychology   (pp. 249-272). New York, NY: Basic Books.
Gal’perin, P. I. (1989). Mental action as a basis for the formation of thought   and images. Soviet Psychology, 27(2), 45-64.
Gal’perin, P. I. (1992). Stage-by-stage formation as a method of psychological   investigation. Journal of Russian and East European Psychology, 30(4),   60-80.
Ganém-Gutiérrez, G. A., & Harun, H. (2011). Verbalization as a mediational tool   for understanding tense-aspect marking in English: An application of   concept-based Instruction. Language Awareness, 20(2), 99-119.
Ganém-Gutiérrez, G. A., & Roeher, K. (2011). Use of L1, metalanguage, and   discourse markers: L2 learners’ regulation during individual tasks   performance. International Journal of Applied Linguistics, 21, 297-318.
Haenen, J. (2001). Outlining the teaching-learning process: Piotr Gal’perin’s   contribution. Learning and Instruction, 11(2), 157-170.
Harun, H., Abdullah, N., Ab Wahab, N., & Zainuddin, N. (2019). Concept-based   instruction: Enhancing grammar competence in L2 learners. Relic   Journal, 50(2), 252-268.
Lai, W. (2012). Concept-based foreign language pedagogy: Teaching the   Chinese temporal system (Unpublished doctoral dissertation). Pennsylvania State University, University Park, PA.
Lantolf, J. P. (2000). Introducing sociocultural theory. In J. P. Lantolf (Ed.),   Sociocultural theory and second language learning (pp. 1-26). Oxford:   Oxford University Press.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2014). Sociocultural theory and the pedagogical   imperative in L2 education: Vygotskian praxis and the research/practice   divide. New York, NY: Routledge.
Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural theory and the genesis of   second language development. Oxford: Oxford University Press.
Lapkin, S., Swain, M., & Knouzi, I. (2008). French as a second language:   University students learn the grammatical concept of voice: Study design,    material development, and pilot data. In J. P. Lantolf, & M. E. Poehner   (Eds.), Sociocultural theory and the teaching of second languages (pp.     228-255). London: Equinox.
Marefat, F., & Nushi, M. (2012). Combating fossilization through feedback:   Does it work? Iranian Journal of Applied Linguistics (IJAL), 15, 43-71.
Mostafaei Alaei, M., Kardoust, A., & Saeedian, A. (2019). The role of visual   scaffolding in enhancing Iranian EFL students’ writing ability. Issues in   Language Teaching, 8(2), 187-211.
Negueruela, E. (2003). A Sociocultural approach to teaching and researching second language: Systemic-theoretical instruction and second language development (Unpublished doctoral dissertation). Pennsylvania State University, University Park, PA.
Negueruela, E. (2008). Revolutionary pedagogies: Learning that leads (to) second language development. In J. P. Lantolf, & M. E. Poehner (Eds.), Sociocultural theory and the teaching of second languages (pp. 189–227).     London: Equinox Publishing.
Negueruela, E., & Lantolf, J. P. (2005). Concept-based instruction: Teaching grammar in an intermediate-advanced Spanish L2 university Classroom. CALPER Working Papers Series, No. 3. University Park, PA: Pennsylvania State University, Center for Advanced Language Proficiency Education and Research.
Ng, C. H., & Zhao, H. (2017). Concept-based instruction on English past perfect.   Journal of Second and Multiple Language Acquisition, 5(3), 84-98.
Poehner, M. E., & Infante, P. (2016). Mediated development: A Vygotskian   approach to transferring second language learner abilities. TESOL   Quarterly, 51, 332-357.
Razmjoo, S. A., & Riazi, A. M. (2006). Do high schools or private institutes   practice communicative language teaching? A case study of Shiraz   teachers in high schools and institutes. The Reading Matrix, 6, 340-363.
Spada, N., & Tomita, Y. (2010). Interactions between type of instruction and type   of language feature: A meta-analysis. Language Learning, 60(2),263-308.
Swain M., & Lapkin, S. (2000). Task-based second language learning: The uses   of first language use. Language Teaching Research, 4, 253-276.
Swain, M., & Lapkin, S. (2007). The distributed nature of second language learning: A case study. In S. Fotos, & H. Nassaji (Eds.), Focus on form and teacher education: Studies in honor of Rod Ellis (pp. 73-84). Oxford: Oxford University Press.
Swain, M., Lapkin, S., Knouzi, I., Suzuki, W., & Brooks, L. (2009a). Languaging:        University students learn the grammatical concept of voice. The Modern           Language Journal, 93(1), 5-29
Swain, M., Lapkin, S., Knouzi, I., Suzuki, W., & Brooks, L. (2009b). Languaging:        University students learn the grammatical concept of voice in French.   The Modern Language Journal, 93(1), 5-29.
Van Lier, L. (2006). Appropriate uses of the L1 in L2 classes. In Y. Nakahama   (Ed.), The effect of the learners’ L1 on the acquisition of Japanese:   Research from a functional linguistics perspective (pp. 97-111). Nagoya: University of Nagoya.
Yánéz-Prieto, M. C. (2008). On literature and the secret art of invisible words:            Teaching literature through language (Unpublished doctoral dissertation,      Pennsylvania State University, University Park, PA.