زبانشناسی کاربردی
تاثیر نظم دهی تکالیف آشنا بر گوش کردن به تکالیف اشنا

عباس بیات؛ بهمن امینی؛ کیوان محمودی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 شهریور 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.73221.769

چکیده
  در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
تأثیر دستکاری پیچیدگی تکلیف بر یادگیری کلمات ربط زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی

تورج طلائی؛ حسین احمدی؛ فرامرز عزیز ملایری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69326.726

چکیده
  پیچیدگی تکلیف اخیراً توجه زیادی را در مطالعات زبان دوم به خود جلب کرده است. با این حال، اثرات بالقوه آن بر یادگیری کلمات ربط در نظر گرفته نشده است. مطالعه حاضر تلاشی برای تجزیه و تحلیل تأثیرات دستکاری شرایط پیچیدگی تکلیف بر بهبود گرامری زبان آموزان زبان انگلیسی از نظر یادگیری کلمات ربط از طریق انجام تکالیف نوشتاری است. بدین منظور 75 ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی شباهت ها و تفاوت های پیچیدگی واژگانی با استفاده ازگزارش کومتریکس دربخش پنجم پایان نامه های کارشناسی ارشد انگلیسی دانشجویان ایرانی و انگلیسی زبان

مسعود آزادنیا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67794.696

چکیده
  این تحقیق به مقایسه شباهت ها و تفاوت های در بخش پنجم پایان نامه های نوشته شده به انگلیسی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد ایرانی و انگلیسی زبان در حیطه پیچیدگی واژگانی پرداخته است. در این راستا، 20 پایان نامه که توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رشته آموزش زبان انگلیسی تألیف شده بود، انتخاب شدند. ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2024.76634.813

چکیده
  پرورش خودمختاری زبان آموزان: باورها و استراتژی های معلمان مبتدی و با تجربه زبان انگلیسی باورهای معلمان نقش مهمی در تصمیمها و راهبردهایی که آنها برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می گیرند، نقش تعیین کننده ای دارند. بنابراین، بررسی باورهای آنها و راهبردهایی که برای تقویت استقلال زبان آموزان به کار می برند، ارزشمند است. این پژوهش ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
یادگیری فعال ‌بعنوان رویکردی برای تقویت مهارت‌های گفتاری و تمایل به برقراری ارتباط زبان‌آموزان زبان انگلیسی: یک مطالعه ترکیبی

زینب عزیزی؛ احسان نمازیان دوست؛ پریسا اشکانی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 93-128

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.70542.744

چکیده
  یادگیری فعال که به‌عنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا می‌کند که راه را برای دانش‌آموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه کنش گفتار انتقاد در پاسخ به بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19

مریم فرنیا

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 291-324

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65791.674

چکیده
  هدف از این مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه، بررسی چگونگی تحقق کنش گفتار انتقاد در کامنت های اینستاگرام توسط کاربران فارسی و انگلیسی زبان در پاسخ به اطلاعیه بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19 در پاییز 1399 است. به همین منظور، در پاییز 1399، 500 کامنت فارسی و انگلیسی از صفحات اینستاگرام وزرای آموزش و پرورش ایران و آمریکا ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
تکیه بر مشارکت دانشجو: آیا مدرک تحصیلی و تجربه تدریس مهم هستند؟

بهزاد نزاکت گو؛ عادل دستگشاده؛ کاوه جلیلزاده

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 255-280

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65567.671

چکیده
  این پژوهش تلاشی بود برای بررسی رابطه بین مدرک تحصیلی و سابقه تدریس معلمان زبان انگلیسی در ایران با میزان استفاده آنها از تکنیک درگیر ساختن زبان آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری. برای این منظور، 8 معلم زبان انگلیسی (مرد و زن) با سوابق تدریس و مدارج دانشگاهی متفاوت بعنوان معلمان شرکت کننده در این پژوهش انتخاب شدند. سپس، 40 نفر از زبان آموزان ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
پویش اجتماعی برای زبان آموزی و سرمایه فرهنگی: پژوهشی اکتشافی در راستای مطالعه عادت واره های شکل گرفته توسط دانشجویان رشته های زبان انگلیسی

بهروز نظریان؛ غلامرضا زارعی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 31-60

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.61844.607

چکیده
  یادگیری یک زبان (زبان دوم / خارجی) همانند بسیاری از کنش های اجتماعی-فرهنگی، از دیدگاه بوردیو، تاثیر پذیر از رابطه ی میان عادت واره ها، میدان های اجتماعی، و سرمایه فرهنگی است. با نگرشی جامعه شناختی به آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، این مقاله به یافته های پژوهشی با هدف شناخت و تحلیل بارزترین ویژگی های عادت واره های دانشجویان موفق رشته ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی کیفی عقاید معرفت شناختی زبان آموزان با تمرکز بر ابعاد اصلی و روند تکاملی آن

معصومه رحمانی؛ مرضیه باقرکاظمی؛ علیرضا عامری

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 61-93

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63944.642

چکیده
  عقاید معرفت شناختی زبان آموزان، به عنوان ادراک آنها از ماهیت دانش و دانستن زبان دوم، از جمله عوامل تعیین کننده مسیر و بازده زبان آموزیست. با این وجود، پژوهش پیرامون ماهیت ابعاد و تکامل این عقاید محدود است. این مطالعه کیفی با دو هدف (الف) تشریح ابعاد عقاید معرفت شناختی مختص زبان آموزی و (ب) تبیین روند تکاملی مرتبط با هر یک از ابعاد اصلی ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
ساخت گفتمانی مهارت نوشتاری تخصصی: مطالعه موردی پیشرفت از نقش غیرحرفه‌ای به مشارکت‌کننده در یک جامعه‌ی گفتمانی

فرزانه دهقان

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 95-119

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.62987.620

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی پیشرفت از سطح مبتدی به مشارکت‌کننده‌ی دانشگاهی متخصص از دیدگاهی گفتمان-محور انجام شده است. با استفاده از یک طرح تحقیق مقطعی، محققان با پنج دانشجوی فارغ تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی ارشد تا دکترا) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بحث های آنلاین در تماس بودند. بر اساس ایده های بینامتنی و جامعه‌ی عمل، نتایج ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق مصاحبه های بوم شناختی در بافت بومی تربیت معلم ایران

مهری جلالی

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 119-144

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.63670.636

چکیده
  اگرچه در مطالعات علمی اخیر به طور فزاینده ای به اهمیت آموزش توانش بین فرهنگی پرداخته شده است، رویکردهای بومی محور در این زمینه نیاز به پژوهشهای بیشتر دارند. هدف از مطالعه حاضر پرداختن به این مهم از دیدگاه بافت بومی جهت ایجاد و ارزیابی توانش بین فرهنگی از طریق روشهای کمی و کیفی است. بدین منظور، از شصت و دو دانشجو معلم آموزش زبان انگلیسی ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی ارتباط هوش عاطفی و کاربردشناسی زبان بینابین در میان زبان‌آموزان ایرانی مرحله اولیه سطح متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

علی درخشان؛ زهره اسلامی؛ ندا قندهاری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 37-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.54334.527

چکیده
  مطالعه حاضر سه هدف را دنبال می‌کند. اولا، این مطالعه برآن است تا به بررسی معذرت‌خواهی و درخواست به عنوان دو کنش مخاطره‌آمیز، که نشانگر توانش کاربردشناسی زبان بینابین هستند، و رابطه آن‌ها با هوش عاطفی زبان‌آموزان بپردازد. ثانیا، این پژوهش به بررسی اینکه آیا جنسیت به عنوان یک متغیر مداخله‌کننده می‌تواند رابطه معناداری با کاربردشناسی ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
طراحی مدل شایستگی برای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی با تاکید بر بین‌المللی‌سازی آموزش عالی

امیر زندمقدم؛ مرتضی طاهری؛ مریم بلوری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 105-146

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60017.587

چکیده
  بین المللی‌سازی در دهه‌های اخیر آموزش عالی را تغییر داده است. با توجه به نقش مهم مدرسان در فرآیند بین‌المللی‌سازی آموزش عالی (IHE) و ارتباط نزدیک بین شایستگی‌‌های آنها و میزان بین‌المللی‌سازی در دانشگاه و از آنجا که مطالعات کمی در مورد رشد حرفه‌ای مدرسان زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی (EAP)و شایستگی‌‌هایشان انجام شده است، هدف ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
درک فراگیران EFL از تجربه تکلیف از طریق دیدگاه جریان: بررسی پیچیدگی و نوع تکلیف

لیلا قاسمی؛ احسان رضوانی؛ احسان نمازیان دوست

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 301-334

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.60909.595

چکیده
  چکیدهعلی رغم افزایش آگاهی و فهم از پیشرفت زبان آموزان در تدریس تکلیف محور یا کار محور، توجه چندانی در ارتباط با درک/دریافت زبان آموزان و پاسخ/برخورد آنها به عناصر گوناگون نشده است. این تحقیق تلاشی بود تا در ابتدا تاثیر پیچیدگی و نوع تکلیف روی درک زبان آموزان ایرانی از سختی تکلیف، مهارت زبان آموزان، و بالانس بین سختی تکلیف مهارت را بررسی ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی انگیزه یادگیری زبان انگلیسی زبان آموزان ایرانی سطح متوسط EFL و نگرش آنها در محیط یادگیری زبان با کمک رایانه

مهدی نصری؛ سجاد شفیعی؛ مهرداد سپهری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 355-389

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.62359.614

چکیده
  محبوبیت تلفیق فناوری در آموزش زبان و تأثیر اساسی آن در روند یادگیری زبان کاملا تأیید شده است در حالی که انتظار می رود انگیزه زبان آموزان و توانایی زبان جامع آنها در یک محیط یادگیری زبان با کمک کامپیوتر (CALL) بهبود یابد. بنابراین ، این مقاله با هدف بررسی دقیق انگیزه یادگیری زبان انگلیسی یادگیرندگان EFL ایرانی و نگرش آنها در یک محیط یادگیری ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
مفهوم سازی امید برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در محیط ایران: مدل نظری بنیادی

فریبا قدیانی؛ محمدحسن تحریریان؛ کتایون افضلی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 27-58

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.54699.531

چکیده
  مطالعات میان-رشته ای اخیرنشان داده است که امید نقش مهمی درپیشرفت تحصیلی وعملکرد شغلی دارد. با توجه به کمبود تحقیق درحوزه بینابینی امید وتدریس زبان دوم یا خارجی، برای اولین بار،این مقاله به ارائه مفهوم سازی طبقه ای امید برای تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی می پردازد. پس ازتهیه طرح تحقیق اکتشافی به روش ترکیبی، با استفاده ازتکنیکهای ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی موضوعی و روش پژوهش مقالات چاپ شده از سال 1980 تا 2019 در مجلات زبانشناسی کاربردی

حسین میهمی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 59-88

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.53506.518

چکیده
  این پژوهش بر آن بود تا به بررسی موضوعی و روش پژوهش مقالات چاپ شده در هفت مجله زبانشناسی کاربردی از سال 1980 تا 2019 بپردازد. بر این اساس، 3491 مقاله از این هفت مجله استخراج شد. روش پژوهش این مقالات بر اساس سه روش پژوهش کیفی، کمی و تلفیقی دسته بنده شد. برای بررسی موضوعی این مقالات چارچوبی که شامل 10 موضوع از جمله آموزش، مدرسان، ارزشیابی، یادگیری، ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
کارآیی و رتبه راهبردهای بازخورد اصلاحی فرازبانی در عملکرد گرامری نوشتاری: زبان آموزان فارس در مقابل ترکمن ها

مریم موذنی لیمودهی؛ امید مازندرانی؛ بهزاد قنسولی؛ ژیلا نایینی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 245-284

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.55093.535

چکیده
  همچنان عدم قطعیت های زیادی در خصوص نقش محتمل عوامل میانجی فراوان نظیر زمینه زبانی و قومیت در فرایند بازخود اصلاحی وجود دارد. در پاسخ به این موضوع، مطالعه حاضر بر روی 79 زبان آموز فارس و 79 زبان آموز دوزبانه ترکمن با سن 13 تا 18 سال در دو موسسه آموزش زبان استان گلستان صورت گرفت. شرکت کنندگان به سه گروه تیمار و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دو پیش ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی راهبردهای فراشناختی در خواندن متون بر‌خط و تفکر انتقادی و رابطه آنها بین دانشجویان زبان انگلیسی از طریق روش ترکیبی

کبری مربوط؛ علی روحانی؛ عزیزالله میرزایی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 151-182

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50833.475

چکیده
  عصر اطلاعات دیجیتال، راهبردها و مهارتهایی را می‌طلبد که در درک‌ مطلب متون علمی بر‌خط ضروری هستند. همچنین، پژوهشها بر نقش مهم تفکر انتقادی در حوزه‌ آموزش تاکید دارند. بنابراین پژوهش ترکیبی توضیحی-متوالی جهت بررسی اهداف زیر طراحی شد: (الف) تعیین راهبردهای فراشناختی در خواندن متون بر‌خط و تفکر انتفادی دانشجویان زبان انگلیسی و (ب) رابطه‌ی ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
هویت کامل معلمان زبان انگلیسی: مطالعه تئوری زمینه ای

مینا طسوجی اذری؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 321-356

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48986.452

چکیده
  بررسی هویت معلم دارای اهمیت فزاینده ای بوده است.مطالعه حاضرچهارچوب نظری جدید هویت جامع معلم زبان را بر پایه نظریه زمینه ای ارایه نموده است. با درنظرگرفتن اثرمتقابل بین فرد واجتماع در شکل گیری هویت جامع معلمان،جنبه های مختلف سیستم فردی معلم به همراه مفهوم جامعه،شامل عوامل محیطی-اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند. روش الگوی کدگذاری ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
بررسی رابطه میان حساسیت میان‌فرهنگی، دانش واژگانی و توانش زبانی فراگیران زبان انگلیسی بعنوان زبان خارجی

فرزاد علیجانیان؛ فریبا مبینی؛ پریسا قاسمی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 109-135

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49017.450

چکیده
  مطالعه حاضر تلاشی است در جهت بررسی رابطه میان سطح توانش زبانی زبان آموزان ایرانی و میزان حساسیت بین فرهنگی آنها، و همچنین ارتباط میان دانش واژگانی زبان دوم و سطح حساسیت به تفاوت های میانفرهنگی، می باشد. در این راستا، تعداد 220 نفر زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی انتخاب و پس از اجرای آزمون تعیین سطح توانش زبانی آکسفورد، 150 نفر (70 نفر مرد ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
ارایه مدل نوشتار زبان دوم بر اساس دو فاکتورغیرزبانی: تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری

سیما ضیایی؛ بهزاد قنسولی؛ ضرغام قبانچی؛ حسام الدین شهریاری

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 163-185

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.20352.178

چکیده
  هدف این مقاله بررسی نقش دو متغیر تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری در کیفیت نوشتار زبان دوم است. ابتدا، شاخص سنجش ١٣گزینه ای با استفاده از تعریف رندال ازهوش روایی طراحی شد.شرکت کنندگان مرحلۀ اول انیمیشن کوتاهی را دیده و روی کاغذ تعریف کردند. نوشته های آنها بر مبنای شاخص طراحی شده نمره گذاری شد.محاسبات آماری (EFA) عوامل مستتردرشاخص سنجش را ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
ساخت و بررسی روایی مدل و پرسشنامه‌ی هویت نویسنده با رویکرد تحلیل عاملی

سامان جمشیدی؛ سعید رضایی؛ محمد حسن زاده؛ محمود دهقان

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 243-273

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.50500.473

چکیده
  از زمان بازگشایی جعبه سیاه مفهوم "هویت نویسنده"، کمبود مدلی بر اساس چارچوب های نظری جامع، نیاز را برای ساخت مدلی مستحکم برای این مفهوم را پررنگ کرده است. بدین منظور، اهداف اصلی این پژوهش بواسطه ی رویکرد سه مرحله ای ذیل تحقق یافتند که شامل فرضیه سازی مدل هویت نویسنده، ساخت و بررسی روایی پرسشنامه بر اساس این مدل و سنجش مدل بر اساس داده ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
خصوصیات روان سنجی مقیاس ارزیابی رشد هوش های چند گانه (MIDAS) برای بزرگسالان در ایران

مهناز سعیدی؛ شهلا استوار؛ علی درخشان؛ برانتون شیرر

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 165-194

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.48283.444

چکیده
  در این مطالعه خصوصیات روان سنجی و اقتباس هنجارها برای نسخه فارسی مقیاس ارزیابی هـوش چندگانه (MIDAS) برای بزرگسالان شرح داده می شود. این مقیاس پس از بررسی و تأیید هم ارزی نسخه های انگلیسی و فارسی، و ترجمه و تأیید سعیدی، استوار، شیرر و اصغری جعفرآبادی (2015)، برای یک نمونه 2146 نفری شامل دانش آموزان، دانشجویان دوره لیسانس ، فارغ التحصیلان، و ...  بیشتر