نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، آموزش زبان انگلیسی، موسسه آموزش عالی بهار، مشهد، خراسان رضوی، ایران

2 استاد، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران

3 دانشیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران

4 استادیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران

چکیده

هدف این مقاله بررسی نقش دو متغیر تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری در کیفیت نوشتار زبان دوم است. ابتدا، شاخص سنجش ١٣گزینه ای با استفاده از تعریف رندال ازهوش روایی طراحی شد.شرکت کنندگان مرحلۀ اول انیمیشن کوتاهی را دیده و روی کاغذ تعریف کردند. نوشته های آنها بر مبنای شاخص طراحی شده نمره گذاری شد.محاسبات آماری (EFA) عوامل مستتردرشاخص سنجش را تعیین وگزینه های ناهمخوان را حذف کردند. سه عامل انسجام داستان، شناسایی و معرفی عناصر داستان، و فصاحت و بلاغت،عوامل ایجادکنندۀ ارتباط بین گزینه های شاخص سنجش شناسایی شدند که ٪٤٧/٥٧ واریانس موجود را توضیح میدادند.شاخص سنجش نهایی، شاخصی١٠ گزینه‌ای با اعتبار ۸۸/٠ می‌باشد.
ازگروه دوم خواسته شد تا خاطره ای به انگلیسی بنویسند و پرسشنامۀ Big Five Inventory را نیز پاسخ دهند. نوشته های آنها یکباربرمبنای شاخص طراحی شده درمرحلۀ قبل و یکباربرمبنای شاخص نمره گذاری نوشتار که با استفاده ازراهنمای ویگل طراحی شد نمره گذاری شدند.برای پاسخ به سوالات تحقیق،محاسبات آماری همبستگی، رگرسیون و مدل سازی در SEM برروی این دو گروه نمره و نمرات مربوط به شخصیت انجام شد. وجدان کاری تنها نوع شخصیت است که با هوش روایی نوشتاری مرتبط است. رابطۀ بین هوش روایی نوشتاری و توانایی نوشتار زبان دوم هم به اثبات رسید.همچنین، سه عامل مستتر در شاخص سنجش دارای قدرت پیش بینی هوش روایی نوشتاری شناخته شدند. در نهایت با استفاده ازAMOS 20،مدلی اراﺌﻪ شد که رابطۀ متغیرهای مورد مطالعه را نشان دهد. درپایان کاربرد و فواید این مطالعه در تدریس و ارزشیابی نوشتار زبان دوم شرح داده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات