توجه به عناصر زبانی پیشگیرانه همراه با یا بدون برنامه ریزی پیش از فعالیت: بررسی تنوع واژگانی

سمیه حسین زاده؛ کریم شعبانی؛ سامان عبادی

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.28374.259

چکیده
  تنوع واژگانی، که بخشی از پیچیدگی زبانی محسوب می شود، نمایانگر وجود واژگان فعال است. مقاله حاضر با دو هدف انجام شده است: اول اینکه آیا توجه به عناصر زبانی پیشگیرانه تحت شرایط برنامه ریزی شده و یا برنامه ریزی نشده می تواند موجب افزایش تنوع واژگانی در داستان نویسی شود، و دوم آنکه، آیا بین تنوع واژگانی و دقت دستوری تناسبی وجود دارد یا نه. ...  بیشتر

تاثیر آموزش زبان کار محور بر مهارت های تولیدی زبان آموزان انگبسی برای اهداف ویژه: از آموزش کار محور تا بررسی آراء زبان آموزان و مدرسان در خصوص دوره

محمد خطیب؛ ایوب دهقان کار

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.46324.422

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش آموزش کار محور زبان بر مهارت های گفتاری و نوشتاری زبان آموزان برای اهداف ویژه انجام شد. هدف دیگر این این پژوهش بررسی آراء زبان آموزان و مدرسان در خصوص ماهیت دوره و درک آنها از فعالیت های مورد نیاز برای انجام در این دوره بود. بدین منظور، تعداد 60 زبان آموز رشته حقوق دردانشگاه علامه طباطبایی دردو کلاس مجزا، ...  بیشتر

مهار‌ت‌های زبان
بررسی تاثیر بازخورد مستقیم، غیرمستقیم، و گفتگویی بر یادگیری زمان/وجه در مهارت های نوشتاری انگلیسی آموزان

موسی احمدیان؛ احسان مهری؛ روژین قصلانی

دوره 8، شماره 1 ، تیر 1398، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.37680.352

چکیده
  در مطالعات فراگیری زبان دوم بازخورد نوشتاری از زوایای گوناگون بررسی شده است (برای نمونه احمدیان و تاج ابادی، 2015؛ بیچنر و ناچ، 2010؛ فریس، 2006). پژوهش حاضر با توجه به رویکردهای شناختی و فرهنگی-اجتماعی، سعی دارد به دو سوال پاسخ دهد: 1. آیا بازخورد نوشتاری تاثیری بر رشد کاربرد زمان/وجه در متون فراگیران زبان دوم دارد، 2. کدام یک از بازخوردهای ...  بیشتر

آموزش معلم
تفکردر تدریس، تاب آوری و استرس در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی: پژوهشی با روش آمیخته

محسن شیرازی زاده؛ لیلا تاجیک؛ هانیه امانزاده

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48955.448

چکیده
  این مطالعه به بررسی رابطه بین تفکر در تدریس، استرس نقش و تاب آوری در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی میپردازد. بدین منظور شیوه پژوهشی آمیخته جهت پاسخ به پرسش های این پژوهش اتخاذ شد. در بخش کمی 122 مدرس ایرانی زبان انگلیسی، به سه پرسشنامه مربوط به تدریس تفکر محور، تاب آوری و استرس پاسخ دادند. نتایج همبستگی نشان داد که در حالیکه رابطه مثبت ...  بیشتر

آموزش معلم
بررسی نقش هویت حرفه ای و استقلال معلمان زبان در موفقیت آن ها

علی درخشان؛ کریستین کومب؛ علی عربمفرد؛ محمدصادق تقی زاده

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52263.496

چکیده
  با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت ...  بیشتر

یادگیری زبان دوم
آموزش کارکرد محور دستور زبان با استفاده از رسانه ارتباط جمعی: بازخورد تسهیل کننده فرآیند در منطقه توسعه تقریبی (ZPD)

عزیزالله میرزایی؛ زهره اسلامی راسخ؛ غلامرضا صالحپور

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59815.581

چکیده
  تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان ...  بیشتر

منظورشناسی بین‌زبانی
آیا تقویت آزمون های منظورشناسی کلام الگوی داده ها را تغییر می دهد؟ یک رویکرد ترکیبی

رسول محمد حسین پور؛ عبدالرضا لونی؛ مریم لونی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68389.704

چکیده
  حوزه منظور شناسی کلام همواره از نحوه و طرح انجام پژوهش در این زمینه تاثیرپذیر بوده است وروایی داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق ابزارهای مختلف سنجش منظورشناسی کلام و همچنین تقریب اطلاعات جمع آوری شده از طریق این ابزارها با داده‌های معتبر همواره از دغدغه‌های جدی در این زمینه بوده است. با تکیه بر دسته بندی کنش گفتاری درخواستی شور (2009)، ...  بیشتر

گونه کلام و حرکت در چکیده ها: بررسی پایان نامه ها و رساله های رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علامه طباطبایی از سال 1367-1394

امیر زندمقدم؛ حسین میهمی

دوره 5، شماره 1 ، تیر 1395، ، صفحه 23-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2016.7714

چکیده
  چکیده­ها در مقالات مختلف به عنوان انگیزه­دهنده هایی تلقی می­شوند که خوانندگان یک مقاله را به خواندن کل مقاله ترغیب می­کنند. اگرچه چکیده­ها به عنوان قسمت مهمی از مقالات در نظر گرفته می­شوند، اما تحقیقات کمی در خصوص گونه­های کلامی در آنها و بویژه چکیده مقالات آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی انجام شده است. بر این اساس ...  بیشتر

ارزیابی نمونه فعالیت ها و گسترش تفکرات مرتبه بالاتر از طریق هوش چندگانه و بازخورد از طریق گفتگو

اکرم فراوانی؛ محمودرضا عطایی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، ، صفحه 25-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3188

چکیده
  تاکید حال حاضر برمهارت­های تفکر مرتبه بالاتر ، بسیاری از مدرسان زبان­های خارجی را بر آن داشت که به بررسی تاثیر ترکیب روش­های گوناگون تدریس و ارزیابی بر افزایش مهارت­های تفکر بپردازند. در پاسخ به این نیاز رو به رشد برای مطالعه تاثیر راهبردهای مختلف تدریس بر مهارت­های تفکر مرتبه بالاتر، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیری که ادغام ...  بیشتر

تأثیر استفاده از ارزشیابی پویای رایانه‌ای بر ارتقای سطح مهارت‌های خواندن دانش‌آموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی

سامان عبادی؛ عبدالباسط سعیدیان

دوره 4، شماره 2 ، دی 1394، ، صفحه 26-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.7224

چکیده
  از لحاظ نظری، نظریه اجتماعی و فرهنگی ویگوتسکی شالوده ارزشیابی پویا  را تشکیل می‌دهد و معتقد به اتحاد مجدد ارزشیابی و آموزش می‌باشد. این پژوهش فرآیندمحور در زمینه خواندن و درک مطلب درصدد است تا اثرات استفاده از روش ارزشیابی پویای رایانه‌ای را بر ارتقای سطح مهارت‌های خواندن دانش‌آموختگان ایرانی رشته آموزش زبان انگلیسی در مقطع ...  بیشتر

بررسی دانش آموزشی-محتوایی و روش‌ تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی، و عقاید دانشجویان در مورد روش‌تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی در ایران

محمود رضا عطایی؛ عصمت بابایی؛ رضا طاهرخانی

دوره 6، شماره 1 ، تیر 1396، ، صفحه 27-1

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8417

چکیده
  بررسی نظام‌مند دانش آموزشی-محتوایی و روش ‌تدریس استادان زبان تخصصی دانشگاهی یک شاخۀ تازه در زبان­شناسی کاربردی به­ویژه در کشورهایی مانند ایران می‌باشد که در آن زبان تخصصی دانشگاهی توسط دو گروه از استادان با تخصص‌های مختلف، یعنی استادان زبان و استادان دروس تخصصی، تدریس می‌شود. تحقیق فعلی به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های دانش ...  بیشتر

بررسی دانش آموزشی-محتوایی و هویت حرفه ای استادان ایرانی در حوزه تدریس زبان انگلیسی با اهداف علمی

محمود رضا عطایی؛ محدثه خزاعی

دوره 3، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 35-1

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه دیدگاه استادان ایرانی نسبت به دانش آموزشی-محتوایی و نیز هویت حرفه ای آنان و همچنین بررسی میزان تطابق  این دیدگاه ها با نحوه عملکرد استادان در کلاس های زبان انگلیسی با اهداف علمی انجام شد. بدین منظور، از یکی از دانشگاه های شهر تهران،  دو استاد از گروه  آموزش زبان انگلیسی و دو استاد از دو گروه متفاوت که ...  بیشتر

چگونه نویسندگان کار خود را در بخش مقدمه مقالات معرفی می کنند؟ تحقیقی مبتنی بر تحلیل ژانر بر روی مقالات پژوهشی کمّی و کیفی

لیلا دوبختی؛ محمد ضهرابی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 181-207

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.28068.254

چکیده
  مقالات پژوهشی در مطالعات گفتمان به خصوص در تجزیه و تحلیل ژانر در طی چند دهه گذشته مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند. تعداد زیادی از مطالعات به شناسایی الگوهای سازمان دهنده مقالات پژوهشی در زمینه های مختلف متمرکز شده است. در حالی که بخش مقدمه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، مطالعات بسیار کمی به ساختاربلاغی مقالات پژوهشی کیفی و کمی ...  بیشتر

ارزشیابی کتاب «موزائیک 1 خواندن»: بررسی متون مواد آموزشی بر اساس رویکرد روش ساختاری خرد

ابراهیم خدادادی؛ هانیه جاجرمی

دوره 5، شماره 2 ، دی 1395، ، صفحه 185-161

https://doi.org/10.22054/ilt.2017.8057

چکیده
  برای بررسی و ارزشیابی کتب درسی محققان یا از مقیاس­ها و چک لیست­هایی که بایستی توسط مدرسان و فراگیران پر شوند استفاده می­کنند یا تحقیقات کیفی براساس مقایسه نظریه­های یادگیری زبان دوم با فعالیت­های داده شده در کتب درسی انجام می­دهند. ولی تحقیق حاضر از روش ساختار خرد برای بررسی متون کتاب "موزائیک 1 خواندن" بهره می جوید. بدین ...  بیشتر

The Effects of Task Complexity on English Language Learners’ Listening Comprehension

عباس زارع

دوره 1، شماره 2 ، دی 1392، ، صفحه 225-250

چکیده
  This article reports on the findings of a study that investigated the impact of manipulating task performance conditions on listening task performance by learners of English as a foreign language (EFL). The study was designed to explore the effects of changing complexity dimensions on listening task performance and to achieve two aims: to see how listening comprehension task performance was affected and to investigate possible overlaps between EFL learners’ perceptions of task difficulty and hypothesized task complexity. A purposive sample of 54 first-year EFL learners randomly assigned to ...  بیشتر

کمی کردن سرمایه گذاری در زبان انگلیسی: طراحی مدل و پرسش نامه در محیط ایران

ناهید سلطانیان؛ ضرغام قپانچی؛ سعید رضایی؛ رضا پیش قدم

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 25-56

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.33374.302

چکیده
  هدف پژوهش حاضر غلبه بر استفاده مکرر محققین از روش های کیفی در پژوهش های مرتبط با سرمایه گذاری در یادگیری زبان است و در پی آن است که حرکتی به سمت کمی سازی داشته باشد به گونه ای که تصویری واضح و قابل لمس از این سازه بدست آید. بدین منظور محققین پژوهش حاضر سه مرحله اصلی را دنبال کردند. در ابتدا محققین با مرور پیشینه تحقیق و مشورت با متخصصین ...  بیشتر

خودکارآمدی و شیوه انعکاسی (تأمل عمیق) معلم به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده فرسودگی شغلی معلم: مطالعه معلمان زبان انگلیسی ایرانی

سارا قاسم زاده؛ مجید نعمتی؛ جلیل فتحی

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49009.451

چکیده
  چکیدهدر آموزش نوین، معلمان به‌عنوان بخش اصلی و مهم نظام‌های آموزشی قلمداد شده و مسئولیت پیشبرد آموزش را بر عهده دارند. شایان ذکر است که معلمان نقش تأثیرگذاری در برنامه‌ریزی و ارائه یک برنامه آموزشی مؤثر و معتبر دارند. در زمینه‌های مختلف آموزشی به‌طور گسترده به نقش بااهمیت متغیرهای مرتبط با معلمان در تأثیرگذاری بر عملکرد آنها و ...  بیشتر

EFL Teachers’ Reconstruction of Student-Writers’ Intentions in Erroneous Sentences: The Role of Context

مقصود علیزاده سالطه؛ اکتای یاغیز؛ کریم صادقی

دوره 2، شماره 1 ، تیر 1392، ، صفحه 27-54

چکیده
  Writing is an important skill and a valuable part of any language course, and feedback is an important aspect of teaching writing. Teachers customarily give feeedback, or write comments on the students’ papers to revise their writing, and, at times, they embark on reconstructing and providing the correct form of the segment of the discourse that they feel needs repairing. However, they have not been very successful in this undertaking. To find out the extent to which teachers correctly understand writers’ intended meaning when providing them with revision feedabck (as well the function ...  بیشتر

تاثیر آموزش نوشتارِ تعبیه شده در سیستم، ژانر- محور با میانجی‌گری ساختاری و مدل سویلز درعملکرد نوشتاری زبان آموزان ایرانی: یک بررسی تطبیقی

علیرضا امجدی پرور؛ پرویز مفتون؛ مسعود یزدانی مقدم

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 29-59

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.36574.342

چکیده
  هدف از تحقیق حاضر در مرحله ی اول معرفی یک راه حل آزمایشی برای رفع مشکلات مشاهده شده در پدوگوجی مهارت نوشتاری در ایران با ارائه ی مدلی جامع‌تر در تدریس ژانر-محور نوشتار می باشد. در مرحله ی دوم تحقیقی شبه آزمایشی اتخاذ گردید تا کارآیی این مدل در تدریس نوشتار تعیین گردد. این روش با روش های سنتیِ محصول محور و همچنین با روش ژانر-محورِ سویلز ...  بیشتر

نقش هَیَجامَد در بار شناختی و درک جمله زبان آموزان

نازنین اعظم نوری؛ رضا پیش قدم؛ الهام ناجی میدانی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 29-55

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51543.485

چکیده
  هیجان و شناخت هر دو از عوامل مؤثر در یادگیری زبان محسوب می‌شوند. در این مطالعه نقش "هَیَجامَد" (که ترکیبی از هیجان و بسامد است) در بار شناختی و درک جمله تعدادی از زبان آموزان مورد بررسی قرار گرفت. هَیَجامد شامل هیجاناتی است که توسط حواس برانگیخته می شود. بدین منظور، از 200 زبان آموز انگلیسی به عنوان زبان خارجی خواسته شد تا آزمون سنجش شاخص ...  بیشتر