نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد تمام، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی

2 دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش آموزش کار محور زبان بر مهارت های گفتاری و نوشتاری زبان آموزان برای اهداف ویژه انجام شد. هدف دیگر این این پژوهش بررسی آراء زبان آموزان و مدرسان در خصوص ماهیت دوره و درک آنها از فعالیت های مورد نیاز برای انجام در این دوره بود. بدین منظور، تعداد 60 زبان آموز رشته حقوق دردانشگاه علامه طباطبایی دردو کلاس مجزا، هر یک به تعداد 30 زبان آموز، و نیز تعداد 10 مدرس دوره های انگلیسی برای اهداف ویژه به عنوان شرکت کنندگان این پژوهش انتخاب شدند. در همین راستا، زبان آموزان یکی از دو کلاس به عنوان گروه آزمون به مدت یک ترم تحصیلی در معرض آموزش زبان طبق اصول روش کار محور قرار گرفتند، و زبان آموزان کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل طبق محتوای کتب تدوین شده برای این رشته آموزش دیدند. در پایان دوره، مجموعه ای از آزمون های استاندارد و آزمون های طراحی شده توسط مدرس برگزار گردید. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از این بود که زبان آموزان گروه آزمون از حیث پیشرفت در مهارت های تولبدی تفاوت معناداری در مقایسه با زبان آموزان گروه کنترل نشان دادند. همچنین مشخص گردید تفاوت معناداری بین آراء و نظرات زبان آموزان و مدرسان در خصوص ماهیت دوره و درک آن ها از فعالیت های مورد نیاز وجود دارد. یافته های این پژوهش میتواند طراحان و تدوین کنندگان مطالب درسی را در تدوین هرچه بهتر دروس مورد نیاز زبان آموزان برای اهداف ویژه یاری نماید.

کلیدواژه‌ها