نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشگاه صنعتی شریف

3 استاد دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هدف پژوهش حاضر غلبه بر استفاده مکرر محققین از روش های کیفی در پژوهش های مرتبط با سرمایه گذاری در یادگیری زبان است و در پی آن است که حرکتی به سمت کمی سازی داشته باشد به گونه ای که تصویری واضح و قابل لمس از این سازه بدست آید. بدین منظور محققین پژوهش حاضر سه مرحله اصلی را دنبال کردند. در ابتدا محققین با مرور پیشینه تحقیق و مشورت با متخصصین و مصاحبه با فراگیران زبان انگلیسی مدلی فرضی برای سرمایه گذاری در یادگیری زبان پیشنهاد دادند. این مدل دارای شش جزﺀ (فاکتور) بود و کاربرد آن در محیط ایران بود. در مرحله ی دوم پرسش نامه ا ی بر اساس مدل پیشنهادی طراحی شد و روایی آن مورد ارزیابی قرار گرفت تا نمایانگر اجزا مدل باشد. نهایتا نرم افزاز ایموس جهت ارزیابی میزان برازش داده های گرد آوری شده از پرسش نامه و مدل پیشنهادی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج اولیه بیانگر شاخص های ضعیفی بودند اما در مرحله بعد مدل فرضی پیشنهاد شده با حذف یک سوال از پرسش نامه اصلاح شد. شاخص های آماری نهایی نشانگر برازش مدل بودند.

کلیدواژه‌ها