نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش زبان انگلیسی، پردیس کیش، دانشگاه تهران

2 دانشیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران

چکیده

چکیده
در آموزش نوین، معلمان به‌عنوان بخش اصلی و مهم نظام‌های آموزشی قلمداد شده و مسئولیت پیشبرد آموزش را بر عهده دارند. شایان ذکر است که معلمان نقش تأثیرگذاری در برنامه‌ریزی و ارائه یک برنامه آموزشی مؤثر و معتبر دارند. در زمینه‌های مختلف آموزشی به‌طور گسترده به نقش بااهمیت متغیرهای مرتبط با معلمان در تأثیرگذاری بر عملکرد آنها و نتایج یادگیری دانش‌آموزان اذعان شده است. با این حال، پژوهش‌های نسبتا کمی راجع به متغیرهای معلمان در زمینه تدریس زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان خارجی (EFL) صورت گرفته است. برای پر کردن این خلاء، پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش شیوه انعکاسی و خودکارآمدی معلمان در پیش‌بینی فرسودگی شغلی میان معلمان EFL ایرانی انجام شد. بدین منظور، سه مقیاس اعتبارسنجی شده برای اندازه‌گیری این متغیرها در 171 معلم به کار رفت. همچنین جهت تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادله ساختاری برای آزمایش مدل ساختاری مفروض استفاده شد. این نتایج نشان داد که شیوه انعکاسی معلم 12.1% واریانس، و خودکارآمدی معلم 25.2% واریانس فرسودگی شغلی را شامل می‌شود. با وجود تأثیر یکتای هر دو متغیر بر فرسودگی شغلی تدریس، معلوم شد که خودکارآمدی معلمان پیش‌بینی‌کننده قویتری برای فرسودگی شغلی است. در پایان، نتایج و پیامدهای آنها مورد بحث قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها