آموزش معلم
رابطه بین مصونیت معلم ، تدریس تامل گرایانه و انگیزه کاری در محیط آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

سید محمد رضا امیریان؛ طاهره حیدرنژاد؛ سعید عباسی سسفدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 اسفند 1401

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.67179.691

چکیده
  معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه ...  بیشتر

آموزش معلم
شناخت معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت ایرانی درباره آموزش ارزش ها: مطالعه ترکیبی

عباسعلی رضائی؛ مجتبی اسفندیاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 تیر 1402

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.73052.760

چکیده
  علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها ...  بیشتر

آموزش معلم
پویایی هویت ارزشیابی معلم: نمودها در کارپوشه الکترونیکی معلمان تازه‌کار و با تجربه انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی

معصومه استاجی؛ فرهاد غیاثوند

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 33-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.70302.741

چکیده
  هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی ...  بیشتر

آموزش معلم
کیفیت تدریس معلمان زبان انگلیسی: آیا سابقه تدریس اهمیت دارد؟

مهری جلالی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 161-186

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69127.720

چکیده
  کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت ...  بیشتر

آموزش معلم
توسعه مصونیت معلم مولد با ارائه آموزش معلمان اختصاصی: یک تلاش سازنده؟

لیلا دوبختی؛ سودا مسعودی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 187-217

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68537.710

چکیده
  مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوت‌های زبان‌آموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط ...  بیشتر

آموزش معلم
تنوع وجهی در پرتو آموزش ارزیاب در اندازه‌گیری عملکرد دهان: تحلیل راش چندوجهی

هومن بیژنی؛ سلیم سعید بنی اوراباه

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 255-290

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.63589.634

چکیده
  بدلیل اعمال سلیقه در ارزیابی مهارت گفتاری، تأکید زیادی بر دستیابی به سطح قابل قبولی از پایایی در میان مصححان شده است. اما دستیابی به پایایی بیشتر لزوما منجر به ارزیابیهای معتبرتر نمیشود. یکی از موضوعاتی که در ارزشیابی مهارت گفتاری میتواند باعث ایجاد هم پایایی و هم اعتبار نماید، آموزش مصححان است. اخیرا، از روش راش چند وجهی (MFRM) برای ...  بیشتر

آموزش معلم
یادگیری تدریس به هدف معلم زبان انگلیسی شدن: شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان

مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 189-221

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.64791.658

چکیده
  یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...  بیشتر

آموزش معلم
کشف حیطه های تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان زبان تازه کار

q ضیاء تاج الدین؛ مژگان سلیمانی آقچای

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 281-312

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.67081.685

چکیده
  تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها ...  بیشتر

آموزش معلم
کاوشی در تغییرات الگوهای ادراکی دانشجویان آموزش زبان انگلیسی : پژوهشی سناریو محور

هما جعفرپور ممقانی؛ سیده فهیمه پارسائیان

دوره 11، شماره 1 ، تیر 1401، ، صفحه 359-390

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65663.673

چکیده
  طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای ...  بیشتر

آموزش معلم
تولید و اعتبارسنجی ابزار سنجه راهبردهای انطباق معلمین زبان انگلیسی برای کاهش و کنترل محدودیت‌های مدیریت کلاس

سید رضا به آفرین؛ محمد شاکر خوشرودی؛ جهانبخش نیکوپور

دوره 10، شماره 2 ، دی 1400، ، صفحه 269-299

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.63415.629

چکیده
  محدودیت‌های موجود درمدیریت کلاس و نحوه‌ی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دوره‌های تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابله‌ای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار برده‌اند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشده‌اند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از ...  بیشتر

آموزش معلم
طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش هویت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی

مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری

دوره 10، شماره 1 ، تیر 1400، ، صفحه 201-237

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.59441.579

چکیده
  ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...  بیشتر

آموزش معلم
مدل سازی رابطه ی ساختاری بین حمایت سازمانی ادراک شده و کیفیت زندگی کاری در بین معلمان دوره ی متوسطه ی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

یحیی گردانی؛ آرش سحرخیز عربانی؛ معصومه ارجمندی؛ داود تقی پور بازرگانی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 285-309

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.52841.504

چکیده
  کیفیت زندگی کاری (QWL) معلمان یک چترواژه است که به میزان رضایت معلم از شغل خود و شرایط کلی کار اشاره دارد که تحت تأثیر سه عامل حمایت سازمانی از جمله مشارکت در تصمیم گیری، انصاف درپاداش و فرصت رشد می باشد (ویلگاس-ریمرز، 2003). مطالعه حاضر رابطه بین حمایت سازمانی درک شده (POS) و QWLرا در بین معلمان دوره متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بررسی ...  بیشتر

آموزش معلم
بررسی نقش هویت حرفه ای و استقلال معلمان زبان در موفقیت آن ها

علی درخشان؛ کریستین کومب؛ علی عربمفرد؛ محمدصادق تقی زاده

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.52263.496

چکیده
  با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت ...  بیشتر

آموزش معلم
مطالعه موردی تفکر سه معلم زبان انگلیسی در مورد بازخورد اصلاحی شفاهی: آیا تجربه باعث ایجاد تفاوت می شود؟

شهاب مرادخانی؛ احمد گودرزی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 183-211

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51449.482

چکیده
  اگرچه اکثر تحقیقاتی که در چارچوب کلاس انجام شده اند از فواید احتمالی بازخورد اصلاحی شفاهی (OCF) در یادگیری زبان گزارش داده اند، اما اطلاعات کمی درباره عقیده معلمان درباره این نوع بازخورد و رابطه ی آن با تجربه آموزش معلمان در دست نیست. هدف از این مطالعه، مقایسه عقیده های بیان شده سه معلم زبان انگلیسی با فعالیت های کلاسی آن ها درباره بازخورد ...  بیشتر

آموزش معلم
تفکردر تدریس، تاب آوری و استرس در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی: پژوهشی با روش آمیخته

محسن شیرازی زاده؛ لیلا تاجیک؛ هانیه امانزاده

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.48955.448

چکیده
  این مطالعه به بررسی رابطه بین تفکر در تدریس، استرس نقش و تاب آوری در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی میپردازد. بدین منظور شیوه پژوهشی آمیخته جهت پاسخ به پرسش های این پژوهش اتخاذ شد. در بخش کمی 122 مدرس ایرانی زبان انگلیسی، به سه پرسشنامه مربوط به تدریس تفکر محور، تاب آوری و استرس پاسخ دادند. نتایج همبستگی نشان داد که در حالیکه رابطه مثبت ...  بیشتر

آموزش معلم
شاخص ها و استانداردهای ارزیابی مدرسان در بافت انگلیسی به عنوان زبان خارجی: طراحی و روایی سنجی پرسشنامه ارزیابی مدرسان

معصومه استاجی؛ محسن شفقی

دوره 7، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 147-187

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.47348.433

چکیده
  مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ...  بیشتر

آموزش معلم
"اما بگذار من هم صحبت کنم":بررسی الگوهای گفتاری معلمین در کلاسهای زبان انگلیسی

صدیقه وحدت؛ یزدان چوبساز؛ صالح عریضاوی

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 57-85

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.37983.355

چکیده
  با توجه به این نکته Walsh (2012) که تقویت مشارکت و تعامل فراگیران می تواند نقش مهمی در یادگیری زبان خارجی آنها ایفا کند، این مطالعه کمی و کیفی می کوشد تا برخی از نکاتی را که معلمان از طریق انتخاب و استفاده از زبان ، ایجاد و یا جلوگیری از اشتراک دانش آموزان در تعاملات مستقیم در کلاس درس درطی 800 دقیقه ضبط 10 معلم و فراگیران آنها در کلاسهای EFL با ...  بیشتر

آموزش معلم
بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی در ایران در طول مدت تدریس

محمد حسن زاده؛ مهین علی زاده

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 111-134

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.39282.369

چکیده
  این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهتگیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس ...  بیشتر