آموزش معلم
سید محمد رضا امیریان؛ طاهره حیدرنژاد؛ سعید عباسی سسفدی
چکیده
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه ...
بیشتر
معلمان این توانایی را دارند که زندگی دانش آموزان خود را به سمت بهتر تغییر دهند، بنابراین معلمان باید به مهارت هایی مجهز شوند تا اثربخش باشند. تدریس تامل گرایانه به عنوان یکی از این مهارت ها، معلمان را قادر می سازد تا خود را مشاهده و ارزیابی کنند. اگرچه تحقیق در مورد تدریس تامل گرایانه دارای پیشینه ی طولانی است، اطلاعات کمی در مورد اینکه آیا می تواند پیش بینی کننده تعیین کننده ای برای ایمنی معلم زبان و انگیزه کاری به عنوان دو عامل مهم و تعیین کننده ی موفقیت یا شکست معلمان به ویژه دربافت زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) باشد یا خیر. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط احتمالی بین تدریس تامل گرایانه، مصونیت معلم زبان و انگیزه کاری از طریق تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور، پرسشنامه تدریس تامل گرایانه معلم زبان انگلیسی (ELTRI)، ابزار ایمنی معلم زبان (LTII) و مقیاس انگیزه کاری چند بعدی (MWMS) برای 320 معلم زبان انگلیسی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که معلمان با شیوه های تدریس تامل گرایانه ی بالاتر، مصونیت و انگیزه بیشتری دارند. علاوه بر این، نقش مهم ایمنی معلم زبان بر انگیزه کاری کشف شد. یافته های مطالعه حاضرمی تواند افق جدیدی را بر اهمیت گنجاندن رویکرد تامل گرایانه در برنامههای توسعه معلم به عنوان یک موضوع اصلی بگشاید.
آموزش معلم
عباسعلی رضائی؛ مجتبی اسفندیاری
چکیده
علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها ...
بیشتر
علیرغم اهمیت آموزش ارزش ها در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است و باورهای معلمان، تحقیقات اندکی به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه معلمان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) ارزش ها را در کلاس های درس خود درک می کنند و به کار می بندند. مطالعه گزارش شده در این مقاله، ادراک معلمان زبان انگلیسی ضمن خدمت از آموزش ارزش ها و تصورات آنها از نقش های اخلاقی خود را با هدف توسعه ابزاری مرتبط با آموزش ارزش ها بررسی می کند. برای این منظور، این مطالعه اکتشافی با روش ترکیبی متوالی، 10 معلم زبان انگلیسی را از طریق نمونهگیری حداکثر تنوع انتخاب کرد. مصاحبه های نیمه ساختاریافته با معلمان شرکت کننده انجام شد و داده ها به صورت استقرایی از طریق تحلیل موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه طراحی شده در مرحله کمی مطالعه توسط 332 معلم زبان انگلیسی تکمیل شد. شش موضوع کلی از طریق تجزیه و تحلیل موضوعی دادههای مصاحبه شناسایی شد: ارزشهای رابطهای، رشد شخصی، برتری تحصیلی، ارزشهای نظارتی، استانداردهای شخصی معلمان و ارزشهای جهانی. علاوه بر این، تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه تدوین شده، ساختار پنج عاملی را تأیید کرد. تنها 23 گویه از 53 گویه اولیه در نسخه نهایی پرسشنامه حفظ شد. در مجموع، نتایج نشان داد که تعهد استاد معلمان، مرتبط با پرورش کرامت دانشآموزان، بر تعهد اولیه معلمان اولویت دارد که باعث ارتقای یادگیری و رشد فکری دانشآموزان میشود. پس از بحث مفصل، مفاهیم و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی در پایان ارائه شده است.
آموزش معلم
معصومه استاجی؛ فرهاد غیاثوند
چکیده
هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی ...
بیشتر
هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی بارگذاری شده در یک وبگاه بررسی کند. بدین منظور، از 22 مدرس زبان انگلیسی تازهکار و با تجربه ایرانی درخواست شد تا مجموعه ای از کارپوشه های الکترونیکی را برای مدت دو ماه در سه مرحله آماده کنند. علاوه بر این، برای به تصویر کشیدن ادراک شرکت کنندگان در مورد هویت ارزشیابی معلم و پویایی آن در پرتو کارپوشه های الکترونیکی، یک مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 معلم زبان انگلیسی برگزار شد. نتایج آزمونهای میانه مستقل تفاوت معنیداری را بین هویت ارزشیابی معلمان تازهکار و با تجربه زبان انگلیسی در سطح 05/0 نشان داد و گروه با تجربه بیشتر تحتتاثیر کارپوشه های الکترونیکی قرار گرفتند. بر اساس آزمونهای فریدمن، به دلیل استفاده از کارپوشه های الکترونیکی، پیشرفتهای قابل توجهی در هویت ارزشیابی معلمان مبتدی از فاز 1 تا فاز 2 و فاز 2 تا فاز 3 مشاهده شد. با این حال، شرکت کنندگان با تجربه از فاز 1 به فاز 2 ارتقاء قابل توجهی نشان ندادند، در حالی که در مرحله 3، بهبود و جهش قابل توجهی در هویت ارزشیابی آنها مشاهده شد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل موضوعی مصاحبهها نشان داد که هر دو گروه بر این باور بودند که با توجه به قابلیت ایجاد تأمل در شیوه های ارزیابی، کارپوشه الکترونیکی میتواند باعث توسعه هویت ارزشیابی مدرسان شود. در پایان، این مطالعه کاربردهای مختلفی برای معلمان زبان انگلیسی، مربیان معلم، و محققان زبان دوم در رابطه با پویایی هویت ارزشیابی معلم در پرتو کارپوشه های الکترونیکی را ارائه میکند.
آموزش معلم
مهری جلالی
چکیده
کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت ...
بیشتر
کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت موثری در کیفیت تدریس معلمان زبان انگلیسی ایجاد کند. بدین منظور، تعاملات کلاسی 90 معلم زبان انگلیسی پایه هفتم با استفاده از سیستم امتیاز دهی ارزیابی کلاس (CLASS) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد معلمان مبتدی (با سابقه تدریس 0 تا 3 سال) از لحاظ حمایت آموزشی و عاطفی کیفیت تدریس بهتری داشتند، اما تفاوت معنا داری بین معلمان دوره گذار (با سابقه تدریس بین 4 تا 5 سال) و با تجربه (با سابقه تدریس بیش از 5 سال) وجود نداشت. تنها برتری معلمان باتجربه داشتن مدیریت کلاسی بهتر درمقایسه با دو گروه دیگر بود و دراین بین معلمان مبتدی پایین ترین مدیریت کلاسی را داشتند. این یافته ها حاکی از آن است که برنامه های توسعه حرفه ای هدفمند و یادگیری مبتنی بر مستندات می تواند بدون توجه به سابقه تدریس، برای تمام معلمان مفید باشد.
آموزش معلم
لیلا دوبختی؛ سودا مسعودی
چکیده
مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوتهای زبانآموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکتکنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط ...
بیشتر
مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوتهای زبانآموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکتکنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط به مصونیت معلم را قبل از شروع جلسات رفتار تکمیل کنند. در مرحله رفتار این پژوهش، گروه مطالعه بر اساس زیرساختهای فراگیر مصونیت معلم و با استفاده از سیستم وبینار، در ده جلسه و به مدت پنج هفته، برنامه آموزش مصونیت معلم را دریافت کردند. گروه مقایسه، آموزش معلم مبتنی بر تفاوت زبانآموزان را بر اساس ویژگیهای برجسته زبانآموزان دریافت کردند. در آخر، هر دو گروه مجددا پرسشنامه مربوط به مصونیت معلم را تکمیل کردند تا اثربخشی رفتارهای فوق برای بهبود مصونیت موثر معلم را بررسی کنند. نتایج این مطالعه تاکید دارد که آموزش معلم در مصونیت مدرسان زبان انگلیسی بیتاثیر نیست. علاوه بر این، آموزش سفارشی مصونیت معلم، تاثیر مطلوبتری بر روی بهبود مصونیت موثر معلم داشت. یافتههای تحقیق اصولهای راهبردی مشخصی را در اختیار مدرسان قرار میدهد که ممکن است آنها را قادر سازد تا واحدهای فعلی آموزش معلم را اصلاح کرده و آموزش خود را متناسب با نیازهای مدرسان زبان تنظیم کنند.
آموزش معلم
هومن بیژنی؛ سلیم سعید بنی اوراباه
چکیده
بدلیل اعمال سلیقه در ارزیابی مهارت گفتاری، تأکید زیادی بر دستیابی به سطح قابل قبولی از پایایی در میان مصححان شده است. اما دستیابی به پایایی بیشتر لزوما منجر به ارزیابیهای معتبرتر نمیشود. یکی از موضوعاتی که در ارزشیابی مهارت گفتاری میتواند باعث ایجاد هم پایایی و هم اعتبار نماید، آموزش مصححان است. اخیرا، از روش راش چند وجهی (MFRM) برای ...
بیشتر
بدلیل اعمال سلیقه در ارزیابی مهارت گفتاری، تأکید زیادی بر دستیابی به سطح قابل قبولی از پایایی در میان مصححان شده است. اما دستیابی به پایایی بیشتر لزوما منجر به ارزیابیهای معتبرتر نمیشود. یکی از موضوعاتی که در ارزشیابی مهارت گفتاری میتواند باعث ایجاد هم پایایی و هم اعتبار نماید، آموزش مصححان است. اخیرا، از روش راش چند وجهی (MFRM) برای حل مشکل سوگیری مصحان نمره دهی استفاده شده است. اما هیچ مطالعه ای جنبه های توانایی تست شوندگان، سخت گیری مصححین، دشواری کار، تخصص گروه، نوع مقیاس سنجشی و نسخه آزمونی را در یک مطالعه واحد در بر نداشته است. همچنین، تعداد کمی از مطالعات به بررسی مدت زمان ماندگاری اثرات آموزش مصححان پرداخته اند. بنابراین، این مطالعه تأثیر برنامه آموزشی و بازخورد ارائه شده به تولیدات گفتاری 300 تست شونده توسط 20 مصحح در سه مرحله را بررسی کرد. نتایج نشان داد که آموزش می تواند منجر به سطوح بالاتری از پایایی میان مصححین و کاهش شدت/نرمش، و سوگیری شود. اما نمی تواند مصححان را مشابه یکدیگر نماید. اگرچه آموزش مصححان ممکن است به ایشان کمک کند تا از ثبات بیشتری برخوردار باشند، اما نمی تواند تفاوتهای فردی مصححان در ارتباط با ویژگیهای آنها را از بین ببرد. مصححان باتجربه، بدلیل ویژگیهای خاص خود، به اندازه محصصان بی تجربه از مزایای آموزش بهره نبردند. این مطالعه همچنین نشان داد که نتیجه آموزش ممکن است برای مدت طولانی دوام نیاورد. بنابراین، به آموزش مداوم در طول دوره های متناوب نیاز است تا مصححین پایایی خود را نگه دارند.
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...
بیشتر
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه هویت حرفه ای معلم زبان انگلیسی را پر کردند: در پایان سال دوم ، سوم و چهارم. سپس، پس از هر دور اجرای پرسشنامه، از 12 دانشجو معلم خواسته شد تا در مصاحبه شرکت کنند. سه مجموعه مجزا از آزمون فریدمن و نظریه پایه به ترتیب برای ارزیابی داده های پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که آگاهی از زبان دوم سهم عمدهای در اجرای هویت جمعی تحلیلگران زبان و کاربران زبان به عنوان بخشی از هویت حرفهای آنها داشته است. تجارب تمرینی تدریس همچنین به معلمان سال سوم کمک کرد تا با همسو کردن خود با قوانین مدرسه، حس تعلق به جامعه مدرسه را توسعه دهند، که به آنها کمک کرد تا هویت خود به عنوان هویت نهادی معلمان رسمی توسعه دهند. هویت حرفه ای دانشجو معلمان سال چهارم با توجه به نیازهای دانش اموزان آینده شان نیز توسعه هویتی بود که در قالب نگرش نسبت به فراگیران به عنوان افراد کامل مشاهده شد، که منجر به تجسم هویت آینده تحلیلگران نیاز شد. نتایج و پیامدها بیشتر مورد بحث قرار می گیرند.
آموزش معلم
q ضیاء تاج الدین؛ مژگان سلیمانی آقچای
چکیده
تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها ...
بیشتر
تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها و گزارش های روزانه صوتی، تصمیمات و استدلال های آموزشی پنج معلم را در هر حیطه نشان می دهد. تصمیمات معلمان در حیطه اول، انتخاب محتوای آموزشی، روش های تدریس و ارزشیابی بود. در حیطه دوم، تصمیمات معلمان بر مدیریت، انعطاف پذیری و پاسخگویی متمرکز بود. در حیطه سوم، تصمیمات آنها با هدف تعامل حرفه ای و توسعه حرفه ای انجام می گرفت. علاوه بر این، یک حیطه تصمیم گیری جدید به نام «تمایلات حرفه ای» کشف شد که انتخاب معلمان را در زمینه منش اخلاقی، نگرش و پاسخگو بودن شامل می شد. این حیطه جدید منجر به معرفی مرحله جدیدی از آموزش به نام فراعمل شد که به شدت بر سایر حوزه های تصمیم گیری و مراحل تدریس تأثیر گذاشت. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که استدلال آموزشی معلمان برگرفته از دانش، مهارت و ویژگی های شخصیتی آنها بود. این یافتهها نشان میدهد که شناخت تصمیمگیریها و استدلال های آموزشی معلمان تازه کار، شناخت تازه ای را در زمینه دامنه دانش و عمل حرفهای آنها ارائه میدهد.
آموزش معلم
هما جعفرپور ممقانی؛ سیده فهیمه پارسائیان
چکیده
طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای ...
بیشتر
طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای بیشتر جهت دستیابی به راه هکارهایی برای برانگیختن تفکر معلمان و رشد شناختی آنان است. در راستای این نیاز، در این مطالعه کیفی از هفت دانشجو رشته آموزش زبان انگلیسی خواسته شد به هفت سناریو تدریس مسئله محور پاسخ دهند. سپس الگوهای فکری مکرر آنان استخراج گردید و روند تغییر شناختی آنان طی مدت زمان پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های گرداوری شده -از طریق سناریوها و مصاحبه ساختار یافته الکترونیکی- چند الگوی شناختی را نمایان کرد که عبارتند از: الگوی تفکر درچهار چوب های تجربیات زبان آموزی، فرهنگ آموزشی، تجربه تدریس، و دانش تخصصی تئوریک. بعلاوه تغییرات شناختی شناسایی شده عبارتند از: سیر تفکر از عدم درک مسئله به ارائه راه حلهای منسجم، از تقلید به تفکر ، از ارائه تجویز گونه راه حل به نگاهی درونی به توصیف مشکل و ارائه ی راه حل ملموس. امید است که یافته های این پژوهش کاربردهای عملی و آموزشی برای مدرسان دوره های تربیت معلم زبان ، تهیه کنندگان مطالب آموزشی برای معلمان، ومحققان حیطه تربیت معلم داشته باشند.
آموزش معلم
سید رضا به آفرین؛ محمد شاکر خوشرودی؛ جهانبخش نیکوپور
چکیده
محدودیتهای موجود درمدیریت کلاس و نحوهی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دورههای تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابلهای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار بردهاند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشدهاند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از ...
بیشتر
محدودیتهای موجود درمدیریت کلاس و نحوهی برخورد معلمین زبان انگلیسی با آنها و یا حذف آنها بیشترین تاثیر را بر عملکرد معلمین زبان و استادان دورههای تربیت معلم گذاشته است، اما راهکارهای مقابلهای که معلمین با سطوح مختلف مهارتی (بالا و پایین) به کار بردهاند، هنوز دقیقاً مورد بررسی واقع نشدهاند. در این جستار، ابتدا با ۲۲ معلم از یک موسسهی زبان انگلیسی در تهران مصاحبه به عمل آمد و راهکارهای اصلی مقابلهای مورد استفادهی معلمین از طریق تجزیه و تحلیل کیفی مصاحبهها استخراج شد. سپس، راهکارهای استخراج شده به دقت در قالب مفاهیم آموزشی بیان شدند. روایی پرسشنامهی تهیه شده برای بررسی راهکارهای مقابلهای معلمین زبان در راستای رسیدن به اهداف این پژوهش تایید شد. یافتهها نشان دادند که شرکت کنندگان در پژوهش از ۲۳ راهکار تحت عنوان دو ساختار فرعی استفاده کردند: راهکار مسئله-محور و راهکار هیجان-محور. سپس 100 معلم زبان با مهارتهای آموزشی مختلف (۵۰ نفر با سطح مهارتی بالا و ۵۰ نفر با سطح مهارتی پایین) در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامه تحقیق پاسخ دادند. نتایج نشان داد که معلمین مجرب تر بیشتر از گروه دیگر از راهکارهای مقابلهای استخراج شده استفاده کردند. علاوه بر این ، پژوهشگران تأیید کردند که معلمین برای مدیریت موثر کلاسهای خود در حوزه راهکارهای مقابله به دورههای آموزشی ضمن خدمت نیاز دارند. نتایج تحقیق برای معلمین زبان انگلیسی، استادان دورههای تربیت معلم، مدیران آموزشی موسسات زبان، گروههای آموزشی و برنامهریزان درسی زبان انگلیسی کاربردهای زیادی دارد.
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی ...
بیشتر
ایده هویت حرفه ای معلم به یک مفهوم اساسی در بسیاری از مطالعات نظری و تجربی در آموزش معلمان بطور کلی و همجنین در آموزش معلمان زبان انگلیسی تبدیل شده است. در نتیجه ، تعدادی ابزار سنجش برای تعیین کمیت این سازه طراحی شده اند. به طور حتم ، ابزارهای موجود هم از نظر محیط کاربرد و هم از نظر موضوعی کلی هستند و در حوزه آموزش زبان انگلیسی تحقیق کمی سازی مفهوم مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین ، مطالعه حاضر تلاشی برای ارائه (باز) مفهوم سازی از هویت حرفه ای معلمان از طریق بررسی مولفه های اساسی آن بود. به همین منظور ، یک پرسشنامه 61 سوالی اولیه ، با استفاده از بررسی جامع ادبیات مرتبط و نظر کارشناسان تهیه شد. سپس مقیاس آزمایشی برای نمونه ای از 676 معلم اجرا شد. نتایج تجزیه و تحلیل عامل اکتشافی ابزار را به 42 مورد کاهش داد ، و منجر به یک مدل شش عاملی شد که نشان می داد هویت معلم شامل: تحقیق و پیشرفت با مشارکت خود معلم؛ آگاهی از زبان؛ تمرین سازمانی و جمعی؛ درگیر کردن فراگیران در یادگیری با در نظر گرفتن کل ابعاد انسانی؛ ارزیابی خود معلم ؛ و عملکرد فرهنگی اجتماعی و انتقادی. تحلیل عاملی تأییدی مدل شش عاملی حاصل را به عنوان ابزاری قوی و معتبر برای سنجش هویت حرفه ای معلمان اثبات کرد.
آموزش معلم
یحیی گردانی؛ آرش سحرخیز عربانی؛ معصومه ارجمندی؛ داود تقی پور بازرگانی
چکیده
کیفیت زندگی کاری (QWL) معلمان یک چترواژه است که به میزان رضایت معلم از شغل خود و شرایط کلی کار اشاره دارد که تحت تأثیر سه عامل حمایت سازمانی از جمله مشارکت در تصمیم گیری، انصاف درپاداش و فرصت رشد می باشد (ویلگاس-ریمرز، 2003). مطالعه حاضر رابطه بین حمایت سازمانی درک شده (POS) و QWLرا در بین معلمان دوره متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بررسی ...
بیشتر
کیفیت زندگی کاری (QWL) معلمان یک چترواژه است که به میزان رضایت معلم از شغل خود و شرایط کلی کار اشاره دارد که تحت تأثیر سه عامل حمایت سازمانی از جمله مشارکت در تصمیم گیری، انصاف درپاداش و فرصت رشد می باشد (ویلگاس-ریمرز، 2003). مطالعه حاضر رابطه بین حمایت سازمانی درک شده (POS) و QWLرا در بین معلمان دوره متوسطه زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بررسی کرده است. برای این منظور از روش همبستگی توصیفی استفاده شده است که در آن تعداد 173 معلم شرکت کردند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین جمعیتی متشکل از معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در مدارس متوسطه ی تهران (N=1826) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه نگرش مبتنی بر مدل POS آلن، آرمسترانگ، رید، و ریمنشنایدر(2008) و همچنین پرسشنامه QWLوالتون (1973) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردید. رابطه بین POSو QWL0.71 یافت شد. به عبارت دیگر، سه بعد POSمی تواند QWL را 71 درصد تحت تأثیر قرار دهد. به طور خاص، سه بعد مشارکت در تصمیم گیری با 21.4، انصاف درپاداش با 24.7، و فرصت رشد با 64.1 درصد می تواند برای پیش بینی QWL استفاده شود. این یافته ها از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد POSبه طور قابل توجهی با QWLمعلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی ارتباط دارد که آن نیز به نوبه خود می تواند بر عملکرد این معلمان در مدارس تأثیر بگذارد.
آموزش معلم
علی درخشان؛ کریستین کومب؛ علی عربمفرد؛ محمدصادق تقی زاده
چکیده
با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت ...
بیشتر
با توجه به اهمیت موفقیت مدرسین در کیفیت آموزش و یادگیری، این مطالعه با هدف تبیین تأثیر دو عامل هویت و استقلال حرفه ای معلمان زبان در موفقیت آنها انجام شد. برای این منظور، 190 معلم ایرانی از جمله اساتید دانشگاه و معلمان موسسات زبان در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده های مورد نیاز، سه پرسشنامه شامل پرسشنامه "استقلال معلم"، "هویت حرفه ای معلم" و "ویژگی های معلمان موفق زبان" بین شرکت کنندگان توزیع شد. با استفاده از روش های آماری "کرونباخ آلفا" و "ضریب همبستگی"، اعتبار پرسشنامه ها و ارتباط میان آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج "ضریب همبستگی پیرسون" نشان داد که بین هر سه عامل استقلال، هویت حرفه ای و موفقیت معلمان روابط مثبت و معناداری وجود دارد. این یافته ها همچنین توسط نتایج مدل سازی معادلات ساختاری تأیید شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که هویت و استقلال حرفه ای معلمان برای موفقیت آنها بسیار سودمند می باشد. این مطالعه همچنین به تشریح عناصری از هویت حرفه ای معلمان می پردازد که می توانند در موفقیت آنها اثرگذاری بیشتری داشته باشند. در پایان پیامدهای آموزشی این تحقیق مورد بحث قرار گرفت.
آموزش معلم
شهاب مرادخانی؛ احمد گودرزی
چکیده
اگرچه اکثر تحقیقاتی که در چارچوب کلاس انجام شده اند از فواید احتمالی بازخورد اصلاحی شفاهی (OCF) در یادگیری زبان گزارش داده اند، اما اطلاعات کمی درباره عقیده معلمان درباره این نوع بازخورد و رابطه ی آن با تجربه آموزش معلمان در دست نیست. هدف از این مطالعه، مقایسه عقیده های بیان شده سه معلم زبان انگلیسی با فعالیت های کلاسی آن ها درباره بازخورد ...
بیشتر
اگرچه اکثر تحقیقاتی که در چارچوب کلاس انجام شده اند از فواید احتمالی بازخورد اصلاحی شفاهی (OCF) در یادگیری زبان گزارش داده اند، اما اطلاعات کمی درباره عقیده معلمان درباره این نوع بازخورد و رابطه ی آن با تجربه آموزش معلمان در دست نیست. هدف از این مطالعه، مقایسه عقیده های بیان شده سه معلم زبان انگلیسی با فعالیت های کلاسی آن ها درباره بازخورد اصلاحی شفاهی بود. به این منظور، داده ها از طریق فیلم برداری سه جلسه از فرایند آموزش معلم ها و مصاحبه یادآوری از طریق محرک (stimulus recall) پس از جلسات تدریس، جمع آوری شد. نتایج مطالعه نشان داد که، صرف نظراز میزان سابقه، هر سه معلم به اهمیت بالای استفاده از بازخورد اصلاحی شفاهی اعتقاد داشتند. هرچند، استفاده از انواع بازخورد اصلاحی شفاهی فقط در معلمان با سابقه دیده شد و معلم با تجربه آموزش کمتر، استفاده از دوگانه ی Explicit Correction و Metalinguistic Feedback را ترجیح می داد و در آموزش از Recast و Elicitation استفاده نکرد. نتایج همچنین نشان داد که به نظر می رسید مسائل مرتبط با فراگیران ،متاثر از تجربه آموزش معلمان، درشکل گیری عقاید آن ها در استفاده از بازخورد اصلاحی شفاهی نقش داشت و معلم با سابقه ی آموزش کمتر به تجربه زبان آموزی خود برای توجیه کردن بازخوردهای اصلاحی شفاهی خود در کلاس تکیه می کرد. کاربرد های این تحقیق مورد بحث قرار گرفت و پیشنهاد های برای انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ارائه گردید.
آموزش معلم
محسن شیرازی زاده؛ لیلا تاجیک؛ هانیه امانزاده
چکیده
این مطالعه به بررسی رابطه بین تفکر در تدریس، استرس نقش و تاب آوری در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی میپردازد. بدین منظور شیوه پژوهشی آمیخته جهت پاسخ به پرسش های این پژوهش اتخاذ شد. در بخش کمی 122 مدرس ایرانی زبان انگلیسی، به سه پرسشنامه مربوط به تدریس تفکر محور، تاب آوری و استرس پاسخ دادند. نتایج همبستگی نشان داد که در حالیکه رابطه مثبت ...
بیشتر
این مطالعه به بررسی رابطه بین تفکر در تدریس، استرس نقش و تاب آوری در میان مدرسین ایرانی زبان انگلیسی میپردازد. بدین منظور شیوه پژوهشی آمیخته جهت پاسخ به پرسش های این پژوهش اتخاذ شد. در بخش کمی 122 مدرس ایرانی زبان انگلیسی، به سه پرسشنامه مربوط به تدریس تفکر محور، تاب آوری و استرس پاسخ دادند. نتایج همبستگی نشان داد که در حالیکه رابطه مثبت معناداری بین تفکر در تدریس و تاب آوری وجود دارد، رابطه بین تفکر در تدریس و استرس نقش منفی است. رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان پنج بعد تفکر در تدریس، تفکر فراشناختی و انتقادی پیش بینی کننده ابهام نقش و تفکر انتقادی پیش بینی کننده تضاد نقش است. نتایج همچنین نشان داد که تفکر فراشناختی و انتقادی پیش بینس کننده تاب آوری نیز هستند. در بخش کیفی این پژوهش، مصاحبه های رو در رویی با 11 نفر از شرکت کنندگان در بخش اول پژوهش ترتیب داده شد. هدف ازین مصاحبه ها بررسی این مطلب بود که تفکر در تدریس چگونه میتواند ایجاد کننده یا بازدارنده استرس و تاب آوری باشد. پس از پیاده سازی متن مصاحبه های صوتی، داده ها از طریق رویکرد نظریه بنیادین تحلیل و بررسی شد. نتایج نشان داد که تفکر در تدریس از طریق تقویت روحیه و هویت حرفه ای معلمان منجر به تاب آوری میشود. همچنین تحلیل داده های مصاحبه مشخص کرد که تفکر در تدریس از طریق دانش افزایی و ایجاد آمادگی میتواند هم به تاب آوری وهم به استرس منجر شود.
آموزش معلم
معصومه استاجی؛ محسن شفقی
چکیده
مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ...
بیشتر
مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ارزیابی مورد استفاده، به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام مطالعه ی جامع پیشینه ی تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان و تشکیل جلسات مصاحبه با متخصصین این بخش، ۷ مولفه ی ارزیابی مدرسان شناسایی شد. سپس نسخه اولیه پرسشنامه مشتمل بر ۱۰۵ گویه توسط ۳۳۰ ارزیاب که در موسسات مختلف زبان انگلیسی ایران تدریس می کردند در مرحله آزمایشی تکمیل شد. نتایج این تحلیل، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دهنده شاخص بالای پایایی و روایی بود و اثبات کرد که پرسشنامه دارای یک ساختار ۶ مولفه ای می باشد. این ۶ مولفه شامل هدف، محتوا، سیستم ها، روش ها، ادراک و فرآیندها، و پیامد در بحث ارزیابی مدرسان می باشد. متعاقباْ، تحیل عاملی تاییدی داده ها بر روی ۳۶۰ ارزیاب دیگر انجام شد که موید ساختار ۶-مولفه ای پرسشنامه از لحاظ آماری بود و نشان داد که این ساختار برحسب واریانس تصادفی پاسخ شرکت کنندگان به دست نیامده است. نتیجه این مطالعه، ارائه ساختاری جهت تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان زبان بوده و اصول ارزیابی مدرسان را مورد توجه ویژه قرار داده است.
آموزش معلم
صدیقه وحدت؛ یزدان چوبساز؛ صالح عریضاوی
چکیده
با توجه به این نکته Walsh (2012) که تقویت مشارکت و تعامل فراگیران می تواند نقش مهمی در یادگیری زبان خارجی آنها ایفا کند، این مطالعه کمی و کیفی می کوشد تا برخی از نکاتی را که معلمان از طریق انتخاب و استفاده از زبان ، ایجاد و یا جلوگیری از اشتراک دانش آموزان در تعاملات مستقیم در کلاس درس درطی 800 دقیقه ضبط 10 معلم و فراگیران آنها در کلاسهای EFL با ...
بیشتر
با توجه به این نکته Walsh (2012) که تقویت مشارکت و تعامل فراگیران می تواند نقش مهمی در یادگیری زبان خارجی آنها ایفا کند، این مطالعه کمی و کیفی می کوشد تا برخی از نکاتی را که معلمان از طریق انتخاب و استفاده از زبان ، ایجاد و یا جلوگیری از اشتراک دانش آموزان در تعاملات مستقیم در کلاس درس درطی 800 دقیقه ضبط 10 معلم و فراگیران آنها در کلاسهای EFL با استفاده از یک روش تحلیل مکالمه مورد مطالعه قرار گرفت. الگوهای تعامل شناسایی شده در ضبط ها نشان می دهد که معلمان می توانند صحبت خود را به منظور تسهیل و یا مانع مشارکت فراگیران از طریق نوبت های نوشتاری انجام دهند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که معلمان باید مداخلات خود را حداقل زمانی که آموزگاران در حال صحبت هستند، به حداقل برسانند و راه را برای گفتمان تعاملی بیشتر هموار کنند. علاوه بر این، باید "فرهنگ گوش دادن" در کلاس های درس را تشویق کرد تا فرصت های بیشتری برای گفتگو تعاملی در کلاس درس ایجاد شود. تعدادی از مفاهیم برای معلمان و مربیان معلم نیز ارائه شده است.
آموزش معلم
محمد حسن زاده؛ مهین علی زاده
چکیده
این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهتگیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس ...
بیشتر
این پژوهش با استناد به الگوی دوگانه هافستد (1986) به بررسی هویت فرهنگی معلمان زبان انگلیسی ایرانی پرداخته است. با استفاده از روش تحقیق ترکیبی متوالی، جهتگیری فرهنگی و اثر سابقه تدریس بر میزان گرایش این معلمان در جذب فرهنگ زبان مقصد مورد بررسی قرار گرفت. یکصدوبیست معلم زن و مرد مشغول به تدریس در موسسات خصوصی زبان با سوابق گوناگون تدریس در این تحقیق شرکت نمودند. الگوی هافستد به صورت یک پرسشنامه لیکرت بهمراه تعدادی سوالات شخصی توزیع گردید. برای به دست آوردن درک عمیق تر دیدگاه معلمان، شش نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند تا به تفصیل پاسخ های خود در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته بپردازند. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که معلمان زبان انگلیسی، بدون در نظر گرفتن مدت زمان سابقه تدریس حرفه ای خود، در درجه اول به عنوان فرد گرا شناخته می شوند. یافته ها با تحقیق اولیه هافستد که در آن ایرانی ها به طور کلی بعنوان جمع گرا شناخته شده بودند، در تضاد بود. اگر چه سابقه تدریس از لحاظ آماری میزان وابستگی فرهنگی افراد را مشخص نکرد، اما پاسخ های معلمان در مصاحبه، برخی از روند های اصلی تغییر هویت آنها را برملا نمود. به نظر می رسد که تماس مکرر با زبان انگلیسی می تواند هویت فرهنگی معلمان غیر بومی را در طول زمان دچار دگرگونی نماید. در مقیاس وسیعتر، می توان نتیجه گرفت که معلمین زبان با هر گرایش فرهنگی اولیه، حتی بدون حضور فیریکی در کشور زبان مقصد، فرهنگ آن را در خود جذب می نمایند.
آموزش معلم
میثم مقدم؛ سعید مهرپور