نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری، آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ارزیابی مورد استفاده، به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام مطالعه ی جامع پیشینه ی تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان و تشکیل جلسات مصاحبه با متخصصین این بخش، ۷ مولفه ی ارزیابی مدرسان شناسایی شد. سپس نسخه اولیه پرسشنامه مشتمل بر ۱۰۵ گویه توسط ۳۳۰ ارزیاب که در موسسات مختلف زبان انگلیسی ایران تدریس می کردند در مرحله آزمایشی تکمیل شد. نتایج این تحلیل، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دهنده شاخص بالای پایایی و روایی بود و اثبات کرد که پرسشنامه دارای یک ساختار ۶ مولفه ای می باشد. این ۶ مولفه شامل هدف، محتوا، سیستم ها، روش ها، ادراک و فرآیندها، و پیامد در بحث ارزیابی مدرسان می باشد. متعاقباْ، تحیل عاملی تاییدی داده ها بر روی ۳۶۰ ارزیاب دیگر انجام شد که موید ساختار ۶-مولفه ای پرسشنامه از لحاظ آماری بود و نشان داد که این ساختار برحسب واریانس تصادفی پاسخ شرکت کنندگان به دست نیامده است. نتیجه این مطالعه، ارائه ساختاری جهت تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان زبان بوده و اصول ارزیابی مدرسان را مورد توجه ویژه قرار داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات