مقاله پژوهشی منظورشناسی بین‌زبانی
آیا تقویت آزمون های منظورشناسی کلام الگوی داده ها را تغییر می دهد؟ یک رویکرد ترکیبی

رسول محمد حسین پور؛ عبدالرضا لونی؛ مریم لونی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68389.704

چکیده
  حوزه منظور شناسی کلام همواره از نحوه و طرح انجام پژوهش در این زمینه تاثیرپذیر بوده است وروایی داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق ابزارهای مختلف سنجش منظورشناسی کلام و همچنین تقریب اطلاعات جمع آوری شده از طریق این ابزارها با داده‌های معتبر همواره از دغدغه‌های جدی در این زمینه بوده است. با تکیه بر دسته بندی کنش گفتاری درخواستی شور (2009)، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
پویایی هویت ارزشیابی معلم: نمودها در کارپوشه الکترونیکی معلمان تازه‌کار و با تجربه انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی

معصومه استاجی؛ فرهاد غیاثوند

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 33-66

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.70302.741

چکیده
  هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش
تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب یادگیری زبان آموزان ایرانی با تاکید برنقش میانجی جنسیت و سطوح بسندگی زبان

محمد رضا نامی؛ نفیسه حسین پور؛ محمدرضا طالبی نژاد

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 67-91

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68227.701

چکیده
  این پژوهش به بررسی تأثیر فعالیت های گفتگو محور بر اضطراب گفتاری فراگیران ایرانی زبان انگلیسی با در نظر گرفتن جنسیت و سطوح بسندگی زبان می پردازد. تعداد 213 نفر از زبان آموزان ایرانی مرد و زن در محدوده سنی 15 تا 26 سال به روش نمونه گیری در دسترس از سه آموزشگاه زبان در استان فارس انتخاب شدند. آزمون تعیین سطح آکسفورد برای اطمینان از همگنی زبان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
یادگیری فعال ‌بعنوان رویکردی برای تقویت مهارت‌های گفتاری و تمایل به برقراری ارتباط زبان‌آموزان زبان انگلیسی: یک مطالعه ترکیبی

زینب عزیزی؛ احسان نمازیان دوست؛ پریسا اشکانی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 93-128

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.70542.744

چکیده
  یادگیری فعال که به‌عنوان یک رویکرد آموزشی جدید مورد توجه قرار گرفته است، ادعا می‌کند که راه را برای دانش‌آموزان برای کشف فعال دانش و تأمل در فرآیندهای یادگیری هموار می کند. علیرغم مبانی نظری قوی، یادگیری فعال به ندرت توسط معلمان انگلیسی در محیط ایران مورد توجه قرار گرفته است. سهم بزرگی از این تردید ممکن است به فقدان یافته های تجربی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی یادگیری زبان از طریق فناوری
زبان اموزی به کمک مترجم گوگل: مدل ترجمه ماشینی عصبی گوگل برای آینده زبان آموزی خارجی

وحیدرضا میرزائیان؛ کتایون اسکویی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 129-159

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69268.724

چکیده
  نظر به اینکه دیدگاه کاربران ترجمه ماشینی بیانگر کارآمدی آن می باشد، پژوهش های متعددی در این خصوص صورت گرفته است. با این وجود، بررسی دیدگاه های دانشجو معلمان ایرانی در خصوص استفاده از مترجم گوگل به عنوان یک ابزار ICALL جهت زبان آموزی در آموزش عالی مورد توجه نبوده است. به منظور پر کردن این شکاف پژوهشی، با استفاده از روش‌شناسی کیفی نظریه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
کیفیت تدریس معلمان زبان انگلیسی: آیا سابقه تدریس اهمیت دارد؟

مهری جلالی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 161-186

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.69127.720

چکیده
  کیفیت تدریس بعنوان هدف اصلی تعلیم و تربیت نقش مهمی در دستاوردهای دانش آموزان ایفا می کند. تاکنون، نظام تربیت معلم شاهد اصلاحات گسترده ای بمنظور بهبود این کیفیت بوده است بدون آنکه نشانه ی مشهودی وجود داشته باشد که نشان دهد معلمان باتجربه از معلمان مبتدی توانمندتر هستند. مطالعه ی حاضر کوشیده است بررسی کند آیا سابقه تدریس می تواند تفاوت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
توسعه مصونیت معلم مولد با ارائه آموزش معلمان اختصاصی: یک تلاش سازنده؟

لیلا دوبختی؛ سودا مسعودی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 187-217

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.68537.710

چکیده
  مطالعه حاضر بر آن است تا کاربرد آموزش معلم سفارشی و آموزش معلم مبتنی بر تفاوت‌های زبان‌آموزان را برای بهبود مصونیت موثر مدرسان زبان انگلیسی معین کند. برای این منظور، 62 مدرس زبان انگلیسی از 12 موسسه زبان ارومیه، ایران، انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی در دو گروه مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا پرسشنامه مربوط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی روانشناسی زبان
پیش بینی توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبان آموزان ایرانی به کمک پنج ویژگی بزرگ شخصیتی

میثم میرزائی شجاع خانلو؛ رضیه محمودی؛ فرهمن فرخی

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 219-254

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.64863.660

چکیده
  مطالعه توانایی پیش بینی کنندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموز در یادگیری زبان دوم از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه آن بوده است که تا چه اندازه پنج ویژگی بزرگ شخصیتی (برونگرایى، خوشایندی، وظیفه شناسی ، روان رنجوری وگشودگی) به خوبی می توانند توانایی منظورشناختی درخواست کننده و اضطراب ارتباطی زبلن آموزان ایرانی را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش معلم
تنوع وجهی در پرتو آموزش ارزیاب در اندازه‌گیری عملکرد دهان: تحلیل راش چندوجهی

هومن بیژنی؛ سلیم سعید بنی اوراباه

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 255-290

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.63589.634

چکیده
  بدلیل اعمال سلیقه در ارزیابی مهارت گفتاری، تأکید زیادی بر دستیابی به سطح قابل قبولی از پایایی در میان مصححان شده است. اما دستیابی به پایایی بیشتر لزوما منجر به ارزیابیهای معتبرتر نمیشود. یکی از موضوعاتی که در ارزشیابی مهارت گفتاری میتواند باعث ایجاد هم پایایی و هم اعتبار نماید، آموزش مصححان است. اخیرا، از روش راش چند وجهی (MFRM) برای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی زبانشناسی کاربردی
مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه کنش گفتار انتقاد در پاسخ به بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19

مریم فرنیا

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 291-324

https://doi.org/10.22054/ilt.2022.65791.674

چکیده
  هدف از این مطالعه میان فرهنگی مبتنی بر ارتباطات با واسطه رایانه، بررسی چگونگی تحقق کنش گفتار انتقاد در کامنت های اینستاگرام توسط کاربران فارسی و انگلیسی زبان در پاسخ به اطلاعیه بازگشت به مدرسه در دوران کوید-19 در پاییز 1399 است. به همین منظور، در پاییز 1399، 500 کامنت فارسی و انگلیسی از صفحات اینستاگرام وزرای آموزش و پرورش ایران و آمریکا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش
بررسی اثرات مقایسه ای نوروفیدبک (NFT) و آموزش زبان به طریق روش پاسخ کاملا فیزیکی (TPR) بر روی توجه کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (ADHD)

معصومه طائی؛ رضا رستمی؛ مسعود یزدانی مقدم

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 325-355

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.68504.709

چکیده
  توجه نقش مهمی در آموزش ایفا می کند. بچه هایی که از اختلال کاستی توجه و بیش فعالی (ADHD) رنج می برند، دچار سطح پایین و آسیب زننده ای از توجه هستند. ADHD یک اختلال نسبتا شایع کودکی است (Scahill & Schwab-Stone, 2000) که اگر درمان نشود نتایج زیانباری بوجود می آورد(American Psychiatric Association, 2013) . این مطلب به کارگیری روشهای تربیت توجه مثل آموزش نوروفیدبک (NFT)را ضروری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی آموزش
نگرش زبان آموزان انگلیسی نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی: مطالعه تلفیقی متوالی-اکتشافی

پیمان رحمانی؛ مسعود ذوفی؛ هانیه دواتگری اصل

دوره 11، شماره 2 ، دی 1401، صفحه 357-393

https://doi.org/10.22054/ilt.2023.66461.680

چکیده
  این پژوهش به بررسی نگرش زبان آموزان ایرانی دختر و پسر نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی در سطح مقدماتی زبان انگلیسی می‌پردازد. همچنین، این تحقیق با هدف بررسی تفاوت‌های جنسیتی در نگرش آنها نسبت به خودسنجی و سنجش همتایان در نگارش توصیفی انجام گردید. برای انجام این کار، این مطالعه از روش تلفیقی-متوالی-اکتشافی که شامل مراحل ...  بیشتر