مقاله پژوهشی
یادگیری زبان دوم
عزیزالله میرزایی؛ زهره اسلامی راسخ؛ غلامرضا صالحپور
چکیده
تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان ...
بیشتر
تحقیقات زبان دوم اخیرا نشان داده است که تلفیق آموزش مبتنی بر ساختار با فعالیتهای ارتباطی و تشریک مساعی بسیار موثر است. نظریه فرهنگی اجتماعی، اکوسیستم آموزشی کارکرد محوری را فراهم می کند که در آن دانش ساختاری زبان دوم با استفاده عملی آن عجین می گردد. این مطالعه که ملهم از نظریه فرهنگی اجتماعی است، اثرات آموزش کارکرد محور دستور زبان و بازخوردهای واسطه ای در بستر رسانه ارتباط جمعی تلگرام را بر یادگیری دفعی دانش دستور زبان فراگیران زبان دوم بررسی می کند. شرکت کنندگان در تحقیق 30 فراگیر انگلیسی به عنوان زبان خارجه بودند که در معرض سه نوع مختلف از شرایط یادگیری قرار گرفتند: 1) آموزش سنتی معلم محور به عنوان گروه مقایسه 2) آموزش از طریق تشریک مساعی متناسب با محدوده ی تقرببی رشد (ZPD) فراگیران در یک کلاس واقعی به عنوان اولین گروه آزمایشی 3) آموزش بر اساس محدوده ی تقریبی رشد در فضای مجازی تلگرام به عنوان دومین گروه آزمایشی. دانش دستور زبان هر سه گروه در مورد ساختار سوالات غیرمستقیم در جملات زبان انگلیسی که معمولا برای فراگیران فارسی زبان چالش برانگیز است با پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفت. فعالیت های تعاملی و تشریک مساعی دو نفره سه نفره و گروهی جهت مشارکت دادن فراگیران در ساختن تمرینهای عملکردی زبان و ارایه راهنمایی منطبق بر محدوده ی تقریبی رشد در دو گروه آزمایشی حضوری و مجازی به کار گرفته شد. نتایج نشان دادند که دو گروه محدوده ی تقریبی رشد عملکرد بهتری نسبت به گروه مقایسه داشتند. علیرغم مشاهده روند فراگیری بهتر در گروه مجازی رسانه ارتباط جمعی تلگرام، تفاوت معناداری بین دو گروه محدوده ی تقریبی رشد یافت نشد. مصاحبه های انجام شده با شرکت کنندگان پس از آزمایش بیانگر نگرش مثبت فراگیران نسبت به استفاده از امکانات تلگرام جهت آموزش مبتنی بر عملکرد دستور زبان بود. کاربردهای نظری و آموزشی بیشتر این تحقیق نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
مقاله پژوهشی
روانشناسی زبان
صابر خوئی اسکوئی؛ سعیده آهنگری؛ زهره سیفوری
چکیده
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، ...
بیشتر
در فرایند طولانی یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زبانآموزان ممکن است خسته شده و اگر به طریق مناسبی با آنها رفتار نشود، تصمیم به ترک یادگیری به صورت موقتی یا دایمی بگیرند. بنابراین بررسی دلایل تاخیرهای موقتی آنها ضروری به نظر میرسد تا از ترک دایمی زبان آموزی ممانعت به عمل آید. در راستای تلاش برای تشخیص دلایل تاخیرهای زبانآموزان، محققان در تحقیق حاضر با استفاده از روش تئوری داده بنیاد کلاسیک به بررسی عوامل موثر بر چنین تاخیرهایی پرداختند که منجر به ساخت تئوری «تعلل در یادگیری زبان» گردید. دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای شبه سازمان یافته از 43 زبان آموز در شهر تبریز جمعآوری گردیده و طی سه مرحله باز، انتخابی و تئوریک و طبق روش مقایسه مداوم کدگذاری گردیدند. تئوری بوجود آمده شامل طبقهی هسته (رفتار تاخیری) که نشان میداد زبان آموزان اغلب در پنج حوزه انجام تمرینات، آمادهشدن برای امتحان، تحویل پروژهها، شروع به حرفزدن و یادگیری املا تعلل میکنند. همچنین، سه طبقهی اصلی «خصوصیات زبان آموزان»، «شرایط محیطی» و «ویژگیهای فعالیتها» در طی فرایند تکراری جمعآوری و تحلیل دادهها به عنوان دلایل رفتار تاخیری ظاهر گردیدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که هم خصوصیات خود زبانآموزان و هم عوامل خارجی مربوط به محیط یادگیری و فعالیتهای زبانی در شکلگیری تعلل زبان آموزان اهمیت دارند. تئوری «تعلل در یادگیری زبان» میتواند در مراکز آموزش زبان برای تشخیص دلایل رفتار تاخیری زبانآموزان و طراحی راه حلهای مناسب برای آنها مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
جامعهشناسی زبان
مصطفی غفاری؛ داود کوهی؛ مرتضی اصل رسولی
چکیده
آگاهی فرهنگی بخش مهمی از توانایی میان فرهنگی است که توجه نخبگان زیادی را در رشته های آموزش زبان، تحقیقات مربوط به ارتباطات، تحقیقات فرهنگی، تحقیقات مربوط به تفاوت های جنسیتی، تحقیقات قومی و غیره را برانگیخته است. از این رو این تحقیق به بررسی نگرش زبان آموزان و مدرسان نسبت به این مورد می پردازد. شرکت کنندگان این تحقیق 307 مدرس و 359 زبان ...
بیشتر
آگاهی فرهنگی بخش مهمی از توانایی میان فرهنگی است که توجه نخبگان زیادی را در رشته های آموزش زبان، تحقیقات مربوط به ارتباطات، تحقیقات فرهنگی، تحقیقات مربوط به تفاوت های جنسیتی، تحقیقات قومی و غیره را برانگیخته است. از این رو این تحقیق به بررسی نگرش زبان آموزان و مدرسان نسبت به این مورد می پردازد. شرکت کنندگان این تحقیق 307 مدرس و 359 زبان آموز در دبیرستان های شهر قزوین بودند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که سه فاکتور به نامهای آگاهی فرهنگی انتقادی از برنامه های آموزش زبان، آگاهی فرهنگی انتقادی از مواد آموزش و آگاهی فرهنگی انتقادی در مفهوم کلی گزاره های سازنده پرسشنامه اند. نتایج بررسی آیتم ها نیز نشان داد که هم مدرسان و هم زبان آموزان اعتقاد دارند تمامی فرهنگ ها باید به طور یکسان در مواد آموزشی قرار گیرند. نتیجه گیری مولفان تحقیق آن است که آگاهی انتقادی مدرسان و زبان آموزان نسبت به تلفیق موارد فرهنگی در آموزش باید افزایش یابد و در کلاس های درس مورد توجه قرار گیرد. همچنین از نتایج این تحقیق برای مولفان مواد آموزشی آن است که نسبت به تولید محتواهایی اقدام کنند که درک فرهنگی زبان آموزان از زبان هدف را به طور بهینه افزایش دهد
مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
شهره بهرامی قلعه نویی؛ جمیله راحمی
چکیده
در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک ...
بیشتر
در طی دهه های گذشته، پژوهش در زمینه ارزیابی مهارت نگارش بر یافتن روشهای جایگزین با رویکرد اجتماعی-محور، از جمله ارزشیابی پویا، متمرکز شده است. با توجه به عدم وجود پژوهش در زمینه تاثیر ارزیابی پویا بر نگارش روایتی در زبان انگلیسی، این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مدل حمایت تدریجی براون و مدل تعاملی پوهنر در پیشرفت نگارش مقالات روایتی تک پاراگرافی از نظر صحت ساختاری انجام شد. مطالعه با استفاده از طرح شبه تجربی انجام گرفت که در آن پانزده فراگیر زبان انگلیسی از طریق نمونه گیری آسان و از میان زبان آموزان مونث یک موسسه زبان در تهران انتخاب و سپس بطور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه مداخله ای که در آن مدل براون در قالب طرح ساندویچ استفاده شد. گروه تعاملی که در آن مدل تعاملی پوهنر در قالب طرح کیک اجرا شد و گروه کنترل که در آن ارزیابی به روش غیر پویا صورت گرفت. پژوهش طی چهارده جلسه و در دو مرحله آزمایشی و اصلی انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی غیر پارامتریک، برتری دو مدل ارزیابی پویا را بر روش غیرپویا تایید کرد اما هیچ تفاوتی بین آنها در پیشرفت عملکرد کلی فراگیران در صحت ساختارهای گرامری روایت های تک پاراگرافی مشاهده نشد. اما بررسی تعداد و نوع گامهای مداخله ای مورد نیاز در طی جلسات ارزیابی پویا، برتری روش پوهنر بر براون را نشان داد. نتایج این پژوهش کاربردهای نظری و عملی برای نظریه پرداران آموزشی، طراحان برنامه درسی و مدرسان زبان انگلیسی دارد.
مقاله پژوهشی
سنجش و ارزیابی
محمدرضا خداشناس؛ حسین خدابخش زاده؛ پوریا بقایی؛ خلیل مطلب زاده
چکیده
سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی ...
بیشتر
سواد ارزیابی زبان در انبوهی از تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است.با این حال، بسیاری از مطالعات برای سنجش سواد ارزیابی معلمان انجام شده اند،ولی هنوز فضای مطالعه و تحقیق در این مقوله وجود دارد که ما را بر آن داشت تا این مقوله را از دیدگاه نیازهای ارزیابی معلمان زبان انگلیسی بررسی کنیم. برای تحقق این هدف ، مطابق با تغییرات در شیوه های ارزیابی در کلاسهای درس طی دهه های گذشته ، تحقیق حاضر تلاشی برای توسعه و اعتبار سنجی یک ابزار استاندارد برای یررسی و کشف نیازهای سواد ارزشیابی معلملن زبان انگلیسی می باشد.نوعی تجزیه و تحلیل اکتشافی برای بررسی اعتبارابزار پیشنهادی استفاده شده است. افراد مورد مطالعه در این تحقیق 159 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزش و پرورش استان های خراسان رضوی،تهران، کرمان و شیراز بوده اند. نتایج تحقیق نشان داد که این ابزار پیشنهادی از 4 مولفه اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: دانش سواد ارزشیابی، فرایندهای سواد ارزشیابی، پیامدهای سواد ارزشیابی و انتظارات معلمان از برنامه های توسعه حرفه ای معلمان. ابزار تولید شده در این تحقیق برای محققین و افرادی که در حوزه آموزش معلمان فعالیت دارند بسیار مفید و کمک رسان خواهد بود. مدل سواد ارزشیابی فولچر به عنوان مدل تحلیلی هدایت کننده در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
یادگیری زبان از طریق فناوری
فاطمه نامی
چکیده
به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دورهها و برنامههای کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روشها (یعنی دورههای ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دورههای آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبانآموزان تا حد ...
بیشتر
به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دورهها و برنامههای کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روشها (یعنی دورههای ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دورههای آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبانآموزان تا حد زیادی ناشناخته مانده است. پژوهشهای پیشین انجام شده پیرامون یادگیری ترکیبی (BL) در رشتههای مختلف از جمله آموزش زبانهای خارجی بیشتر بر دورههایی متمرکز بوده است که ترکیبی از جلسه های حضوری و آنلاین را شامل میشوند. پژوهش کمی شبه-تجربی حاضر تلاشی است برای مقایسه اثربخشی یک دوره کاملا برخط ترکیبی آموزش زبان انگلیسی فنی با مجموعه ای از جلسات همزمان برخط و محتوای تعاملی ناهمزمان با یک دوره برخط متشکل از جلسه های همزمان. پیشرفت زبانی 25 دانشجوی شرکت کننده در این دوره ترکیبی با دانشجویان حاضر در یک دوره برخط با جلسه های همزمان مقایسه شد. با استفاده از نتایج آزمون تی مستقل و زوجی بهدستآمده از دو مجموعه پیشآزمون و پسآزمون، مشاهده شد که در حالی که هر دو گروه در آزمون نهایی پیشرفت زبان به طور قابلتوجهی بهتر عمل کردند، دانشجویان شرکت کننده در دوره برخط متشکل از جلسه های همزمان عملکرد بهتری از دانشجویان دوره ترکیبی داشتند. این یافته ها بیانگر اهمیت طراحی دقیق کلاس های ترکیبی برخط از منظز ارائه جلسات و محتواست. یافته ها همچنین بر ضرورت افزایش تعامل میان فراگیرندگان و مدرس به منظور ارتقای اثرگذاری این دوره ها دلالت دارد.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
مه سا محمودعربی؛ پرویز مفتون؛ مسعود سیری
چکیده
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه ...
بیشتر
یادگیری تدریس به عنوان یک فرایند پیچیده از شکل گیری هویت معلم تعریف می شود. با در نظر گرفتن این فرایند ، تحقیق پیش رو تلاش دارد شکل گیری هویت حرفه ای دانشجو معلمان زبان انگلیسی را در مراحل مختلف یادگیری تدریس در یک برنامه آموزشی چهار ساله زبان انگلیسی مورد بررسی قرار دهد. 140 دانشجو معلم با استفاده از روش پژوهش ترکیبی متوالی ، سه بار پرسشنامه هویت حرفه ای معلم زبان انگلیسی را پر کردند: در پایان سال دوم ، سوم و چهارم. سپس، پس از هر دور اجرای پرسشنامه، از 12 دانشجو معلم خواسته شد تا در مصاحبه شرکت کنند. سه مجموعه مجزا از آزمون فریدمن و نظریه پایه به ترتیب برای ارزیابی داده های پرسشنامه و مصاحبه انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که آگاهی از زبان دوم سهم عمدهای در اجرای هویت جمعی تحلیلگران زبان و کاربران زبان به عنوان بخشی از هویت حرفهای آنها داشته است. تجارب تمرینی تدریس همچنین به معلمان سال سوم کمک کرد تا با همسو کردن خود با قوانین مدرسه، حس تعلق به جامعه مدرسه را توسعه دهند، که به آنها کمک کرد تا هویت خود به عنوان هویت نهادی معلمان رسمی توسعه دهند. هویت حرفه ای دانشجو معلمان سال چهارم با توجه به نیازهای دانش اموزان آینده شان نیز توسعه هویتی بود که در قالب نگرش نسبت به فراگیران به عنوان افراد کامل مشاهده شد، که منجر به تجسم هویت آینده تحلیلگران نیاز شد. نتایج و پیامدها بیشتر مورد بحث قرار می گیرند.
مقاله پژوهشی
آموزش
منصور گنجی؛ فاطمه موسایی سجزه یی
چکیده
تحقیقات نشان داده است که مدیریت کلاس درس نقش مهمی در تسهیل یادگیری موثر دارد و آن را به دغدغه دائمی معلمان و همچنین محققان تبدیل کرده است. در این مورد، یکی از زمینههایی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، بررسی تأثیر عوامل مختلف شخصی و بافتی بر روشی است که معلمان برای مدیریت کلاسهایشان انتخاب میکنند. بنابراین، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ...
بیشتر
تحقیقات نشان داده است که مدیریت کلاس درس نقش مهمی در تسهیل یادگیری موثر دارد و آن را به دغدغه دائمی معلمان و همچنین محققان تبدیل کرده است. در این مورد، یکی از زمینههایی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، بررسی تأثیر عوامل مختلف شخصی و بافتی بر روشی است که معلمان برای مدیریت کلاسهایشان انتخاب میکنند. بنابراین، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر سن، جنسیت، سابقه تدریس، محیط تدریس و مدرک تحصیلی بر رفتارهای مدیریت کلاس درس معلمان انگلیسی ایرانی انجام شد. برای انجام این کار، یک پرسشنامه توشط محققین با توجه به تحقیقات مرتبط و موارد بررسی و تایید شده از چهار پرسشنامه مدیریت کلاس درس تهیه شد. این پرسشنامه بین 152 معلم زبان انگلیسی که در محیط های مختلف در ایران تدریس می کردند، توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدستآمده از همبستگی دورشته ای نقطه ای و پس از آن از آزمون t نمونههای مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که مردان و زنان با توجه به رفتارهای مدیریت کلاسی که از خود نشان دادند کاملاً متفاوت بودند. از طرفی سن، محیط تدریس، تجربه تدریس و مدرک تحصیلی تاثیر قابل توجهی بر رفتارهای مدیریت کلاس درس معلمان نمی گذارد. همچنین در پایان، توضیحات مرتبط با نتایج در پرتو تحقیقات قبلی مورد بحث قرار گرفته است.
مقاله پژوهشی
زبانشناسی کاربردی
بهزاد نزاکت گو؛ عادل دستگشاده؛ کاوه جلیلزاده
چکیده
این پژوهش تلاشی بود برای بررسی رابطه بین مدرک تحصیلی و سابقه تدریس معلمان زبان انگلیسی در ایران با میزان استفاده آنها از تکنیک درگیر ساختن زبان آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری. برای این منظور، 8 معلم زبان انگلیسی (مرد و زن) با سوابق تدریس و مدارج دانشگاهی متفاوت بعنوان معلمان شرکت کننده در این پژوهش انتخاب شدند. سپس، 40 نفر از زبان آموزان ...
بیشتر
این پژوهش تلاشی بود برای بررسی رابطه بین مدرک تحصیلی و سابقه تدریس معلمان زبان انگلیسی در ایران با میزان استفاده آنها از تکنیک درگیر ساختن زبان آموزان در فرایند یاددهی-یادگیری. برای این منظور، 8 معلم زبان انگلیسی (مرد و زن) با سوابق تدریس و مدارج دانشگاهی متفاوت بعنوان معلمان شرکت کننده در این پژوهش انتخاب شدند. سپس، 40 نفر از زبان آموزان کلاسهای آنها که مایل به شرکت در این پژوهش بودند نیز بعنوان نمونه آماری زبان آموزی انتخاب شدند. ابتدا، هم معلمان و هم زبان آموزان رضایت نامه شرکت در تحقیق را امضا کردند و اطلاعات شخصی شان را در فرم های مربوطه وارد کردند. سپس، پرسشنامه میزان درگیربودن زبان آموز اسکینر، فارر، مرچند و کیندرمن (2008) را پاسخ دادند تا میزان درگیر شدن در فعالیت های کلاس و نارضایتی خود از فعالیت های یادگیری را منعکس نمایند. ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین همبستگی بین متغییرها محاسبه شد و نشان داد که همبستگی مثبت بالایی بین سابقه تدریس و درگیری رفتاری و عاطفی وجود دارد ولی همبستگی بین سابقه تدریس و دلزدگی رفتاری و عاطفی معنی دار ومنفی بود.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
q ضیاء تاج الدین؛ مژگان سلیمانی آقچای
چکیده
تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها ...
بیشتر
تصمیم گیری و استدلال آموزشی اساس عمل حرفه ای معلم را تشکیل می دهد. این مطالعه کیفی به منظور بررسی تصمیم گیری حرفه ای و استدلال آموزشی معلمان ایرانی تازه کار زبان انگلیسی در سه حیطه (1) برنامه ریزی و آماده سازی، (2) مدیریت کلاس درس و (3) مسئولیت های حرفه ای در سه مرحله قبل، حین، و پس از عمل تدریس انجام شد. داده های جمع آوری شده از دو منبع سناریوها و گزارش های روزانه صوتی، تصمیمات و استدلال های آموزشی پنج معلم را در هر حیطه نشان می دهد. تصمیمات معلمان در حیطه اول، انتخاب محتوای آموزشی، روش های تدریس و ارزشیابی بود. در حیطه دوم، تصمیمات معلمان بر مدیریت، انعطاف پذیری و پاسخگویی متمرکز بود. در حیطه سوم، تصمیمات آنها با هدف تعامل حرفه ای و توسعه حرفه ای انجام می گرفت. علاوه بر این، یک حیطه تصمیم گیری جدید به نام «تمایلات حرفه ای» کشف شد که انتخاب معلمان را در زمینه منش اخلاقی، نگرش و پاسخگو بودن شامل می شد. این حیطه جدید منجر به معرفی مرحله جدیدی از آموزش به نام فراعمل شد که به شدت بر سایر حوزه های تصمیم گیری و مراحل تدریس تأثیر گذاشت. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که استدلال آموزشی معلمان برگرفته از دانش، مهارت و ویژگی های شخصیتی آنها بود. این یافتهها نشان میدهد که شناخت تصمیمگیریها و استدلال های آموزشی معلمان تازه کار، شناخت تازه ای را در زمینه دامنه دانش و عمل حرفهای آنها ارائه میدهد.
مقاله پژوهشی
منظورشناسی بینزبانی
امیر شکوری؛ علی مالمیر؛ رجب اسفندیاری
چکیده
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را ...
بیشتر
درک منظورشناختی یکی از ابعاد مهم توانش منظورشناختی است که بیشتر زبانآموزان در آن دچار مشکل هستند. لذا مطالعه حاضر تلاش کرده است که تاثیر آموزش رایانه-محور، غیر رایانه-محور، محیطهای مجازی چندکاربره، و بازیهای پویانمایی قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه بر توسعه درک منظورشناختی زبان-آموزان در حیطه کنشهای کلامی زبان انگلیسی را بسنجد. تحقیق حاضر همچنین تلاش کرده است که تاثیر سه نوع آموزش غیر رایانه-محور و نیز تاثیر دو نوع آموزش رایانه-محور را بر درک منظورشناختی بسنجد. مشارکتکنندگان شامل ۷ گروه ۲۰ نفره از زبانآموزان سطح متوسطه بالای زبان انگلیسی بودند. این هفت گروه آموزشهای مرتبط خود که شامل گروه سه غیر رایانه-محور (صریح، غیرصریح، و ترکیب این دو)، دو گروه رایانه-محور (همزمان و غیر همزمان)، یک گروه محیطهای مجازی چندکاربره، و یک گروه بازی پویانمایی بود، را به مدت ۱۰ جلسه دوساعته دریافت کردند. آزمون شنیداری منظور شناختی به عنوان پیش و پسآزمون بهکار رفت. تجزیه تحلیل نشان داد که محیطهای مجازی چندکاربره از آموزشهای دیگر مفیدتر بود. همچنین دو گروه آموزش رایانه-محور و غیر رایانه-محور از گروهی که آموزش را به کمک بازی دریافت کرده بودند، درک منظورشناختی بهتری داشتند. آموزش صریح و نیز ترکیبی از آموزش غیر صریح در افزایش درک منظور شناختی بهتر بودند. آموزش رایانه-محور همزمان نیز تاثیر بیشتری نسبت به آموزش رایانه- محور غیر همزمان داشت. یافتههای این تحقیق دارای کاربرد های آموزشی برای تقویت درک منظور شناختی زبانآموزان در حیطه کنشهای کلامی است و استفاده از محیطهای مجازی چندکاربره، آموزش رایانه-محور همزمان، و ترکیب آموزش صریح و غیرصریح توصیه میشود.
مقاله پژوهشی
آموزش معلم
هما جعفرپور ممقانی؛ سیده فهیمه پارسائیان
چکیده
طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای ...
بیشتر
طی سه دهه اخیر، بحث ادراک معلمان زبان دوم و عوامل موثر بر الگو های شناختی آنان یکی از دغدغه های دوره های تربیت معلم زبان انگلیسی شده است. از طرفی ناهماهنگی بین یافته های پژوهشها در زمینه نقش دوره های تربیت معلم در پر کردن خلا بین دانش تئوری و مهارت عملی معلمان نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را تشدید کرده است. این امر نیازمند پژوهشهای بیشتر جهت دستیابی به راه هکارهایی برای برانگیختن تفکر معلمان و رشد شناختی آنان است. در راستای این نیاز، در این مطالعه کیفی از هفت دانشجو رشته آموزش زبان انگلیسی خواسته شد به هفت سناریو تدریس مسئله محور پاسخ دهند. سپس الگوهای فکری مکرر آنان استخراج گردید و روند تغییر شناختی آنان طی مدت زمان پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های گرداوری شده -از طریق سناریوها و مصاحبه ساختار یافته الکترونیکی- چند الگوی شناختی را نمایان کرد که عبارتند از: الگوی تفکر درچهار چوب های تجربیات زبان آموزی، فرهنگ آموزشی، تجربه تدریس، و دانش تخصصی تئوریک. بعلاوه تغییرات شناختی شناسایی شده عبارتند از: سیر تفکر از عدم درک مسئله به ارائه راه حلهای منسجم، از تقلید به تفکر ، از ارائه تجویز گونه راه حل به نگاهی درونی به توصیف مشکل و ارائه ی راه حل ملموس. امید است که یافته های این پژوهش کاربردهای عملی و آموزشی برای مدرسان دوره های تربیت معلم زبان ، تهیه کنندگان مطالب آموزشی برای معلمان، ومحققان حیطه تربیت معلم داشته باشند.